ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

FDA آمریکا درباره اختلال عصبی واکسن کرونا جانسون‌‌و‌جانسون هشدار داد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به برگه مجوز استفاده اضطراری واکسن کرونا جانسون و جانسون هشدار جدیدی را مبنی بر افزایش خطر احتمالی ابتلا به سندرم عصبی «گیلن باره» طی ۴۲ روز بعد ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به برگه مجوز استفاده اضطراری واکسن کرونا جانسون و جانسون هشدار جدیدی را مبنی بر افزایش خطر احتمالی ابتلا به سندرم عصبی «گیلن باره» طی ۴۲ روز بعد از واکسیناسیون اضافه کرد.

بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن کرونا این شرکت در ایالات متحده تزریق شده و از این تعداد تاکنون حدود ۱۰۰ مورد گزارش ابتلا به سندرم «گیلن باره» که یک اختلال عصبی محسوب می شود، گزارش شده است. داده‌های آماری مربوط به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) حاکی از آن هستند که واکسن کرونا جانسون و جانسون می‌تواند در دریافت کنندگان باعث بروز اختلال عصبی گیلن باره شود.

سندرم گیلن باره (Guillain-Barré) می‌تواند باعث بی‌حسی در اندام‌ها شده و در شدیدترین موارد منجر به فلج تمام بدن نیز خواهد شد.  این سندرم سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد و باعث بروز بی‌نظمی در ضربان قلب و مشکلاتی در تنفس نیز می‌شود. البته گفته می‌شود اکثر افراد مبتلا به این سندرم درنهایت بهبود پیدا می‌کنند،‌ اما در مواردی این سندرم می‌تواند باعث فلج کامل و حتی فوت فرد مبتلا شود.

واکسن کرونا

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، از ۱۰۰ مورد گزارش شده ابتلا به سندرم گیلن باره بعد از دریافت واکسن کرونا جانسون و جانسون، بیشتر آنها مردان ۵۰ ساله و بالاتر بودند که حدود دو هفته پس از واکسیناسیون به این سندرم مبتلا شده بودند.

کمیته مشورتی این سازمان قصد دارد اقدامات ایمن سازی را برای این موضوع مورد توجه قرار دهد. بعد از انتشار این خبر،‌ جانسون و جانسون در بیانیه‌ای بار دیگر تاکید کرد که احتمال ابتلا به سندرم اختلال عصبی گیلن باره در دریافت کنندگان واکسن این شرکت بسیار نادر است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ایمنی و رفاه حال افرادی که از محصولات ما استفاده می‌کنند اولویت اول ما محسوب می‌شود.»

این نخستین باری نیست که خبرهایی در مورد اثرات جانبی واکسن جانسون و جانسون منتشر می‌شود و پیشتر نیز گفته شده بود که مواردی از لخته شدن خون بعد از دریافت واکسن کرونا این شرکت در برخی افراد در کشورهای اروپایی و آمریکا گزارش شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی