ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

AMD پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ را با معماری ۵ نانومتری و حداکثر ۱۶ هسته روانه بازار می‌کند

پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 4 شرکت AMD تحت سری رایزن ۶۰۰۰ سال آینده از راه می‌رسند، با این حال مدتی می‌شود که شاهد انتشار گزارش‌ها درباره آن‌ها هستیم. ظاهرا این پردازنده‌ها که با اسم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 4 شرکت AMD تحت سری رایزن ۶۰۰۰ سال آینده از راه می‌رسند، با این حال مدتی می‌شود که شاهد انتشار گزارش‌ها درباره آن‌ها هستیم. ظاهرا این پردازنده‌ها که با اسم رمز «رافائل» از راه می‌رسند، حداکثر ۱۶ هسته خواهند داشت.

تا پیش از این برخی گزارش‌ها به پردازنده‌های ۲۴ هسته‌ای AMD اشاره کرده بودند، اما حالا یکی از منابع در توییتر از حداکثر ۱۶ هسته خبر داده است. این تعداد هسته از نسل آینده پردازنده‌های اینتل موسوم به Alder Lake بیشتر است.

هرچند اینتل پردازنده‌های پرچمدار Alder Lake را به ۱۶ هسته پردازشی مجهز می‌کند، اما در این تراشه‌ها با دو دسته ۸تایی از هسته‌ها روبه‌رو می‌شویم که هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف مشابه گوشی‌های هوشمند خواهند بود.

انتظار داریم پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ مبتنی بر معماری Zen 4 تفاوت زیادی با نسل کنونی‌شان داشته باشند. برای مثال در حالی که اینتل سال ۲۰۲۳ به سراغ لیتوگرافی ۷ نانومتری می‌رود، نسل بعدی پردازنده‌های AMD با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC ساخته می‌شوند.

پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰

AMD در این پردازنده‌ها از معماری PGA به معماری LGA مورد علاقه اینتل سوییچ می‌کند، البته ابعاد خود پردازنده‌ها تغییری نمی‌کند و ۴۰ در ۴۰ میلی‌متر باقی می‌مانند. این موضوع خبر خوبی برای کاربران محسوب می‌شود که می‌توانند با یک مبدل، از سیستم خنک‌کننده سوکت AM4 برای سوکت AM5 استفاده کنند.

پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ همچنین از رم DDR5 دو کاناله و PCIe 5.0 پشتیبانی خواهند کرد. در حالی که حداکثر توان طراحی حرارتی پردازنده‌های Zen 3 به ۱۰۵ وات می‌رسد، این عدد برای نسل بعدی برابر ۱۷۰ وات خواهد بود.

AMD با پردازنده‌های رایزن توانسته به خوبی در بازار بدرخشد، هرچند در جدیدترین آمار استیم با کاهش جزئی سهمش در برابر اینتل مواجه شده است. انتظار می‌رود در نسل بعدی شاهد رقابت فشرده‌تری میان پردازنده‌های اینتل و AMD باشیم، رقابتی که برخلاف سال‌های نه چندان دور هنوز نمی‌توان برنده‌ای برای آن مشخص کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی