ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تصاویر اولین رصد هابل پس از راه‌اندازی مجدد را منتشر کرد

تلسکوپ فضایی هابل چند روز پیش پس از هفته‌ها خرابی بالاخره دوباره فعال شد و حالا اولین رصد خود را انجام داده است. ناسا به‌تازگی دو تصویر از رصد جدید هابل منتشر کرده که یکی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

تلسکوپ فضایی هابل چند روز پیش پس از هفته‌ها خرابی بالاخره دوباره فعال شد و حالا اولین رصد خود را انجام داده است. ناسا به‌تازگی دو تصویر از رصد جدید هابل منتشر کرده که یکی شامل دو کهکشان در حال برخورد با یکدیگر و دیگری شامل یک کهکشان مارپیچی بزرگ است.

تصویری که از سوی ناسا منتشر شده، در واقع یک تصویر دو تکه است که در سمت راست آن کهکشانی مارپیچی به نام ARP-MADORE0002-503 دیده می‌شود که دارای بازوهای کشیده و غیرعادی است. این کهکشان حدود ۴۹۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و طول بازوهای آن به ۱۶۳ هزار سال نوری می‌رسد. ناسا می‌گوید این کهکشان به خاطر داشتن سه بازوی مارپیچی مورد توجه قرار گرفته، در حالی که تعداد بازوهای اکثر کهکشان‌های دیسکی معمولا یک عدد زوج است.

در سمت چپ تصویر نمایی از برخورد دو کهکشان را می‌بینیم که هر دوی آن‌ها به‌صورت مشترک با نام ARP-MADORE2115-273 شناخته می‌شوند. ناسا می‌گوید این صحنه نمونه‌ای نادر از یک جفت کهکشان در حال تعامل در نیم‌کره جنوبی است.

ناسا در بیانیه‌ای می‌گوید: «رصد جدید هابل اولین نمای پروضوح از این سامانه جذاب در فاصله ۲۹۷ میلیون سال نوری زمین را نشان می‌دهد.» اخترشناسان ابتدا باور داشتند که این سامانه یک سامانه «تصادم حلقوی» است، ولی داده‌های هابل نشان داد که تعامل پیوسته میان این کهکشان‌ها بسیار پیچیده‌تر است. در نتیجه، حالا ناسا از این سامانه به عنوان شبکه‌ای از ستارگان و گازهای غبارآلود نام می‌برد.

هابل تلکسوپی به اندازه یک اتوبوس کوچک است که در فاصله ۵۴۷ کیلومتری زمین گردش می‌کند. این تلسکوپ در ماه ژوئن دچار مشکل ناشناخته‌ای شد که قابلیت‌های آن را از کار انداخت. دانشمندان ناسا هفته گذشته اصلاحی روی سیستم هابل انجام دادند تا سیستم رصد دوباره فعال شود و تلسکوپ بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. هابل آخرین بار در سال ۲۰۰۹ توسط فضانوردان تعمیر شده بود و حالا پس از ۳۱ سال همچنان تصاویر جذاب کیهانی را به دستمان می‌رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی