ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خودروی فرمول یک 2022 با تمرکز بر رقابت جذاب‌تر و هزینه کمتر معرفی شد

در آستانه برگزاری گرندپری انگلستان، از خودروی فصل آتی رقابت‌های فرمول یک پرده‌برداری شد. این خودرو در مقایسه با مدل حاضر در فصل کنونی تغییرات زیادی به خود دیده و به گفته دست‌اندرکاران، طوری طراحی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

در آستانه برگزاری گرندپری انگلستان، از خودروی فصل آتی رقابت‌های فرمول یک پرده‌برداری شد. این خودرو در مقایسه با مدل حاضر در فصل کنونی تغییرات زیادی به خود دیده و به گفته دست‌اندرکاران، طوری طراحی شده که مسابقات‌ را جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌کند. خودروی جدید مسابقات فرمول یک 2022 اولین‌های زیادی را با خود آورده و در کل طراحی ساده‌تری دارد، ضمن اینکه از لحاظ ابعاد نیز کوچک‌تر شده است. این خودرو با در نظر گرفتن قوانین اخیر رقابت‌های فرمول یک و با هدف تزریق هیجان بیشتر توسعه یافته و از لحاظ هزینه نیز در وضعیت بهتری قرار دارد.

اگر با رقابت‌های فرمول یک به اندازه کافی آشنا نیستید، باید بگوییم که تیم‌های حاضر در آن خودروهای خود را تولید می‌کنند، اما مشخصات و طراحی آنها باید با قوانین سختگیرانه فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) تطابق کامل داشته باشد. به عبارت بهتر، تیم‌ها مجاز هستند در چارچوب قوانین برخی تغییرات را در خودروهای خود اعمال کنند تا بتوانند در حد صدم یا هزارم ثانیه عملکرد آنها را بهبود ببخشند.

قوانین مسابقات فرمول یک معمولا هر چند سال یک بار، بروزآوری می‌شود

قوانین و چارچوب‌های موجود معمولا سبب می‌شوند خودروها از نظر ظاهری تفاوت زیادی با هم نداشته باشند. مدل رونمایی شده فعلی در حقیقت یک پیش نمایش کلی است و مدل‌های فصل آتی تا حد زیادی شبیه آن خواهند بود، ولی در جزئیات مسلما تفاوت‌هایی با این مدل و با همدیگر خواهند داشت.

به طور کلی باید گفت خودروی فصل آتی فرمول یک از نظر ایرودینامیک ارتقا یافته و در آن بر حفظ نیروی رو به پایین (downforce) در بیشترین حد ممکن تاکید شده است. در مدل کنونی تا 50 درصد از این نیرو در هنگام تعقیب کردن خودرو پیشتاز ممکن است از دست برود. ولی در مدل 2022 فقط 15 درصد از نیروی رو به پایین از بین می‌رود که این امر در سبقت‌گیری‌ها خود را نشان خواهد داد.

در واقع راننده‌ها نسبت به شرایط فعلی می‌توانند با فاصله بسیار کمتری یکدیگر را تعقیب نمایند.

در فرایندهای شبیه‌سازی کامپیوتری این خودرو تازه از خدمات وب آمازون (Amazon Web Services) استفاده شده است. به گفته آمازون میزان داده‌ها و پردازش‌ها به قدری زیاد و سنگین بوده که اگر قرار بود این کار با یک لپتاپ مجهز به پردازنده i9 چهار هسته‌ای انجام شود، 471 سال طول می‌کشید!

حجم داده‌های پردازش شده نزدیک یک سوم 10 میلیارد عکس موجود در فیسبوک یا اسناد حاضر در 10 میلیون کابینت چهار طبقه تخمین زده می‌شود!

نکته جالب اینکه فرایندهای طراحی خودروی مسابقات فصل 2022 از سال 2017 آغاز شده بود. قرار بود این خودرو از امسال وارد مسابقات شود، اما شیوع ویروس کرونا آن را به تعویق انداخت.

از نظر ظاهری، خودروی فصل 2022 در قسمت‎‌هایی مثل دماغه و کف ساده‌تر شده و بجای رینگ‌های 13 اینچی، روی رینگ‌های 18 اینچی با تایرهای به اصطلاح فاق کوتاه حرکت می‌کند؛ همچنین گفته می‌شود ایمنی آن نیز ارتقا یافته و در سطحی بالاتر قرار دارد. این خودرو ضربات را بهتر جذب می‌کند و در تصادفات رخ داده، قطعات کمتری از آن به اطراف پرت می‌شود.

در طراحی خودروی جدید 138 اصل رعایت شده و عملکرد آن به مدت بیش از 100 ساعت در تونل باد ارزیابی شده است

در قسمت عقب، در طراحی باله بازنگری‌هایی صورت گرفته تا امکان رقابت خودروها از فواصلی نزدیک‌تر فراهم شود. همچنین باله جدید طوری طراحی شده که «هوای کثیف» یا همان هوای آشفته از نظر آیرودینامیکی را مستقیما به سمت خودروهای حاضر در پشت هدایت نمی‌کند.

موتور خودروی جدید در تصادفات شدید به راحتی از شاسی جدا می‌شود تا احتمال حریق کاهش پیدا کند

از حیث پیشرانه، خودروهای فصل آتی نیز کماکان از نمونه فعلی توربو-هیبرید با موتور 1.6 لیتری V6 استفاده خواهند کرد. اما از اواسط دهه حاضر نوبت به پیشرانه تازه‌تر و مدرن‌تر خواهد رسید. آنطور که مدیر فنی رقابت‌های فرمول یک اعلام کرده، هدف دست‌اندرکاران این است در این مسابقات از سوخت کاملا پایدار در کنار کارآمدترین موتورهای موجود روی کره خاکی استفاده شود.

بد نیست اشاره کنیم طی یکی دو فصل اخیر برخی تیم‌ها موفق شده‌‌اند بیش از 1000 اسب بخار قدرت از این پیشرانه استخراج کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • limonad
    limonad | ۲۶ تیر ۱۴۰۰

    ۱۰ میلیون کابینت ۴ طبقه چه ربطی داره؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی