ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: مذاکره با تلگرام به دستور حاکمیت بود و به خاطر مسائل امنیتی به نتیجه نرسید

وزیر ارتباطات با تاکید بر این موضوع که مذاکرات با تلگرام در مردادماه ۹۶ و به دستور دادستان وقت کشور رخ داد اعلام کرد این مذاکرات با یک سری تفاهم به نتایج اولیه‌ای دست پیدا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

وزیر ارتباطات با تاکید بر این موضوع که مذاکرات با تلگرام در مردادماه ۹۶ و به دستور دادستان وقت کشور رخ داد اعلام کرد این مذاکرات با یک سری تفاهم به نتایج اولیه‌ای دست پیدا کرد اما در نهایت به ‌خاطر مسائل امنیتی به سرانجام نرسید.

«محمد جواد آذری جهرمی»  در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس مبتنی بر اینکه چرا علی رغم قرارداد با تلگرام این پیام رسان ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی را مورد توجه قرار نداده و همچنین چرا هزینه‌های مصرف شده برای کاربران این پیام رسان با وجود استقرار CDNهای آن در کشور به صورت تعرفه خارجی محاسبه شده توضیحاتی ارائه داد. او در این توضیحات گفت که مذاکرات با دستور حاکمیت و دادستان وقت آن زمان در مرداد ۹۶ انجام شده اما به خاطر عدم پذیرش مسائل امنیتی ایران توسط تلگرام به مرحله نهایی خود نرسید.

جهرمی با ذکر این نکته که اساسا مذاکرات با تلگرام در مرداد ۹۶ با نظر دادستان وقت کشور آقای رئیسی، آغاز شد؛ اعلام کرد پس از ارائه گزارش مذاکرات در چهارم مرداد همان سال با مجوز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، CDN های این پیام رسان در ایران مجوز استقرار گرفتند: «مجموع سرورهایی که در ایران مستقر شده، ۷۰ سرور بوده که مسئولین این پیام‌رسان خودشان تهیه کردند و ریالی توسط وزارت ارتباطات پرداخت نشد.»

رفع فیلتر توییتر

جهرمی خاطر نشان کرد که مجموع دارایی تلگرام برای ارائه خدمت‌ در ایران ۱۴۰ هزار دلار بود (با قیمت هر سرور ۲ هزار دلار) که با قیمت دلار آن سال، ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود: «مجموع پهنای باند متصل تلگرام، ۳۲۰ گیگابیت برثانیه بوده که در پیک، ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه آن مصرف شده است.»

جهرمی اعلام کرد که تفاهم صورت گرفته با تلگرام باعث شد صرفه‌جویی ارزی در خرید پهنای باند ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه اینترنت شد که قیمت آن در سال ۹۶ حداکثر ماهانه ۳۰۰ هزار یورو بوده است: «در ۹ ماه استقرار CDN های تلگرام در ایران ۲.۷ میلیون یورو صرفه‌جویی در پرداخت ارز برای خرید اینترنت انجام شد که با قیمت یورو در آن روز ۱۵ میلیارد تومان محاسبه می‌شود که تمام این‌ها در صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت وجود دارد.»

وزیر ارتباطات با رد این ادعای برخی نمایندگان مجلس که وزارت ارتباطات هزاران میلیارد تومان پول به جیب زده اعلام کرد که عددی که می‌گویند درست نیست و پول حاصل از این کار برای دولت است و به جیب کسی نمی‌رود: «من توضیح دادم که مجموع فروش اینترنت در ماه کمتر از ۸۰ میلیارد تومان است اما نمایندگان مجلس مثل آقای مقتدایی مصاحبه کردند و گفتند وزیر ارتباطات قبول کرده که ۸۰ میلیارد تومان منفعت مالی داشته است.»

جهرمی دلیل به توافق کامل نرسیدن با تلگرام را عدم پذیرش مسائل امنیتی ایران دانست. به گفته جهرمی مذاکره با تلگرام، دستوری بود که حاکمیت در مقطعی برای آنها صادر کرد و انجام داده شد: «آن زمان بیش از ۷۰ درخواستی که جمع‌بندی شده و برای تلگرام ارسال شده بود، در پنج مصداق مسدود شد، اما در ادامه چون تلگرام مسائل امنیتی ما را نپذیرفت، دستگاه امنیتی شکایت کردند و در یک روالی این پیام‌رسان خارجی مسدود شد.»

آذری جهرمی همچنین گفت: «بارها به قراردادی با تلگرام اشاره کردند، ما با این پیام‌رسان قراردادی نداشتیم و صرفا یک تفاهم بود. تلگرام یک روزی در کشور فعالیت کرده و یک روزی بنابر تشخیص دستگاه امنیتی عمل نکرده و مسدود شده است.»

جهرمی طی هفته‌های گذشته در کانال تلگرامی خود نیز به شرح مذاکرات گوناگون ایران با پلتفرم‌های مختلفی نظیر یاندکس و وی‌چت و تلگرام پرداخته بود و از مشکلاتی که این مذاکرات داشتند صحبت کرده بود. او در این پست‌های تلگرامی گفته بود که « پس از خروج دولت آمریکا از تعهدات خود از برجام و تشدید سایر تحریم‌ها، لغو برخی قوانین معافیت ایران از تحریم‌ها هم صورت گرفت و تشدید ادعاهای حقوق‌بشری علیه جمهوری اسلامی ایران هم مزید برعلت شد تا عملا تعامل با پلتفرم‌های بین‌المللی به سختی میسر شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Farzin Farzini
    Farzin Farzini | ۲۸ تیر ۱۴۰۰

    شما رپرتاژ خبری برای وزیر ارتباطات میرید و جانبداری سیاسی میکنید توی سایتی که مربوط به اخبار روز دیجیتال هست که پیام بنده رو پاک کردید؟

  • Hossein Samii
    Hossein Samii | ۲۸ تیر ۱۴۰۰

    چه جالب یعنی الان با واتساپ به توافق رسیدن که مسدود نشده! کلن زاکربرگ اهل معامله است...

  • Farzin Farzini
    Farzin Farzini | ۲۸ تیر ۱۴۰۰

    این آذرجهرمی چرا انقدر دروغ میگه؟ من یادم بود بهش گفته بودن 70 تا سرور برای تلگرام توی تهران در مرکز مخابرات نصب کردی اونم بعد تخلیه سرورها اکیپ فیلمبردار رو فرستاد تا بگه نه تلگرام سروری نداره!! حالا میگه : «مجموع سرورهایی که در ایران مستقر شده، ۷۰ سرور بوده که مسئولین این پیام‌رسان خودشان تهیه کردند و ریالی توسط وزارت ارتباطات پرداخت نشد.» !!!!! میگن دروغگو کم حافظه است واقعا درسته

  • Masih4
    Masih4 | ۲۸ تیر ۱۴۰۰

    از پائول دروف چی خواسته بودن؟ این که ما هر کانال و گروهی رو بگیم مسدود کن + 2 تا تیک رو به 22 تا تیک تبدیل کن

مطالب پیشنهادی