ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فرکانس پردازنده پرچمدار ۱۶ هسته‌ای نسل دوازدهم اینتل به ۵.۳ گیگاهرتز می‌رسد

اینتل خودش را برای معرفی نسل بعدی پردازنده‌هایش موسوم به «Alder Lake» آماده می‌کند و طبق جدیدترین اطلاعات، پردازنده پرچمدار نسل دوازدهم این کمپانی، Core i9-12900K می‌تواند به فرکانس بوست ۵.۳ گیگاهرتز دست یابد. اینتل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

اینتل خودش را برای معرفی نسل بعدی پردازنده‌هایش موسوم به «Alder Lake» آماده می‌کند و طبق جدیدترین اطلاعات، پردازنده پرچمدار نسل دوازدهم این کمپانی، Core i9-12900K می‌تواند به فرکانس بوست ۵.۳ گیگاهرتز دست یابد.

اینتل برای نسل دوازدهم پردازنده‌هایش به سراغ فناوری هیبریدی می‌رود که به معنای استفاده از هسته‌های کوچک و بزرگ در یک پردازنده خواهد بود. در گذشته چنین معماری را به صورت big.LITTLE در گوشی‌های هوشمند دیده‌ایم. این هسته‌ها قدرت و مصرف انرژی متفاوتی با یکدیگر خواهند داشت.

اینتل می‌خواهد پردازنده پرچمدار نسل دوازدهم خود به نام Core i9-12900K را به ۱۶ هسته‌ پردازشی مجهز کند. این هسته‌ها در دو دسته ۸تایی بزرگ و کوچک قرار می‌گیرند و فرکانس بوست آن‌ها به ۵.۳ گیگاهرتز می‌رسد که کمی از فرکانس شایعه شده ۵.۵ گیگاهرتز کمتر است.

پردازنده نسل دوازدهم اینتل

علاوه بر این مشخصات، امتیازهای نسخه مهندسی این پردازنده به همراه نمونه‌های Core i7 و Core i5 این نسل در بخش چند هسته‌ای Cinebench R20 هم منتشر شده‌اند:

  • اینتل (Core i9-12900K (E2S: بالاتر از ۹۳۰۰
  • اینتل (Core i9-12900K (QS: بالاتر از ۱۱۳۰۰
  • اینتل (Core i7-12700K (QS: بالاتر از ۹۵۰۰
  • اینتل (Core i5-12600K (QS: بالاتر از ۷۴۰۰

اگر امتیازهای بالا صحت داشته باشند، پردازنده پرچمدار اینتل می‌تواند تراشه قدرتمند رایزن 5950X شرکت AMD با امتیاز ۱۰,۴۰۰ را شکست دهد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این امتیاز برای اینتل، با فرکانس بالاتری از نمونه مهندسی بدست آمده است.

انتظار می‌رود ویندوز ۱۱ بتواند از طراحی هیبریدی نسل بعدی پردازنده‌های اینتل استفاده کند و عملکرد سیستم‌ها را بهبود دهد.

پردازنده‌های Alder Lake اینتل احتمالا در فصل چهارم ۲۰۲۱ معرفی می‌شوند. این نسل در کنار فناوری هیبریدی، از رم DDR5 و همچنین PCIe Gen5 هم پشتیبانی خواهد کرد. اینتل برای ساخت این پردازنده‌هایش و همچنین نسل بعدی آن‌ها از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری استفاده می‌کند. این کمپانی سال ۲۰۲۳ برای نسل چهاردهم پردازنده‌هایش به سراغ معماری ۷ نانومتری EUV می‌رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی