ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعرفه‌گذاری اینترنت
تکنولوژی

جهرمی: تعرفه‌گذاری اینترنت داخلی و خارجی با مصوبه شورای فضای مجازی انجام شده است

وزیر ارتباطات امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تعرفه‌گذاری اینترنت داخلی و خارجی، با مصوبه شورای فضای مجازی انجام شده است. همچنین خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات باید بر خدمات خارجی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۰

وزیر ارتباطات امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تعرفه‌گذاری اینترنت داخلی و خارجی، با مصوبه شورای فضای مجازی انجام شده است. همچنین خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات باید بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشند.

«محمدجواد آذری جهرمی» در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس درباره نحوه تعرفه‌گذاری اینترنت داخلی و خارجی گفت: «براساس سیاست‌گذاری شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون تنظیم مقررات در دولت یازدهم مصوب کرد که اپراتورهای مخابراتی موظفند اقداماتشان را برای این‌که محاسبات ترافیکی داخلی و بیرونی مجزا انجام شود به عمل بیاورند. بر همین اساس سیاست‌گذاری و اعلام نرخ ترافیک داخلی باید حداقل نصف قیمت بین‌الملل در نظر گرفته شود.»

جهرمی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی با اعمال تعرفه‌های کمتر نیز گفت: «در ابتدای سال ۱۳۹۶ برخی اپراتورها با استناد به این مصوبه، بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزان‌تر پیام‌رسان‌های خارجی ارائه کردند که این باعث تذکر جدی دادستان کل کشور و جمع‌آوری تبلیغات آنها شد و به ما هم یادآوری شد که سیاست شورای عالی فضای مجازی حمایت از پیام‌رسان داخلی است. این موضوع در سند طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات هم تصریح شده است.»

تعرفه‌گذاری اینترنت

آذری جهرمی یادآوری کرد: «در تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ هم مجلس شورای اسلامی مزیت رقابتی برای پیام‌رسان‌های داخلی را مورد تأکید قرار داد. در اولین جلسه‌ای که من در مجلس برای هماهنگی خدمت نمایندگان آمدیم رئیس مجلس هم نکاتی را گفت.»

او پس از پخش سخنان محمدباقر قالیباف درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، ادامه داد: «جمع‌بندی مجلس انقلابی این بود که با تعرفه‌گذاری از پیام‌رسان داخلی حمایت شود. در طرح جدید نمایندگان برای مدیریت فضای مجازی هم خدمات داخلی به تفصیل تعریف شده و حمایت از خدمات داخلی مورد تأکید قرار گرفته است. بنابر همه این قوانین و مقررات اگر حتی سرورهای خارجی هم در کشور مستقر شوند شامل ترافیک نیم بها نخواهند شد.»

جهرمی با بیان این‌که هزینه اضافی در این زمینه از مردم دریافت نشده تأکید کرد که در مواردی مثل ارزش افزوده و ستاره مربع، ما محکم ایستادیم و تا آنجا که به ما مربوط بود تا ریال آخر پولش را به مردم بازگرداندیم.

شایان ذکر است که نمایندگان مجلس جهرمی را درباره علت عدم شفاف‌سازی درباره قرارداد ایران با تلگرام و اینکه چرا با وجود CDN های این پیام‌رسان در کشور، برای آن پیش از فیلترینگ ترافیک بین‌المللی حساب می‌شده مورد سوال قرار دادند و وزیر ارتباطات در این رابطه توضیحاتی ارائه داد که مورد قبول نمایندگان واقع نشد.

حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی سال‌هاست در کشورمان موضوعی جنجالی بوده و تلاش‌های زیادی از سوی حاکمیت برای جایگزینی آن‌ها با پیام‌رسان‌هایی همچون تلگرام و واتس اپ انجام گرفته است که همگی موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. در همین رابطه پیام‌رسان بیسفون بعد از 8 سال فعالیت، به دلیل عدم استقبال کاربران تعطیل شد و مالکیت پیام‌رسان سروش‌پلاس نیز به دلیلی مشابه به مزایده گذاشته شد.  همچنین پیام‌رسان آی‌گپ نیز اخیرا به خاطر ناکارآمدی در راه‌اندازی نیازهای دانشجویان دانشگاه آزاد، مورد انتقاد شدید کاربران آن قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی
    علی | ۲۸ تیر ۱۴۰۰

    چقدر پول حروم کردن سر این پیام رسان های داخلی

  • Ubinotech
    Ubinotech | ۲۸ تیر ۱۴۰۰

    توف به روح اپلیکیشن پیامرسان ایرانی

مطالب پیشنهادی