ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد چینی ژورنگ تصویری از چترنجات خود در مریخ به زمین مخابره کرد

مریخ‌نورد چینی ژورنگ تصویر با کیفیتی از ابزار حیاتی‌اش برای فرود در این سیاره به زمین مخابره کرده است. در چهار روز گذشته، این مریخ‌نورد به جستجوی چترنجات خود پرداخت. این چترنجات هنگام فرود ژورنگ ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

مریخ‌نورد چینی ژورنگ تصویر با کیفیتی از ابزار حیاتی‌اش برای فرود در این سیاره به زمین مخابره کرده است. در چهار روز گذشته، این مریخ‌نورد به جستجوی چترنجات خود پرداخت. این چترنجات هنگام فرود ژورنگ در فاصله کمی از محل فرود مریخ‌نورد یعنی یوتوپیا پلنیتیا سقوط کرد.

ژورنگ تصویر سیاه و سفیدی از این ابزار گرفت که رد چرخ‌های خود نیز در این تصویر مشخص بود. پس از آن، مریخ‌نورد چینی تصویر رنگی زیبایی از چترنجات تهیه کرد. ژورنگ هنگام تهیه این تصویر از چترنجات حدود ۳۰ متر و از محل فرود تقریبا ۳۵۰ متر فاصله داشت.

مریخ‌نورد ژورنگ بخشی از ماموریت مریخی تیانون-۱ است؛ ماموریتی که چین آن را به طور مستقل طراحی و هدایت می‌کند. تیانون-۱ در تیرماه سال گذشته به فضا پرتاب شد و در بهمن ماه گذشته در مدار مریخ قرار گرفت. در اردیبهشت ماه، ژورنگ از مدارگرد تیانون-۱ جدا شد و در مریخ فرود آمد و چین را تبدیل به دومین کشوری کرد که به مریخ رسید.

ژورنگ در یک ماموریت ۹۰ روزه مریخی (۹۳ روز زمینی)، به مطالعه جغرافیا و توپوگرافی منطقه یوتوپیا پلنیتیا می‌پردازد و به دنبال یخ در اعماق آن می‌گردد. مدارگرد تیانون-۱ در یک سال مریخی (۶۸۷ روز زمینی) به برقراری ارتباط بین ژورنگ و زمین و انجام مشاهدات و ماموریت‌های خود در مدار مریخ می‌پردازد.

روز گذشته، ژورنگ ۶۰امین روز مریخی خود را روی این سیاره گذراند. طبق داده‌های سازمان فضایی چین، ژورنگ در این مدت ۴۵۰ متر روی این سیاره پیموده و تصاویری را مانند تصویر بالا به زمین مخابره کرده است. این اولین باری نیست که یک مریخ‌نورد از وسیله فرود خود تصویربرداری می‌کند. مریخ‌نورد فرصت (Opportunity) ناسا در اواخر سال ۲۰۰۴ میلادی حدود یک سال پس از فرود در مریخ، تصویر مشابهی از چتر نجات خود به زمین مخابره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی