ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی شیائومی می ۱۱
موبایل

مقایسه خانواده شیائومی می ۱۱؛ کدام گوشی را بخریم؟

شیائومی همانند اکثر شرکت‌های چینی تعداد زیادی گوشی از یک خانواده معرفی می‌کند که تفاوت‌های ریز و درشتی با یکدیگر دارند. طی دو سال گذشته این شرکت حداقل ۱۰ گوشی را معرفی کرده که اسم ...

حامد کولیوند
نوشته شده توسط حامد کولیوند | ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

شیائومی همانند اکثر شرکت‌های چینی تعداد زیادی گوشی از یک خانواده معرفی می‌کند که تفاوت‌های ریز و درشتی با یکدیگر دارند. طی دو سال گذشته این شرکت حداقل ۱۰ گوشی را معرفی کرده که اسم آنها با «می ۱۰» شروع می‌شود و با پسوندهای مختلف ادامه می‌یابد. سری می ۱۱ هم وضعیت بهتری ندارد و همین حالا حداقل ۸ عضو را در این خانواده می‌بینیم؛ عددی که به احتمال زیاد بیشتر هم خواهد شد. اگرچه شاید تمام این گوشی‌ها وارد بازار ایران نشوند، اما در این مطلب می‌خواهیم تفاوت بین این مدل‌ها را مرور کنیم تا اگر قصد خرید یکی از اعضای سری می ۱۱ را دارید، انتخاب ساده‌تر و آگاهانه‌تری داشته باشید.

اول از همه بیایید نام اعضای این سری را مرور کنیم:

  • می ۱۱ اولترا
  • می ۱۱ پرو
  • می ۱۱
  • می ۱۱ آی
  • می ۱۱ لایت 5G
  • می ۱۱ لایت
  • می ۱۱ ایکس پرو
  • می ۱۱ ایکس

از این فهرست طولانی، در حال حاضر ۴ مدل به‌شکل رسمی وارد بازار شده‌اند: می ۱۱ با قیمت حدود ۲۱ میلیون تومان، می ۱۱ آی با قیمت حدود ۱۶ میلیون تومان، می ۱۱ لایت 5G با قیمت حدود ۱۰ میلیون تومان و می ۱۱ لایت با قیمت حدود ۷.۵ میلیون تومان. احتمال دارد که می ۱۱ پرو هم به‌شکل محدود وارد بازار شود ولی بعید است به این زودی‌ها می ۱۱ اولترا را از نزدیک ببینیم. می ۱۱ ایکس و می ۱۱ ایکس پرو هم برای بازار هند طراحی و تولید شده‌اند. به همین دلیل در مورد آنها  صحبت نمی‌کنیم. همچنین در ادامه مطلب هرجا اسم می ۱۱ لایت را دیدید، منظور همان مدل 5G است. در ادامه ۵ گوشی اول از لیست بالا را از نظر مشخصات فنی مقایسه می‌کنیم تا بتوانید بر اساس نیاز خود، یکی از این گوشی‌های ارزشمند را بخرید.

طراحی

سری می ۱۱ شباهت‌های بسیاری به هم دارند، ولی می ۱۱ اولترا به‌خاطر بیرون‌زدگی دوربین از بقیه جدا می‌شود. در هر پنج مدل دوربین سلفی در حفره‌ای درون نمایشگر تعبیه شده که همگی به‌جز می ۱۱ آی در گوشه سمت چپ و بالای صفحه نمایش قرار دارند. در می ۱۱ آی دوربین سلفی در مرکز نمایشگر تخت جا خوش کرده است. نمایشگر می ۱۱ و مدل‌های پرو و اولترا کمی خمیده است اما می ۱۱ آی و می ۱۱ لایت نمایشگر تخت دارند.

از دیگر تفاوت‌ها در بخش طراحی می‌توان به رنگ و جنس متفاوت این مدل نسخه اشاره کرد. می ۱۱ اولترا تنها مدلی‌ست که بدنه سرامیکی دارد و در کنار مدل پرو از گواهی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار بهره می‌برد. مدل‌های پرو، ساده و آی فریم آلومینیومی و پنل پشتی شیشه‌ای دارند. جالب این‌که می ۱۱ آی و می ۱۱ لایت گواهی IP53 دارند ولی شیائومی اشاره‌ای به میزان مقاومت می ۱۱ نکرده است.

در نهایت به ابعاد و وزن گوشی‌ها اشاره کنیم. مدل‌های اولترا، پرو و معمولی با نمایشگر ۶.۸۱ اینچی ابعاد مشابهی دارند ولی به‌ترتیب با وزن ۲۳۴، ۲۰۸ و ۱۹۶ گرم گوشی‌های نسبتاً سنگینی محسوب می‌شوند. می ۱۱ آی کمی کوچک‌تر است ولی باز هم ۱۹۶ گرم وزن دارد. می ۱۱ لایت با ۱۵۹ گرم وزن، سبک‌ترین و خوش‌دست‌ترین گوشی این سری است و با ضخامت ۶.۸ میلی‌متر، یکی از باریک‌ترین گوشی‌های تاریخ شیائومی محسوب می‌شود. در جدول زیر مشخصات فیزیکی این ۵ مدل را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

نمایشگر

در سری می ۱۱ از نمایشگرهای امولد یا سوپر امولد در دو مدل تخت و خمیده استفاده شده است. می ۱۱ اولترا، می ۱۱ پرو و می ۱۱ از صفحه نمایش ۶.۸۱ اینچی خمیده امولد با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل بهره می‌برند و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز دارند. می ۱۱ آی و می ۱۱ لایت به‌ترتیب پنل سوپر امولد و امولد تخت با رزولوشن فول اچ‌دی دارند و نرخ رفرش آنها به‌ترتیب ۱۲۰ و ۹۰ هرتز است.

البته می ۱۱ اولترا یک نمایشگر کوچک ۱.۱ اینچی در پنل پشتی هم دارد که برای ثبت عکس سلفی با دوربین پشتی یا نمایش اعلان‌ها به‌کار می‌آید. وضوح این نمایشگر کوچک ۱۲۴ در ۲۹۴ پیکسل است و از ویژگی نمایشگر همیشه روشن هم پشتیبانی می‌کند.

از نظر حداکثر روشنایی هم شاهد ارقام خیره‌کننده‌ای هستیم. می ۱۱ اولترا با حداکثر روشنایی ۱۷۰۰ نیت در حالت پخش محتوای اچ‌دی‌آر یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای موبایل را دارد. این رقم در مدل‌های پرو و ساده به ۱۵۰۰ نیت و در می ۱۱ آی به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد. حتی ارزان‌ترین عضو این خانواده یعنی می ۱۱ لایت هم حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیتی را فراهم می‌کند که برای تماشای محتوا در تمام شرایط نوری -حتی زیر نور آفتاب- کافیست. در پایان باید اشاره کنیم که تمام مدل‌ها از استاندارد +HDR10 پشتیبانی می‌کنند.

سخت افزار

بررسی شیائومی می ۱۱

شیائومی سری می ۱۱ را با بهترین سخت‌افزار دنیای موبایل به میدان فرستاده تا از پس انجام هر کاری برآیند. مدل‌های پرچمدار با چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ عرضه می‌شوند و ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه رم دارند. می ۱۱ آی فقط با ۸ گیگابایت رم عرضه می‌شود که باز هم برای تجربه بی‌نقص اندروید کافیست. می ۱۱ لایت که یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود، چیپست قدرتمند اسنپدراگون ۷۸۰ جی را در اختیار دارد و با ۶ یا ۸ گیگابایت رم به دست شما می‌رسد.

شیائومی مدل اولترا را با ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌کند. بقیه مدل‌ها ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارند و نهایتاً اگر گوشی ارزان‌تری می‌خواهید، می‌توانید می ۱۱ لایت را با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بخرید و با استفاده از درگاه کارت حافظه، فضای ذخیره‌سازی را افزایش دهید. بقیه مدل‌ها از این درگاه بی‌بهره هستند.

تمام این مدل‌ها از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند و اسپیکر استریو دارند، اما شیائومی جک هدفون را از تمام اعضای خانواده می ۱۱ حذف کرده است. جدول زیر مشخصات سخت‌افزاری سری می ۱۱ را نشان می‌دهد.

دوربین

اعضای سری می ۱۱ در زمینه دوربین تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. اگر دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی که در تمام مدل‌ها یکسان است را کنار  بگذاریم، می ۱۱ اولترا با دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و سنسور فوق‌العاده بزرگ ۱/۱.۱۲ اینچی گل سرسبد این خانواده است. این گوشی با دوربین تله‌فوتو ۴۸ مگاپیکسلی با لنز پریسکوپی هم می‌تواند ۵ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را با بالاترین کیفیت ممکن برای شما فراهم کند. نهایتا دوربین اولتراواید ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار هم تجربه عکاسی شما را به سطح تازه‌ای می‌رساند.

می ۱۱ پرو از نظر دوربین اصلی با مدل اولترا تفاوتی ندارد، ولی دوربین تله‌فوتو با سنسور ۸ مگاپیکسلی کوچک‌تر دارد. یک دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی معمولی هم این مجموعه را کامل می‌کند.

بقیه اعضای این سری از دوربین تله‌فوتو بی‌بهره هستند و جای آن را دوربین ماکرو گرفته است. می ۱۱ دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی دارد. می ۱۱ آی از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با سنسور کوچک‌تر بهره می‌برد و رزولوشن دوربین اولتراواید آن هم به ۸ مگاپیکسل کاهش یافته است.

در نهایت می ۱۱ لایت با دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی را داریم که به‌عنوان یک میان‌رده می‌تواند علاقه‌مندان به عکاسی را راضی کند.

باتری و سرعت شارژ

می ۱۱ اولترا و می ۱۱ پرو باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارند و از شارژ سیمی و بی‌سیم فوق سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کنند. به گفته شیائومی این دو گوشی طی ۳۶ دقیقه در حالت سیمی و طی ۳۹ دقیقه در حالت بی‌سیم شارژ می‌شوند که ارقام خیره‌کننده‌ای هستند.

می ۱۱ شارژ از سریع ۵۵ واتی و شارژ سریع بی‌سیم ۵۰ واتی پشتیبانی می‌کند که به‌ترتیب می‌توانند باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی را در ۴۵ و ۵۳ دقیقه شارژ کنند. این گوشی همراه دو مدل قبل از شارژ معکوس ۱۰ واتی برای شارژ گجت‌های پوشیدنی نیز پشتیبانی می‌کنند.

می ۱۱ آی از نظر باتری و شارژ کمی ضعیف‌تر است. این گوشی باتری ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که با شارژ سریع ۳۳ واتی طی ۵۲ دقیقه شارژ می‌شود. اینجا خبری از شارژ وایرلس یا شارژ معکوس نیست. در نهایت می ۱۱ لایت با  باتری ۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژ سریع ۳۳ واتی قرار  می‌گیرد.

جمع‌بندی

بررسی شیائومی می ۱۱

احتمالاً با مطالعه این مطلب به این نتیجه رسیده‌اید که کدام گوشی از خانواده پرجمعیت می ۱۱ مناسب شماست. اگر امکانات عکاسی برای شما اهمیت به‌سزایی دارد، باید منتظر ورود مدل‌های پرو و اولترا به بازار باشید؛ انتظاری که شاید به نتیجه نرسد. اگر شیائومی به‌جای دوربین بی‌مصرف ماکرو از دوربین تله‌فوتو در می ۱۱ استفاده می‌کرد، ارزش خرید این گوشی بسیار بالاتر می‌رفت.

در شرایط کنونی بازار، شیائومی می ۱۱ (بررسی دیجیاتو) یکی از بهترین انتخاب‌ها در بازه قیمتی حدود ۲۱ میلیون تومان محسوب می‌شود، چون قوی‌ترین سخت‌افزار و بهترین نمایشگر دنیای موبایل را در اختیار دارد. اگر پرچمدار ارزان‌قیمتی می‌خواهید، می ۱۱ آی می‌تواند گزینه معقولی باشد. این گوشی هم سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند و بی‌رقیبی دارد ولی شاید تجربه عکاسی با این گوشی به می ۱۱ نرسد.

در نهایت می ۱۱ لایت مدل 5G یکی از ارزشمندترین گوشی‌های میان‌رده بازار است و یکی از شیک‌ترین گزینه‌ها به‌شمار می‌آید. با این حال در رده قیمتی ۱۰ میلیون تومان گزینه‌های دیگری مثل پوکو اف ۳ یا گلکسی A52 مدل 5G را نیز داریم که رقابت را برای این میان‌رده زیبای چینی سخت‌تر می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • shahnaz
    shahnaz | ۲۶ تیر ۱۴۰۰

    سپاس از شما

مطالب پیشنهادی