ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داده‌های ماهواره‌ای از تاثیر افزایشی ابرها روی گرمایش جهانی خبر می‌دهد

محققان با روش جدیدی داده‌های مربوط به ماهواره جهانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ و می‌گویند نوع و میزان پوشش ابرهای زمین می‌تواند بر افزایش شدت گرمایش جهانی تاثیرگذار باشد. دانشمندان کالج امپریال ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان با روش جدیدی داده‌های مربوط به ماهواره جهانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ و می‌گویند نوع و میزان پوشش ابرهای زمین می‌تواند بر افزایش شدت گرمایش جهانی تاثیرگذار باشد.

دانشمندان کالج امپریال لندن و دانشگاه «East Anglia» با استناد به داده‌های آماری می‌گویند ابرها در طولانی مدت باعث گرم شدن کره زمین می‌شوند و به تشدید تغییرات آب و هوایی کمک می‌کنند.

نتایج این تحقیق همچنین حاکی از آن هستند که غلظت مضاعف دی اکسید کربن (CO2) در اتمسفر بالاتر از سطح دوره پیش صنعتی است و بعید به نظر می‌رسد که دما کمتر از ۲ درجه سلسیوس افزایش یابد. در حقیقت این احتمال وجود دارد میانگین افزایش دمای جهان بیش از ۳ درجه سلسیوس باشد.

سطح دی اکسید کربن که در دوره پیش صنعتی ۲۸۰ ppm بوده، در حال نزدیک شدن به سطح ۴۲۰ ppm است و اگر کاهش قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد نشود، می‌تواند تا اواسط قرن به دو برابر مقدار پیش صنعتی برسد.

در تغییرات اقلیمی،‌ ابرها نیز نقش مهمی را برعهده خواهند داشت. ابرها بسته به خصوصیاتی مانند تراکم و ارتفاع آنها در جو، می‌توانند باعث افزایش یا کاهش دما شوند.

دکتر «پائولو چپی» از موسسه گرانتام مربوط به تغییرات آب و هوایی و محیط زیست در امپریال لندن نیز پیش بینی‌ می‌کند درجه حرارت زمین بین ۱.۵ تا ۲ درجه سلسیوس افزایش پیدا کند و ابرها در این زمینه تاثیر و نقش مهمی را بازی می‌کنند.

برخی ابرهای غیرمتراکم می‌توانند اثر خنک‌کننده بر دمای زمین داشته باشند، زیرا مانع رسیدن نور خورشید به زمین می‌شوند. اما ابرهای متراکم تاثیر معکوسی روی درجه حرارت زمین خواهند داشت و همچنین این ابرها می‌توانند باعث افزایش اثر گازهای گلخانه‌ای شوند. این ابرها گازهای گلخانه‌ای را به دام می‌اندازند. در نهایت نوع و میزان ابرهای موجود در جهان می‌تواند تاثیر بیشتری روی پتانسیل گرم شدن زمین داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی