ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیجی‌تک؛ معماری پردازنده آرم و X86 به زبان ساده

معماری پردازنده این روزها شاید بیش از همیشه بر سر زبان‌ها افتاده است. آرم از یک طرف و X86 از طرف دیگر قصد دارند آینده این بازار را تصاحب کنند. در این ویدیو به سراغ توضیح این معماری پردازنده رفتم و تلاش کردم به زبان ساده هر آن چه لازم است در این رابطه بدانید را به زبان ساده توضیح بدهم.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

در رابطه با تفاوت این دو پیش از این شایان در یک مطلب طولانی توضیحات کافی و لازم را داده است که می‌تواند در این لینک آن را بخوانید. به همین دلیل من زیاد سراغ جزئیات نمی‌روم. در رابطه با معماری پردازنده دانستن یک سری نکات اما لازم است. نکاتی مانند این که چرا اصلا دو مدل معماری مطرح داریم؟ آیا معماری‌های دیگری هم هست که از آن بی‌خبر باشیم؟ معماری پردازنده چه چیزی را مشخص می‌کند؟ چرا برنامه‌های مخصوص یک معماری با دیگری سازگاری ندارند و چگونه می‌توان برنامه‌ها را روی معماری متفاوت اجرا کرد؟

معماری پردازنده

اصلا چرا معماری آرم مصرف کمتری داشته و حتی با این که ممکن است نسبت به همتای خود از توان حرارتی کمتری داشته باشد، اما قدرت بیشتری ارائه می‌کند؟ چرا معماری X86 پرمصرف‌تر است؟ چرا اینتل چند سال پیش کلا بازار موبایل را فراموش کرد و تمام تمرکز خود را روی معماری X86 گذاشت؟ یا چرا این معماری از لیتوگرافی ۷ نانومتر کوچک‌تر نشده است در حالی که آرم به سمت لیتوگرافی ۳ نانومتری در حال حرکت است؟

تمامی این سوال‌ها در ویدیو فوق مطرح شده و تلاش کردم به زبان ساده به هر کدام بپردازم. در نتیجه توصیه می‌کنم در صورتی که به معماری پردازنده علاقه دارید، این ویدیو را حتما تا انتها تماشا کنید و برای دوستان خود نیز بفرستید. مانند همیشه از نظرات شما هم استقبال می‌کنم، پس از نوشتن آن‌ها دریغ نکنید! در نهایت سابسکرایب کانال یوتوب دیجیاتو را هم فراموش نکنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • محمد فرج الهی
    محمد فرج الهی | ۲۵ مهر ۱۴۰۱

    سلام عالی بود.

  • yosof
    yosof | ۲۹ تیر ۱۴۰۰

    خیلی موزنده بود.مرسی

    • yosof
      yosof | ۲۹ تیر ۱۴۰۰

      آموزنده

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.