ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انجام اولین آزمایش احتراق بوستر راکت سوپر هوی اسپیس ایکس [تماشا کنید]

اسپیس ایکس برای اولین بار بوستر سیستم موشکی استارشیپ را روشن و آزمایش کرد. در این آزمایش سه موتور سوپر هوی اسپیس ایکس به‌صورت همزمان برای احتراق ایستا روی سکوی پرتاب امتحان شدند. برج فلزی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

اسپیس ایکس برای اولین بار بوستر سیستم موشکی استارشیپ را روشن و آزمایش کرد. در این آزمایش سه موتور سوپر هوی اسپیس ایکس به‌صورت همزمان برای احتراق ایستا روی سکوی پرتاب امتحان شدند.

برج فلزی موجود در ویدیوی زیر بوستر «سوپر هوی» نام دارد و به‌تازگی سه موتور رپتور خود را در یک آزمایش احتراق ایستا روی سکوی پرتاب اسپیس ایکس در مرکز فضایی Starbase در جنوب تگزاس روشن کرده است. این نسخه خاص از سوپر هوی که با اسم «بوستر ۳» شناخته می‌شود، جدیدترین نسخه از نمونه اولیه بوسترهای برنامه استارشیپ است که برای ماموریت‌های ماه و مریخ توسعه می‌یابد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در پاسخ به سوالی درباره احتمال انجام آزمایش‌های احتراق بیشتر روی این موشک در آینده گفت این موضوع به روند پیشرفت توسعه «بوستر ۴» بستگی دارد. ماسک افزود اگر اسپیس ایکس مجبور شود شاید یک احتراق ۹ موتوره را روی بوستر ۳ آزمایش کند.

اگر ۹ موتور به نظرتان تعداد زیادی است، باید بدانید که اسپیس ایکس در حال حاضر روی هر موشک مرحله اول فالکون ۹ از ۹ موتور استفاده می‌کند. افزون بر این، موشک «فالکون هوی» هم با ۳ بوستر و یک تکه بالایی در هنگام پرتاب ۲۷ موتور را به‌صورت همزمان روشن می‌کند. با این حال، انتظار داریم که بوستر سوپر هوی روی هم رفته در زمان پرواز از ۳۰ موتور استفاده کند.

سوپر هوی اسپیس ایکس

موشک سوپر هوی اسپیس ایکس طوری طراحی شده که بوستر مرحله اول آن قابل استفاده مجدد باشد. این موشک قرار است فضاپیمای استارشیپ را از جو زمین خارج کند. اندازه این موشک ۷۰ متر است که استارشیپ ۵۰ متری هم روی آن قرار می‌گیرد.

اسپیس ایکس در ماه اردیبهشت برای اولین بار موفق شد یک فضاپیمای استارشیپ را به‌صورت آزمایشی تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری بالا ببرد و با موفقیت روی زمین بنشاند. این شرکت حالا در نظر دارد که اولین پرواز مداری استارشیپ را تا چند هفته دیگر انجام دهد. ایلان ماسک گفته بود که بوستر ۳ احتمالا به فضا نمی‌رود و فقط برای آزمایش‌های زمینی استفاده می‌شود. بوستر ۴ به احتمال زیاد اولین بوستری خواهد بود که استارشیپ را حمل می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی