ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M ؛ اقتصادی اما زیبا و خوش ساخت [تماشا کنید]

اگر در بین لپتاپ‌های با سخت‌افزار اقتصادی به دنبال مدلی باشید که کیفیت ساخت بالا و بدنه فلزی داشته باشد گزینه چندانی پیش روی‌تان نیست و معمولا باید به مدل‌هایی با بدنه پلاستیک قناعت کنید. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

اگر در بین لپتاپ‌های با سخت‌افزار اقتصادی به دنبال مدلی باشید که کیفیت ساخت بالا و بدنه فلزی داشته باشد گزینه چندانی پیش روی‌تان نیست و معمولا باید به مدل‌هایی با بدنه پلاستیک قناعت کنید. ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M اما از معدود اولترابوک‌هایی است که در کنار سخت‌افزار اقتصادی، بدنه آلومینیومی با کیفیتی دارد و با وجود نمایشگر ۱۴ اینچی وزنش کمتر از ۱.۲ کیلوگرم است.

سری مدرن لپتاپ‌های ام اس آی، شامل مجموعه‌ای از لپتاپ‌ها است که در مقایسه با سری رده بالاتر و گران‌تر پرستیژ، قیمت پایین‌تری دارد و از مجموعه سخت‌افزار ضعیف‌تری بهره می‌برد. مدلی که بررسی می‌کنیم با پردازنده اقتصادی نسل دهم اینتل و ۴ گیگابایت رم همراه شده؛ اما ام اس آی همین مدل را با پردازنده‌های قوی‌تر، رم بیشتر و پردازشگر گرافیکی جداگانه انویدیا جی‌فورس MX250 نیز روانه بازار کرده است. البته اولترابوک مدرن ۱۴ مدل A10M چندان جدید نیست و حدود یک سال و نیم از زمان معرفی‌اش می‌گذرد. داخل لپتاپ، روی برچست مشخصات چسبانده شده در پایین کیبورد، یک بارکد به چشم می‌خورد که انتظار می‌رود با اسکن آن به صفحه محصول در وبسایت ام اس آی هدایت شوید. ولی از آنجایی که از زمان معرفی این لپتاپ حدود یک سال و نیم می‌گذرد خبری از صفحه مشخصات در وبسایت نیست و در عوض به صفحه هوم سایت ام اس آی هدایت می‌شوید. در بررسی ویدیویی، این لپتاپ را کالبدشکافی کرده‌ایم و نگاهی به امکان ارتقا آن داشته‌ایم.

مشخصات لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M:

  • پردازنده اینتل Core i3-10110U (در برخی از مدل‌ها تا Core i7-U نسل دهم)
  • پردازشگر گرافیکی اینتل UHD
  • نمایشگر ۱۴ اینچی از نوع IPS با رزولوشن ۱۰۸۰p
  • ۴ گیگابایت رم DDR4 (در برخی از مدل‌ها تا ۱۶ گیگابایت)
  • حافظه داخلی ۲۴۰ گیگابایت SSD از نوع M.2 PCIe
  • باتری ۵۰ وات ساعتی و شارژر ۶۵ واتی
  • وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac و بلوتوث ۵
  • وب‌کم با رزولوشن ۷۲۰p
  • پورت‌ها شامل ۲ عدد USB 3.1 Type A، کارت حافظه اس‌دی، ۲ پورت USB3.1 Type C، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفن، پورت شارژ و HDMI (با حداکثر کیفیت 4K و ۳۰ هرتز)
  • رنگ‌های خاکستری (مدل مورد بررسی) و نقره‌ای
  • ابعاد ۳۲۲ در ۲۲۲ در ۱۵.۹ میلی‌متر و وزن ۱.۱۸ کیلوگرم
  • بدنه آلومینیومی
  • قیمت مدل مورد بررسی حدود ۱۸ میلیون تومان

با نگاهی به مشخصات متوجه می‌شوید که با سخت‌افزاری اقتصادی روبرو هستید که البته بدنه آلومینیومی و وزن سبک، خبر یک اولترابوک با کیفیت و قابل حمل می‌دهد.

بررسی ویدیویی

 

طراحی

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M از معدود مدل‌های اقتصادی است که بدنه آلومینیومی بسیار با کیفیت دارد و زمانی که نمایشگر آن بسته است بسیار زیبا و شیک به نظر می‌رسد اما داخل آن طراحی کمی متفاوت و شاید از دید برخی، از مد افتاده دارد. با وجود این که بدنه دستگاه فلزی است اما وزن آنها تنها ۱.۱۸ کیلوگرم است و با ۱۵.۹ میلی‌متر ضخامت، در بین لپتاپ‌های ظریف و جمع و جور ۱۴ اینچی جای می‌گیرد.

مدلی که بررسی می‌کنیم خاکستری رنگ است و البته ام اس آی یک مدل نقره‌ای رنگ از این لپتاپ را هم روانه بازار کرده. روی قاب پشتی نمایشگر لوگوی اژدهای ام‌اس‌آی با رنگ خاکستری کم رنگ خود نمایی می‌کند. خطوط عمودی روی این قاب هم زیبایی لپتاپ را دو چندان کرده است.

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

زمانی که نمایشگر لپتاپ را باز می‌کنید با طراحی متفاوت با بیشتر لپتاپ‌های ۱۴ اینچی جمع و جور روبرو می‌شوید. یکی از نکات مثبت، باز شدن نمایشگر تا ۱۸۰ درجه است و به همین دلیل با قرار دادن لپتاپ روی هر سطحی، با محدودیت زاویه باز شدن روبرو نمی‌شوید. اما مهم‌ترین تفاوت و البته از اصلی‌ترین نکات منفی، ابعاد بسیار کوچک تاچ‌پد و نیز کلیک‌های سفت و پر سر و صدای آن است. به همین دلایل من در بیشتر شرایط کار با لپتاپ ترجیح می‌دهم از ماوس جداگانه استفاده کنم. البته تاچ‌پد از درایور مایکروسافت پرسیژن پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل دقت خوبی دارد.

اما مقصر کوچک بودن بیش از حد تاچ‌پد را باید در بالای کیبورد جستجو کرد. در این بخش حفره‌هایی به چشم می‌خورد که بخشی از آنها پوشیده شده و برخی دیگر برای تهویه هوای لپتاپ کاربرد دارند. در میانه حفره‌ها نیز کلید پاور دستگاه تعبیه شده است. اگر با دقت به داخل سوراخ‌ها نگاه کنید فن لپتاپ را می‌بینید. البته از آنجایی که این سوراخ‌ها بسیار ریز هستند بعید به نظر می‌رسد که گرد و خاک یا حتی قطرات ریز آب به آن راه پیدا کنند.

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

طراحی کیبورد طراحی خوبی دارد و از چاپ فارسی هم بهره می‌برد. با وجود این که عمق فشرده شدن کلیدها چندان زیاد نیست اما فیدبک کلیدها بسیار خوب است و حس فشرده شدن خوب و راحتی را القا می‌کند. به همین دلیل حتی برای تایپ طولانی مدت و سریع هم بسیار مناسب است. یکی از مزایای کیبورد مجهز شدن به کلیدهای Page Up و Page Down در کنار کلیدهای Home و End و نیز کلیدهای ۴ جهت با اندازه کامل است. کیبورد همچنین بر خلاف بیشتر لپتاپ‌های اقتصادی، به نور پس زمینه مجهز شده و می‌توانید میزان نور آن را در ۳ سطح مختلف تنظیم کنید.

نمایشگر لپتاپ حاشیه‌های نسبتا کوچکی در بالا و دو طرف دارد اما در پایین شاهد حاشیه بسیار پهنی هستیم که در کمال تعجب وب‌کم، میکروفن‌ها و لوگوی خاکستری رنگ MSI را در خود جای داده است. مکان قرار گیری وب‌کم چندان مناسب نیست و این موضوع باعث شده در زمانی که در حال ویدیو چت یا کنفرانس هستید، طرف مقابلتان تصور کند به سقف نگاه می‌کنید.

