ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جاسوسی گسترده از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر با ابزار پیشرفته «پگاسوس»

«پگاسوس»،‌ بدافزار جاسوسی توسعه یافته توسط گروه «NSO» ظاهرا برخی روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر را در سراسر جهان هدف قرار داده و گفته می‌شود ردپای این نرم افزار جاسوسی تاکنون در ۳۷ دستگاه موبایل ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

«پگاسوس»،‌ بدافزار جاسوسی توسعه یافته توسط گروه «NSO» ظاهرا برخی روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر را در سراسر جهان هدف قرار داده و گفته می‌شود ردپای این نرم افزار جاسوسی تاکنون در ۳۷ دستگاه موبایل شناسایی شده است.

گروه NSO در واقع یک شرکت رژیم صهیونیستی است که ابزارهای هک را توسعه می‌دهد و این ابزارها معمولا توسط دولت‌ها و سازمان‌ها با هدف اجرای قانون در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معروف‌ترین ابزار جاسوسی این گروه، پگاسوس (Pegasus) نام دارد که ظاهرا می‌تواند حتی در دستگاهی مانند آیفون نیز نفوذ کرده و با جلبریک کردن آن، بدافزار مورد نظر را روی موبایل نصب کند و به داده‌های کاربران دسترسی کامل داشته باشد.

گروهی متشکل از ۱۷ سازمان رسانه‌ای، وضعیت پگاسوس را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان می‌دهند بیشتر از آنکه این ابزار برای مقابله با مجرمان مورد استفاده قرار بگیرد، به ابزاری برای جاسوسی علیه منتقدان و فعالان حقوق بشر به کار برده می‌شود.

براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی گاردین، شماره تلفن بیش از پنجاه هزار کاربر از سال ۲۰۱۶ از طریق پگاسوس کنترل می‌شده است. هرچند گفته می‌شود بیش از ۱۸۰ شماره مربوط به روزنامه‌نگاران از جمله خبرنگاران و مدیران رسانه‌های بزرگ از جمله فایننشال تایمز، سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز در این فهرست قرار دارند.

امکان استخراج هر داده‌ای از دستگاهی که با بدافزار پگاسوس آلوده شود وجود دارد. همچنین این بدافزار می‌تواند دوربین و میکروفون موبایل را به صورت مخفی فعال کرده و پیام‌های رمزنگاری شده را بخواند و مکالمه‌های تلفنی را به راحتی ضبط کند. علاوه بر این موارد، پگاسوس به راحتی موقعیت مکانی کاربر را شناسایی می‌کند و تمام اطلاعات مربوط به آن را نیز ثبت می‌کند.

موسسه تحقیقاتی امنیتی «Amnesty» ادعا می‌کند که ۳۷ گوشی موبایل که بیم آن می‌رفت هدف پگاسوس قرار گرفته باشند را مورد بررسی قرار داده‌اند و ردپای این بدافزار را به خوبی روی این دستگا‌ه‌ها شناسایی کرده‌اند. این ۳۷ گوشی هوشمند متعلق به روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و وکلایی هستند که انتظار می‌رفت هدف جاسوسی قرار گرفته باشند.

گفته می‌شود برخی دولت‌ها جزو مشتریان اصلی گروه NSO هستند. با این وجود گروه NSO‌با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را تکذیب کرده و می‌گوید گزارش تهیه شده علیه این شرکت حاوی پیش فرض‌های اشتباه و نظریه‌های تایید نشده است و باید در مورد آن تردید جدی داشت. این شرکت قاطعانه ادعاهای مطرح شده را رد می‌کند و ظاهرا قصد دارد موضوع افتراهای مطرح شده را به صورت قانونی دنبال کند و می‌گوید این ادعاها بسیار ظالمانه و دور از واقعیت است.

در سال ۲۰۱۹ فیسبوک از گروه NSO به دلیل تولید ابزار هک و هدف قرار دادن حدود ۱۴۰۰ دستگاه موبایل متعلق به روزنامه‌نگاران شکایت کرد. در آوریل ۲۰۲۰ این شرکت ادعاهای فیسبوک را بی‌اساس خواند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۸ تیر ۱۴۰۰

    هرجا اسم دزدی و جاسوسی میاد پای ایرانی ها وسطه
    شک نکنید اسراییلی ها هم ایرانی هستند

مطالب پیشنهادی