ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت و شرایط فروش خودرو

مقایسه قیمت موتورسیکلت‌ وسپا در ایران و امارات؛ محبوب دل ثروتمندان جوان

وسپا برندی نام آشنا در بازار موتورسیکلت‌های کشورمان است که در حال حاضر به دلیل قیمت بالا محصولات مختلف آن در ایران، لقب لوکس را در اختیار دارد اما در بازار جهانی یک موتورسیکلت متعارف ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

وسپا برندی نام آشنا در بازار موتورسیکلت‌های کشورمان است که در حال حاضر به دلیل قیمت بالا محصولات مختلف آن در ایران، لقب لوکس را در اختیار دارد اما در بازار جهانی یک موتورسیکلت متعارف با طراحی کلاسیک محسوب می‌شود. وسپا یک برند ایتالیایی است که محصولات متنوعی را با تکیه بر ویژگی‌هایی همچون دوام، استحکام و راندمان مناسب پیشرانه تهیه کرده و در اختیار موتورسیکلت‌سواران قرار می‌دهد. در این مطلب کوتاه قصد داریم تا قیمت این موتورسیکلت نوستالژیک را در ایران و امارات (به عنوان یک کشور نزدیک در منطقه)‌ را با یکدیگر مقایسه کنیم.

موتورسیکلت‌های وسپا مخصوص استفاده درون‌شهری بوده و از گذشته‌های دور در بازار کشورمان حضور داشته‌اند. گفتنی است که راندن این محصولات به توانایی خاصی نیاز نداشته و به همین جهت در ترافیک‌های سرسام‌آور این روزهای کلان‌شهرها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

عموما اکثر موتورسیکلت‌های وسپا وزن کمی داشته و به گیربکس‌های اتوماتیک با ضرایب متغیر مجهز هستند. به همین جهت نیز شتاب‌گیری آن‌ها در مقایسه با وزن و پیشرانه‌ای که دارند قابل‌توجه است.

مقایسه قیمت وسپا در ایران و جهان

کمی در مورد تاریخچه وسپا بدانیم

وسپا یک برند ایتالیایی است که از سال ۱۹۴۶ فعالیت خود را در حوزه موتورسیکلت‌سازی آغاز کرده است. این برند نه تنها در ایتالیا که در تمام جهان بسیار محبوب است و جالب است که بدانید انگلستان یک بازار فروش بسیار قوی برای این برند محسوب می‌شود. بعد از ایتالیا انگلستان بیشترین میزان فروش مدل‌های مختلف این برند را به عهده دارد.

وسپاها را عموما به خاطر رنگ‌بندی جذاب و بدنه فلزی بامزه آن‌ها می‌شناسند. از سال ۱۹۴۶ یعنی از زمان آغاز تولید و عرضه نخستین مدل وسپا تا به امروز بیش از ۱۵۰ مدل مختلف از این موتورسیکلت‌های کوچک ساخته شده و آمار فروش این مدل‌ها بیش از ۱۶ میلیون دستگاه است.

ایتالیا، هند، اندونزی، تایوان، انگلستان و اسپانیا بازارهای پررونق وسپا محسوب شده که مدل‌های مختلف این برند فروش خوبی را در آن‌ها تجربه می‌کنند.

جالب است بدانید که کمپانی وسپا در حال توسعه مدل‌های هیبریدی بوده و قصد دارد محصولات خود را مطابق با نیازها و شرایط روز بازار نیز طراحی کرده و تولید کند.

عمده‌ترین دلیلی که سبب شد وسپا بتواند در مدل‌های مختلف به محبوبیت برسد هالیوود است. در واقع استفاده از مدل‌های مختلف این موتورسیکلت در فیلم‌های هالیوودی در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ در کنار تبلیغات این برند در مجلات مختلف سبب شد که برند وسپا شناخته‌شده و فروش مدل‌های مختلف تولیدی آن افزایش قابل‌توجهی یابد.

قیمت وسپا در ایران

بازار عجیب و غریب وسپا در ایران

مدل‌های مختلف وسپا سال‌هاست که در بازار کشورمان عرضه می‌شود اما در چند سال اخیر برخی از مدل‌های این برند ایتالیایی تبدیل به نماد اشرافی‌گری شده است.

این مدل‌های قیمت‌های چند صد میلیونی داشته و برخلاف سایر نقاط جهان گاها قیمت مدل های خاص وسپا از یک خودرو صفر کیلومتر نیز گرانتر است و همین نکته باعث شده تا وسپا به وسیله ای برای آمد و شد شهری قشر جوان اما مرفه جامعه بدل شود.

همچنین ترافیک‌های سنگین کلان‌شهرهای کشور به خصوص پایتخت در طی سال‌های اخیر سبب شده که استفاده از موتورسیکلت چند برابر شود. به خصوص مدل‌های مختلف وسپا که به عنوان یک اسکوتر تمام عیار نسبت به مابقی موتورسیکلت‌ها جمع‌وجورتر بوده و از ظاهر بهتر و کارایی بیشتری نیز برخوردار هستند. همین موضوع به افزایش تقاضا برای این محصولات منجر شده و افزایش قیمت آن‌ها را به دنبال داشته است.

مقایسه قیمت محصولات مختلف وسپا در بازار ایران و جهان به خوبی نشان می‌دهد که چرا این برند در کشور ما یک برند لوکس محسوب می‌شود.

به عنوان نمونه یک وسپا ۲۵۰ سی‌سی در امارات بهایی کمتر از ۶ هزار دلار دارد. با احتساب دلار ۲۴.۷ تومانی (نرخ روز دلار در زمان نگارش این نوشته) قیمت این موتور تولیدی وسپا باید چیزی کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان باشد. در حالی که در آخرین آگهی منتشر شده از این محصول شاهد آن هستیم که یک نمونه دست دوم با کارکردی بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر از برچسب قیمتی ۲۱۵ میلیون تومانی برخوردار است. بهای یک وسپا ۲۵۰ سی‌سی بدون کارکرد در بازار آزاد ممکن است به ۲۴۰ میلیون تومان نیز برسد.

قیمت وسپا در جهان

مدل پریماورا ۱۵۰ این برند در حال حاضر در بازار بین‌المللی بهایی کمتر از ۴ هزار دلار دارد. این در حالی است که کمترین قیمت این موتورسیکلت وسپا در کشورمان به ۱۳۵ میلیون تومان می‌رسد. با احتساب دلار ۲۴.۷ تومانی قیمت بین‌المللی این مدل کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است.

اسپرینت ۱۵۰ دیگر محصول محبوب برند وسپا در بازار کشورمان است که این روزها در مدل‌های کارکرده با بهایی بین ۱۹۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت بین‌المللی این مدل در بازار جهانی حدودا ۵ هزار و ۷۰۰ دلار یا به عبارت دیگر ۱۴۲ میلیون تومان است.

مدل وسپا وی‌ایکس‌ال که در بازار هندوستان بسیار محبوب است در کشورمان بهایی بین ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان دارد. در حالی که نرخ جهانی آن چیزی در حدود هزار ۶۶۰ دلار است که با تبدیل آن به تومان به رقمی کمتر از ۴۳ میلیون تومان می‌رسیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۹ تیر ۱۴۰۰

    این لاکچری هاشو که نمی‌دونم اما اون ۲ زمانه هاش حتی اصل ایتالیایی اش، بدرکاب ترین، بدتعمیرترین و بدمهندسی ترین موتور زمان خودش بود. و یکی از کندترین ها! گمونم نکنم الآنشم غیر از قیافه و ادا چیزی برای عرضه داشته باشه

مطالب پیشنهادی