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

اولترابوک مدرن ۱۴ با وجود این که بسیار سبک و جمع و جور است اما از نظر پورت‌ها وضعیت قابل قبولی دارد و حتی در مقایسه با بسیاری از رقبا پیشرفته‌تر است. ۲ عدد پورت USB 3.1 Type A در کنار یک پورت USB3.1 Type C و درگاه کارت حافظه اس‌دی در سمت راست قرار گرفته‌اند. در سمت چپ هم پورت‌های اتصال شارژر، HDMI، یک عدد USB3.1 Type C و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفن در کنار سه LED برای نشان دادن روشن بودن دستگاه، وضعیت باتری و اتصال وای‌فای به چشم می‌خورد. مشکلی که طراحی پورت‌ها دارند، فاصله بسیار نزدیک برخی از آنها به هم است. به عنوان مثال دو پورت USB Type A روی فریم سمت راست یا پورت‌های شارژ و HDMI در فریم سمت چپ به حدی به هم نزدیک هستند که شاید اتصال برخی از کابل‌های پهن به طور همزمان ممکن نباشد.

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

بخش زیر لپتاپ با یک قاب یک تکه پوشانده شده و در گوشه بالا، سمت چپ آن حفره‌های تهویه دستگاه و در دو گوشه پایین، سوراخ‌های اسپیکر استریو به چشم می‌خورد. سوراخ‌های این بخش بزرگ هستند و ام اس آی هیچ فیلتری را هم در زیر آنها در نظر نگرفته است. به همین دلیل احتمال ورود گرد و غبار به آنها وجود دارد.

در مجموع در مورد ام اس آی مدرن ۱۴ باید گفت که طراحی بسیار زیبا و با کیفیتی دارد و از این نظر در بین بهترین لپتاپ‌ها با سخت‌افزار اقتصادی قرار می‌گیرد. از نکات مثبت طراحی باید به مجموعه پورت‌های کامل، بدنه با کیفیت فلزی، کیبورد مناسب برای تایپ با نور پس زمینه، باز شدن ۱۸۰ درجه‌ای نمایشگر و البته وزن بسیار سبک ۱.۱۸ کیلوگرمی اشاره کرد. نکته منفی طراحی اما تاچ‌پد کوچک و پر سر و صدا با کلیک‌های سفت و نیز مکان نامناسب وبکم است.

نمایشگر

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

ام اس آی مدرن ۱۴ با این که از نظر ترکیب سخت‌افزاری یک اولترابوک اقتصادی است اما نمایشگر IPS با کیفیت قابل قبول دارد. رزولوشن نمایشگر ۱۴ اینچی لپتاپ، ۱۰۸۰p است که در سال ۲۰۲۱ برای تجربه ویندوز ۱۰ کفایت می‌کند. حداکثر روشنایی نمایشگر اما چندان بالا نیست و هنگام کار در محیط بیرون و زیر نور آفتاب به مشکل بر می‌خورید. اما برای محیط داخلی کاملا کافی است و به لطف روکش مات، بازتاب آزار دهنده‌ای به چشم نمی‌خورد.

به گفته ام اس آی نمایشگر نزدیک به ۱۰۰ درصد گستره رنگی sRGB را پوشش می‌دهد اما در عمل این مقدار کمتر از ۹۵ درصد است. به همین دلیل اگر قصد ویرایش عکس بسیار دقیق و حساس به دقت رنگ بالا را دارید نمی‌توانید روی این لپتاپ اقتصادی حساب کنید.

در عمل هم کیفیت رنگ‌های نمایشگر خوب است و در استفاده طولانی مدت چشم را آزار نمی‌دهد. زاویه دید نمایشگر برای یک لپتاپ اقتصادی بسیار خوب است و حتی در زوایای بسیار باز، به هم ریختگی شدید رنگ‌ یا کنتراست به چشم نمی‌خورد؛ اما در زوایای شدید به میزان محسوسی از روشنایی قابل مشاهده کاسته می‌شود.

