ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سهم زبان فارسی از محتوای وب
تکنولوژی

سهم زبان فارسی از محتوای وب به بیش از ۳ درصد رسید

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با انتشار توییتی، از افزایش سهم زبان فارسی در محتوای وب خبر داده و اعلام کرده که محتواهای فارسی‌زبان حالا ۳/۴% کل محتوای وب را تشکیل می‌دهند. این آمار ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۹

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با انتشار توییتی، از افزایش سهم زبان فارسی در محتوای وب خبر داده و اعلام کرده که محتواهای فارسی‌زبان حالا ۳/۴% کل محتوای وب را تشکیل می‌دهند. این آمار از سه سال پیش تا به امروز تقریبا دو برابر شده است.

«رضا باقری اصل»، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در توییتر خود ضمن اعلام این موضوع گفته که زبان فارسی حالا در جایگاه پنجم در بین زبان‌های موجود در وب قرار گرفته است:

سهم زبان فارسی از محتوای وب به 3.4% رسید. زبان فارسی بعد از انگلیسی، روسی، ترکیش، اسپانیولی در جایگاه 5 ام قرار گرفت. در ابتدای سال 2014 (دی‌ماه 1392) تنها 0.8 % و در جایگاه 14ام بود

او در ادامه تصویری مرتبط با این موضوع را هم ضمیمه توییت کرده که در آن می‌توان آمار و ارقام مرتبط با سایر زبان‌ها را هم مشاهده کرد. این آمار توسط وبسایت W3Techs تهیه شده که مرجعی معتبر برای تحقیقات سطح وب جهانی به شمار می‌آید.

سهم زبان فارسی از محتوای وب

محتوای فارسی در وب، به لطف افزایش سرعت و ضریب نفوذ اینترنت در کشور طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده که تا کنون اثرات مطلوبی را از خود به جای گذاشته است. هر چند می‌توان گفت که هنوز از نظر کیفی، ممکن است با بعضی کشورها فاصله زیادی داشته باشیم.

در همین رابطه «محسن سالک» مدیر ارشد ویکی‌پدیای فارسی در مصاحبه با دیجیاتو  گفته بود که بالغ بر ۶۵۰ هزار مقاله در قسمت فارسی ویکی‌پدیا وجود دارد: «از ترکیه و بقیه کشورهای منطقه وضعیت بهتری داریم و سومین یا چهارمین زبان آسیا هستیم.» با این وجود باید گفت بعضی کشورها مثل فنلاند و نروژ با اینکه کمتر از بیست میلیون نفر جمعیت دارند، اما بالای یک میلیون مقاله در ویکی‌پدیا به ثبت رسانده‌اند که عمدتا از کیفیت بالایی برخوردار هستند. باید گفت درصد ۳.۴ کنونی درصدی قابل قبول به نظر می‌رسد چراکه ایران حدود یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

جهرمی در تیرماه ۹۷ گفته بود که این سهم باید با دو برابر شدن به ۴ درصد برسد که در حال حاضر نزدیک به این آمار شده است؛ اما چندان دور از ذهن برای زبان فارسی نیست؛ افزایش استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی و افزایش تولید محتوای فارسی دز این شبکه‌ها می‌تواند این آمار را در سال‌های آتی بیشتر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mobin34
    mobin34 | ۲۶ تیر ۱۴۰۰

    خیلی خوبه

    البته اگر جدا از کمیت کیفیت این مطالب هم به این صورت رشد کنه که نور علی نور هست

مطالب پیشنهادی