ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

الکتریک برندز XBUS متولد شد؛ فرزندی ناخلف از فولکس واگن استیشن مشهور

حدود یک سال پیش بود که شرکت الکتریک برندز (Electric Brands) با انتشار رندرهایی از کانسپت eBussy رونمایی کرد. حالا این کمپانی آلمانی با معرفی پروتوتایپ eBussy با نام XBUS خبرساز شده و توجه رسانه‎‌ها ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

حدود یک سال پیش بود که شرکت الکتریک برندز (Electric Brands) با انتشار رندرهایی از کانسپت eBussy رونمایی کرد. حالا این کمپانی آلمانی با معرفی پروتوتایپ eBussy با نام XBUS خبرساز شده و توجه رسانه‎‌ها را به خود جلب کرده است. به گفته الکتریک برندز اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش برود، XBUS سال آینده وارد بازار خواهد شد. نکته جالب در خصوص این خودرو برقی گمنام٬‌ شباهت ظاهری غیر قابل انکار آن با مدل های نسل اول و دوم فولکس واگن ترانسپورتر است که در ایران با نام فولکس واگن استیشن شناخته شده بودند.

پروتوتایپ الکتریک برندز XBUS بدنه‌ای ماژولی دارد و ابعاد آن برابر است با 3,640 x 1,600 x 1,940 میلیمتر. این خودرو در کلاس وسایل نقلیه چهار چرخ کلاس L7e-B2 قرار می‌گیرد. علی‌رغم ابعاد کوچک، به لطف بدنه جعبه‌ای شکل و پیشرانه برقی، XBUS می‌تواند چهار سرنشین و ملزومات سفر آنها را با خود حمل کند.

شاید ساختار ماژولی جذاب‌ترین ویژگی الکتریک برندز XBUS باشد. بدنه این خودروی ریزجثه قابل شخصی‌سازی بوده و می‌توان از آن به عنوان ون مسافربری، ون باری، پیکاپ، پیکاپ مسقف، کانورتیبل و یا کمپر استفاده کرد.

در مدل کمپر، سقف و پنل پشتی ساختاری کشویی پیدا می‌کنند و امکان قرار دادن یک تخت دو نفره در قسمت عقب کابین چوبی فراهم می‌شود. آنطور که الکتریک برندز اعلام کرده خریداران تمامی نسخه‌های مختلف XBUS می‌توانند آن را با پکیج مخصوص آفرود و تایرهای همه‌جارو سفارش دهند. این پکیج باعث افزایش ارتفاع خودرو نیز ی‌شود.

طراحی هوشمندانه بدنه امکان نصب پنل‌های متنوعی را به قسمت عقب داده است. از نظر ظاهری این خودرو به واسطه بدنه ساده با سطوح صاف و چراغ‌های LED گرد که در ارتفاعی بالا نصب شده‌اند، چهره متمایزی دارد. در داخل کابین هم همه چیز به موازات نمای بیرونی طراحی مینیمالیستی داشته و خبری از هیچ گونه پیچیدگی نیست.

داشبورد XBUS در قسمت میانی خود یک نمایشگر ایستاده لمسی برای مدیریت سیستم اینفوتینمنت دارد. جالب اینکه دکمه‌های مختلف از جمله دکمه‌های کنترل گیربکس روی قسمت میانی غربیلک فرمان قرار دارند. دو پورت USB برای شارژ لوازم الکترونیکی دیگر ویژگی قابل ذکر XBUS است.

انرژی XBUS در حالت استاندارد از طریق باتری 10 کیلووات ساعتی تامین می‌شود. این باتری برای پیمایش مسافت 200 کیلومتری کفایت می‌کند. اگر این مقدار کافی نباشد، خریداران می‌توانند به سراغ باتری 30 کیلووات ساعتی بروند، در این صورت امکان پیمایش مسافت 600 کیلومتری با یک بار شارژ میسر خواهد شد.

پیشرانه الکتریک برندز XBUS متشکل از چهار موتور برقی است که هر یک از آنها داخل هاب چرخ‌ها قرار دارند. این پیشرانه چهار موتوره بطور پیوسته 20 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، اما در مقاطعی می‌تواند خروجی خود را به 75 اسب بخار برساند. اگرچه این میزان قدرت اصلا چشمگیر نیست، اما جهت اطلاع باید گفت گشتاور پیشرانه به رقم باورنکردنی 1,000 نیوتن متر می‌رسد!

ذکر این نکته ضروری است XBUS وزنی زیر 600 کیلوگرم دارد و همانند پیکاپ‌هایی چون فورد رنجر و فولکس واگن آماروک قادر است باری به وزن یک تن را با خود حمل کند.

و اما قیمت؛ ارزان‌ترین نسخه از الکتریک برندز XBUS در آلمان با پرداخت 18,070 یورو (معادل 21,431 دلار) قابل خرید خواهد بود. گران‌ترین نسخه هم که همان کمپر آفرود است، 32,370 یورو (معادل 38,392 دلار) قیمت‌گذاری شده است. تولید این وسیله نقلیه بامزه و دوست‌داشتنی، از اواسط سال آینده در شهر اتسوهه آلمان آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۳ تیر ۱۴۰۰

    طراحی فولکس ون یک اسطوره‌ی جاودانه است. هرکس یکبار باهش رانندگی کرده باشه، عاشق خلاقیت و سادگی و کارآمدی این ماشین میشه. در نگاه اول قابل باور نیست که فولکس ون و غورباقه، شاسی و ابعاد یکسانی دارند!

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۲۳ تیر ۱۴۰۰

    عجب مکانی 😂

مطالب پیشنهادی