اگر قصد اعمال تنظیمات پیشرفته‌ برای نمایشگر را داشته باشید اپلیکیشن True Color امکانات بسیار متنوعی را در اختیارتان می‌گذارد و می‌توانید میزان روشنایی، گاما، کنتراست، فضای رنگی و دمای رنگ را به دلخواه خود تغییر دهید. ترو کالر به طور ساده شامل ۴ پروفایل sRGB، فیلتر نور آبی،‌ آفیس و فیلم است. در هر یک از این ۴ گزینه امکان تغییر بعضی تنظیمات محدود نظیر روشنایی و دمای رنگ را هم دارید. ولی اگر این گزینه‌ها برایتان کفایت نمی‌کند و به دنبال تنظیمات دقیق‌تر هستید کافی است به بخش Customize بروید تا به دلخواه خود دقیق‌ترین تنظیمات را اعمال کنید. از قابلیت‌های مفید اپ ترو کالر امکان تغییر خودکار پروفایل‌های رنگ بر اساس اپلیکیشن است. به عنوان مثال می‌توانید برای فوتوشاپ پروفایل sRGB و برای مایکروسافت ورد، پروفایل آفیس را انتخاب کنید تا با باز کردن هر اپلیکیشن به طور خودکار پروفایل تغییر کند.

در مجموع باید گفت که کیفیت نمایشگر برای یک اولترابوک اقتصادی مناسب ارزیابی می‌شود و از معدود کمبودها‌ روشنایی نه چندان بالا است که البته در مقایسه با بسیاری از مدل‌های اقتصادی دیگر عملکرد به مراتب بهتری دارد.

سخت‌افزار و کارایی

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M به پردازنده Core i3-10110U در کنار ۴ گیگابایت رم و ۲۴۰ گیگابایت حافظه SSD از نوع M.2 PCIe مجهز شده. پردازنده این اولترابوک از نسل دهم اینتل است و البته همین حالا بسیاری از لپتاپ‌‌های موجود در بازار از پردازنده نسل یازدهم اینتل بهره می‌برند.

در این مدل خبری از پردازشگر گرافیکی جداگانه نیست و تنها باید به پردازشگر مجتمع اینتل UHD‌ بسنده کنید. این ترکیب سخت‌افزاری نشان می‌دهد که با یک لپتاپ اقتصادی طرف هستیم که می‌تواند برای کارهای عمومی و مالتی مدیا کاربرد داشته باشد اما قرار نیست از پس ادیت‌های سنگین گرافیکی، رندرگیری سه بعدی، اجرای بازی‌های پیشرفته یا اجرای چند برنامه سنگین به طور همزمان بر آید. در ادامه مشخصات پردازنده را مشاهده می‌کنید:

  • ۲ هسته و ۴ ترد
  • فرکانس پایه ۲.۱۰ گیگاهرتز
  • فرکانس توربو تا ۴.۱۰ گیگاهرتز (تنها روی یک هسته)
  • مجموعا ۵۱۲ کیلوبایت کش سطح دوم
  • ۴ مگابایت کش سطح سوم
  • لیتوگرافی ۱۴ نانومتری
  • پردازشگر گرافیکی مجتمع اینتل UHD

برای ارزیابی قدرت سخت‌افزاری ابتدا به سراغ بنچمارک کریستال دیسک مارک نسخه ۷ رفتم تا سرعت حافظ SSD را بسنجم. اولترابوک ام اس آی به یک SSD از نوع NVMe با رابط PCIe ساخت توشیبا (مدل KBG30ZMV256G) مجهز شده که اگرچه از اسمش به نظر می‌رسد ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی داشته باشد اما در واقع ۲۴۰ گیگابایتی است.

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

در این بنچمارک حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی ۱۵۶۴ و ۷۸۹ مگابایت بر ثانیه ثبت شده که بین مدل‌های NVMe در حد اقتصادی بازار به حساب می‌آید اما چندین برابر مدل‌های SATA سرعت دارد. برای تست کارایی پردازنده بنچمارک Cinebench R23 را اجرا کردیم. این برنامه در دو حالت تک و چند هسته‌ای، تمام توان پردازنده برای رندر کردن تصویر سنگین را به کار می‌گیرد. در ادامه نتایج این بنچمارک را مشاهده می‌کنید:

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

در این بنچمارک در تست تک هسته‌ای امتیاز ۱۰۳۲ به دست آمده که کمی ضعیف‌تر از پردازنده میان‌رده اینتل Core i5-10210U در لپتاپ هواوی میت بوک دی ۱۴ مدل ۲۰۲۰ (بررسی دیجیاتو) است و البته برای یک پردازنده اقتصادی امتیاز خوبی محسوب می‌شود. در تست چند هسته‌ای اما امتیاز ۲۱۸۸ به دست آمده که کاملا نشان از یک پردازنده اقتصادی دارد. به عنوان مقایسه باید اشاره کنم که پردازنده میت بوک دی ۱۴ امتیاز ۳۴۶۴ را به دست آورده بود.

تست بعدی پی‌سی‌مارک است که توان کلی سخت‌افزار در اجرای فعالیت‌های روزمره، تولید محتوای دیجیتال و بهره‌وری را محک می‌زند. در ادامه نتایج این تست را می‌بینید:

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

امتیاز کلی ۳۲۹۲ در تست پی‌سی‌مارک هم خبر از یک لپتاپ اقتصادی می‌دهد. در بخش‌های عمومی و تولید محتوای دیجیتال امتیاز کلی ۶۷۴۶ و ۲۳۶۶ به دست آمده که چندان بالا نیست. اما در بخش مربوط به بهره‌وری که شامل کار با برنامه‌هایی مشابه با مایکروسافت آفیس می‌شود امتیاز ۶۰۷۰ ثبت شده که حتی از لپتاپ میان‌رده ام اس آی پرستیژ ۱۴ مدل A10RBS (بررسی دیجیاتو) با امتیاز ۵۷۲۶ هم بالاتر است. به این ترتیب می‌توان گفت که این لپتاپ از پس کارهای معمول اداری، مالتی مدیا و دانشجویی بر می‌آید اما نباید انتظار رندرگیری سه بعدی یا ویرایش پیشرفته عکس را داشته باشید.

مدلی از ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M که به دست ما رسیده فاقد پردازشگر گرافیکی جداگانه است و به همین دلیل اجرای بنچمارک‌های گرافیکی 3DMark منطقی نیست. با این حال برای اینکه کارایی لپتاپ را بیشتر محک بزنم بازی فورتنایت را اجرا کردم. این بازی حتی با پایین‌ترین تنظیمات هم با لگ شدید اجرا می‌شود و اساسا باید قید اجرای بیشتر بازی‌ها را بزنید.

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

باید اشاره کنم که حتی حین اجرای بازی بدنه لپتاپ چندان داغ نمی‌شود و تنها فن موجود در دستگاه به خوبی از پس دفع حرارت تولید شده بر می‌آید. البته با نگاهی به داخل لپتاپ مشخص می‌شود که در مدلی که به دست ما رسیده جای یک فن دیگر خالی است. مدل‌های بالاتر این اولترابوک که از پردازنده پیشرفته‌تر و پردازشگر گرافیکی مجزا بهره می‌برند‌، به فن دوم هم مجهز شده‌اند. صدای فن چه در حین بازی و چه در حین کارهای سبک بسیار کم است و حتی در کارهای روزمره گاهی تصور می‌کنید به طور کامل خاموش شده در حالی که با دور کم به چرخش ادامه می‌دهد.

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

یکی از نرم‌افزارهای مفید ام‌اس‌آی، «Creator Center» است که امکانات مختلف و گاه کاربردی را در اختیارتان می‌گذارد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به هر اپلیکیشن تعداد هسته‌های پردازنده دلخواه خود را اختصاص دهید یا اولویت پردازش متفاوتی را برای آن در نظر بگیرید. Creator Center همچنین میزان درگیر شدن پردازنده، مقدار اشغال شدن رم و سرعت لحظه‌ای فن را نمایش می‌دهد. در این اپلیکیشن همچنین تنظیماتی برای انتخاب سناریوی کارکرد لپتاپ (شامل کارایی بالا،‌ متعادل، بی صدا و ذخیره باتری) در نظر گرفته شده است. یکی از مهم‌‌ترین قابلیت‌های Creator Center امکان انتخاب پروفایل شارژ باتری از بین سه گزینه‌ی بهترین برای حمل و نقل (شارژ تا ۱۰۰ درصد)، حالت متعادل (شارژ تا حداکثر ۸۰ درصد) و در نهایت محدود کردن شارژ باتری به ۶۰ درصد است. اگر دو گزینه آخر را انتخاب کنید از استهلاک باتری و کاهش طول عمر آن در طول چندین سال کاسته می‌شود. در ادامه تصاویری از این اپلیکیشن را مشاهده می‌کنید.

در چند روزی که با ام اس آی مدرن ۱۴ کار کردم، به آهنگ گوش دادم، با مایکروسافت آفیس کار کردم، در مایکروسافت اج حدود ۱۵ تا ۲۰ تب باز داشتم، فیلم تماشا کردم و به ویرایش عکس مشغول شدم. در نهایت می‌توانم بگویم که این لپتاپ انتخاب مناسبی برای کارهای معمول خانگی، اداری، دانشجویی و مالتی مدیا است اما تا زمانی که قصد اجرای چندین برنامه سنگین به طور همزمان را نداشته باشید؛ چون در این صورت رم ۴ گیگابایتی لپتاپ جواب فعالیت‌هایتان را نمی‌دهد. علاوه بر این از این اولترابوک نباید انتظار اجرای بازی‌های روز یا رندرگیری سه بعدی را داشته باشید.

بسیاری از اولترابوک‌ها امکان ارتقای چندانی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند ولی ام اس آی مدرن ۱۴ امکان ارتقا کارت شبکه وای‌فای، رم و نیز حافظه SSD را می‌دهد. کارت شبکه وای‌فای به راحتی از طریق باز کردن قاب پشتی در دسترس است اما برای تعویض SSD و رم مجبور می‌شوید فرایند باز کردن پیچیده و مشکل مادربرد را هم طی کنید.

کیفیت صدا

ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M به ۲ اسپیکر استریوی ۲ واتی مجهز شده که در دو طرف زیر لپتاپ قرار گرفته‌اند. کیفیت صدای اسپیکرها بسیار پایین‌تر از انتظار و حجم صدا هم بسیار کم است. تقریبا هیچ صدای بیسی به گوش نمی‌رسد، صدای فرکانس‌های بالا، ضعیف و کم دقت است و فرکانس‌های میانه بیشتر از دیگر فرکانس‌ها به گوش می‌رسند. ام اس آی البته اپلیکیشن Nahimic را برای اعمال تنظیمات متنوع از جمله امکان انتخاب پروفایل‌های صدای موسیقی، فیلم، چت و گیمینگ و نیز افزایش صداهای بیس، میانه و تریبل در نظر گرفته، اما حتی برای بهبود کیفیت صدا از دست این اپلیکیشن هم کاری بر نمی‌آید و تنها حجم صدا کمی افزایش می‌یابد. در مجموع از کیفیت صدا باید به عنوان یکی از نکات منفی ام اس آی مدرن ۱۴ نام برد.

باتری و شارژ

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

باتری اولترابوک ام اس آی ظرفیت ۵۰ وات ساعتی دارد و به گفته سازنده با یک بار شارژ می‌توانید تا ۱۱ ساعت با آن کار کنید. در آزمایش باتری مدرن آفیس که ترکیبی از استفاده ابزارهای تایپ و ویرایش و مرور متن و نیز کنفرانس ویدیویی را شبیه سازی می‌کند این اولترابوک با روشنایی نمایشگر روشن و وای‌فای روشن  به مدت حدود ۵ ساعت و نیم دوام آورد که رقم چندان بالایی محسوب نمی‌شود و احتمالا در میانه‌های روز مجبور می‌شوید به سراغ شارژر بروید. البته در تجربه استفاده معمول و نسبتا سبک شامل وبگردی، ویرایش عکس‌های ساده، گوش دادن به آهنگ و تماشای ویدیو و نیز با روشنایی نمایشگر ۵۰ تا ۶۰ درصد در حدود ۵ ساعت از لپتاپ استفاده کردم که رقم مناسبی محسوب می‌شود.

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

ام اس آی مدرن ۱۴ با یک شارژر ۶۵ واتی همراه شده که سرعت شارژ خوبی دارد. در زمان استفاده سبک از لپتاپ و البته یک ربع بازی فورتنایت، شارژ ۵ تا ۴۰ درصد تنها ۴۰ دقیقه زمان می‌برد و در یک ساعت و ده دقیقه تا ۷۰ درصد شارژ می‌شود. در نهایت در یک ساعت و نیم، میزان شارژ باتری به ۹۰ درصد می‌رسد و شارژ کامل به بیش از دو ساعت و نیم زمان نیاز دارد. همچنین باید اشاره کنم که در مدت زمان شارژ، سطح لپتاپ به هیچ وجه داغ نمی‌شود.

سخن پایانی

بررسی لپتاپ ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M

ام اس آی مدرن ۱۴ مدل A10M یک اولترابوک با سخت‌افزار اقتصادی اما در عین حال سبک و با کیفیت است که از نظر طراحی ظاهری و کیفیت بدنه تنه به تنه مدل‌های گران قیمت‌تر می‌زند. اگر برای کارهای اداری، خانگی و مالتی مدیا به دنبال لپتاپ زیر ۲۰ میلیون تومان هستید که کیفیت ساخت بالای و وزن پایینی داشته باشد این مدل ام اس آی می‌تواند یکی از بهترین و البته معدود انتخاب‌ها با بدنه فلزی باشد. ولی اگر بدنه فلزی با کیفیت برایتان اولویت ندارد گزینه‌های ۱۴ اینچی متعددی پیش رویتان است که حتی مهم‌ترین نقطه ضعف این مدل ام اس آی یعنی ظرفیت نسبتا پایین رم را هم ندارند.

یکی از نزدیک‌ترین رقبای ام اس آی مدرن ۱۴، اولترابوک هواوی میت بوک دی ۱۳ مدل ۲۰۲۰ با قیمت حدود ۲۰،۵۰۰،۰۰۰ تومان است که نمایشگر کوچکتر اما با رزولوشن بالاتر WQHD دارد و البته وزنش کمی بالاتر (۱.۳ کیلوگرم) است. این مدل هواوی،‌ پردازنده اینتل Core i5 و ۸ گیگابایت رم، پردازشگر گرافیکی انویدیا جی‌فورس MX250، اس‌اس‌دی ۵۱۲ گیگابایتی، حسگر اثر انگشت و البته بدنه آلومینیومی دارد اما از نظر پورت‌ها بسیار محدودتر است.

لپتاپ ام‌اس‌آی مدرن ۱۴ مدل A10M با گارانتی ۱۸ ماهه ماتریس به فروش می‌رسد.

مزایا
  • بدنه فلزی زیبا و با کیفیت
  • کیبورد با کیفیت با نور پس زمینه
  • سرعت شارژٰ خوب
  • عملکرد خنک و کم سر و صدا
  • مجموعه پورت‌های کامل
  • نمایشگر با کیفیت برای رده قیمت
  • قابلیت ارتقا قابل قبول برای یک اولترابوک
معایب
  • طراحی نامناسب تاچ‌پد
  • کیفیت پایین اسپیکر
  • قیمت غیر رقابتی
  • مکان نامناسب وبکم
  • رم پایین در مدل مورد بررسی
  • شارژدهی باتری متوسط
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۵ تیر ۱۴۰۰

    ۸ تومن بود می‌ارزید
    یک ده تومن اش زیادیه

  • Amir pc
    Amir pc | ۲۵ تیر ۱۴۰۰

    چقدر اقتصادی واقعا اقتصادیتون تو حلقم

    • amirhoseinroshan1387
      amirhoseinroshan1387 | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

      لپتاپ های زیر ۲۰ میلیون تومان میشه گفت پایین رده هستن تا میان رده و به نظره من تا قیمت ۲۰ میلیون ایسر بهترین کیفیت رو داره و متاسفانه هم تحریم هستیم و دلار هم گرونه 🙁 ولی این حرفتون اصلا خوب نبود

  • raminnnnnn
    raminnnnnn | ۲۳ تیر ۱۴۰۰

    هیجده میلیون برای رم چهار. خدایا خودت بهمون رحم کن.

    • amirhoseinroshan1387
      amirhoseinroshan1387 | ۲۵ تیر ۱۴۰۰

      من دنباله لپتاپ دانشجویی هستم که ۱۵ سال عمر کنه بالای ۱۰ ساعت شارژ دهی داشته باشه قابلیت ارتقاع داشته باشه و زیره ۲۸ میلیون تومان باشه من خودم مک بوک ایر مدل MGND3 M1 مد نظرم هست ولی نمی دونم قابلیت ارتقاع دره یا نه و هرچی پیام می فرستم نمیاد مجبورم در پاسخ پیام بدم

      • علی باقرزاده
        علی باقرزاده | ۲۶ تیر ۱۴۰۰

        امیرحسین سلام.
        اگر دنبال مک‌بوک هستی، ایر M1 مدل پایه یعنی با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی گزینه خوبی هست.
        اگر منظورت از تنظیم ارتفاع اینه که وقتی لپتاپ رو باز می‌کنی بخشی از نمایشگر بره زیر لپتاپ و حدود ۵ درجه زاویه بگیره (مثل لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴ که قبلا در دیجیاتو بررسی کردم)، باید بگم که مک‌بوک ایر این طوری نیست و مجبور میشی به نحوی یه پایه زیرش بذاری.
        برای پایه هم به نظرم چند تا آپشن داری:
        ۱- پایه‌های فن دار ساده زیر لپتاپ که مشکلشون اینه که بیشترشون توی قسمت جلوی لپتاپ یه ارتفاع چند سانتی‌متری دارن و تایپ با لپتاپ سخت میشه و بهتره دنبال تایپ با کیبورد جدا باشی.
        ۲- پایه‌های کوچیکی که زیر لپتاپ قرار می‌گیرن و فقط بهش ارتفاع می‌دن. مثل «نیلکین مدل ‌Bolster». اگه تو اینترنت سرچ کنی توی فروشگاه‌های ایرانی هم پیداش می‌کنی.
        ۳- پایه‌هایی که لپتاپ رو تا ارتفاع دید معمول بالا میارن و بعضی‌هاشون فن دارن و بعضی‌ها خیلی ساده هستن. در مورد مدل‌‌های بدون فن که جمع میشن و جای زیادی نمی‌گیرن یکی از بهترین‌ها «پایه نگهدارنده لپ تاپ مدل WLB001» هست که قیمت بهتری نسبت به مدل‌‌های مشابه داره. مشکل این پایه‌ها اینه که باز هم باید از ماوس و کیبورد جدا استفاده کنی و در ضمن چون زاویه باز شدن نمایشگر مک‌بوک محدود هست، خیلی نمی‌تونی تا ارتفاع بالایی تنظیم کنی.

        • amirhoseinroshan1387
          amirhoseinroshan1387 | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

          سلام خیلی ممنون ولی من منظورم قابلیت ارتقاع لپتاپ بود که متوجه شدم این قابلیت و داره

        • amirhoseinroshan1387
          amirhoseinroshan1387 | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

          سلام منظورم قابلیت ارتقاع بود که متوجه شدم این قابلیت رو داره
          من لپتاپی می خوام برای کار دانشجویی با اونم مشخصاتی که قبلا گفتم و اصلا هم اهل بازی نیستم و کار فوتوشاپ انجام میدم و به تازگی مطلبی خوندم که لپتاپ هایی اپل با تراشه ی M1 خود به خود مانیتورشون ترک می خوره این مطلب درسته؟
          برای همین این لپتاپ رو هم مدنظرم دارم آیدیاپد 5 لنوو - Core i7-1165G7 MX450 16GB 1256GB
          به نظرتون این لپتاپ رو بگیرم یا همون مک بوک ایر MGND3 M1 ؟ چون این لپتاپ لنوو خیلی برای فوتوشاپ قوی نیست ولی بقیه ی چیز هاش خوبه و از طرفه دیگه این مطلب درباره ی مک بوک نگرانم میکنه و می خواهم تا شهریور لپتاپ خریداری کنم به نظرتون چی کار لنوو رو بگیرم یا مک بوک ایر رو یا صبر کنم ؟

مطالب پیشنهادی