استادیوم راس ابو عبود قطر، ورزشگاه لگویی!

استادیوم راس ابو عبود اولین ورزشگاه تاریخ جام‌های جهانی‌ست که بعد از اتمام جام جهانی خراب خواهد شد

استادیوم راس ابو عبود قطر، ورزشگاه لگویی!

استادیوم راس ابو عبود زمانی یک دریاکنار آرام بود که گهگاه صدای امواجی که خودشان را کشان کشان به ساحل می‌رساندند، در آن شنیده می‌شد. حالا اما کهکشان رنگ و زندگی‌ست و به‌زودی ۴۰.۰۰۰ تماشاچی پر سر و صدا را در خود جای خواهد داد. نکته‌ای که این ورزشگاه را از همتایان خود متمایز می‌کند این است که این استادیوم پس از انجام ماموریت خود، خراب خواهد شد!

۹۷۴ کانتینر در بندر دوحه پهلو گرفت تا این استادیوم که قرار است ۷ بازی از بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ را میزبانی کند، ساخته شود. همه‌ی این کانتینرها از فولاد بازیافتی ساخته شده‌اند و تعدادشان – ۹۷۴ – بیانگر پیش‌شماره‌ی قطر است. این استادیوم هم نماد پایداری این کشور است و هم بازتابی از هویت آن.

استادیوم راس ابو عبود
استادیوم راس ابو عبود، نماد پایداری قطر و بازتابی از هویت آن

پس از پایان تورنمنت، بسیاری از قسمت‌ها و اجزای استادیوم ـ از جمله صندلی‌ها، کانتینرها و حتی سقف آن ـ از هم باز می‌شوند و برای رویدادهای ورزشی در قطر و یا خارج از آن تغییر کاربری پیدا می‌کنند.

محمد العطوان، مدیر پروژه آماده سازی راس ابو عبود در این رابطه به سی ان ان گفت: «این آوردگاه ۴۰ هزار نفری به‌طور کامل از هم باز و برای سر هم کردنِ مجددِ اجزا به کشوری دیگر منتقل خواهد شد. البته می‌شود به جای آن، دو ورزشگاه ۲۰ هزار نفری ساخت. در حقیقت تمام قطعات آن را می‌شود به کشورهای نیازمند به زیرساخت‌های ورزشی اهدا کرد. این خود یکی از زیبایی‌های این استادیوم است؛ فرصت‌های نویی که در اختیارمان قرار می‌دهد.»

در کنار فرصت‌هایی که این استادیوم در اختیار سازندگانش قرار می‌دهد، قطر امید دارد که این استادیوم برای تورنمنت‌های آینده نقش یک پیشگام و الگو را ایفا کند.

استادیوم راس ابو عبود
استادیومی با قطعات جداشونده

چالش سازگاری با محیط زیست

بنا بر گزارش منتشرشده‌ی فیفا در ماه ژوئن تخمین زده می‌شود که جام جهانی ۲۰۲۲ بالغ بر ۳.۶ میلیون تن دی اکسید کربن تولید کند، و این یعنی ۱.۵ تن بیشتر از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه.

با این وجود، این کشور حاشیه‌ی خلیج فارس متعهد شده است که جام جهانی‌ای بدون کربن فراهم بیاورد، و این کار را از طریق انتشار مواد خنثی‌ساز قبل، حین، و پس از این رویداد به انجام خواهد رساند.

برگزارکنندگان وعده داده‌اند که در حین ساختن زیرسازهای تورنمنت ـ نظیر استادیوم ابو عبود ـ از روش‌های ساخت و ساز مبتنی بر حفظ محیط زیست استفاده کنند. بنا بر گفته‌ی مسئولان، آن‌ها همچنین «مصالحی را تدارک دیده‌اند که بازده منابع را به حد اعلی رسانده و از انتشار گازها و پسماندهای با تاثیر منفی بر تنوع زیستی می‌کاهد.»

استادیوم راس ابو عبود
قطر برای برگزاری جام جهانی با چالش‌های زیست محیطی روبروست

برگزارکنندگان می‌گویند در حین برگزاری تورنمنت خود را ملزم به تمرکز بر مسئله‌ی محیط زیست می‌دانند. نمونه‌ای از این تمرکز را می‌توان در قصد برگزارکنندگان برای کاشت درخت در اطراف زیرساخت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشاهده کرد.

 

بیشتر بخوانید:

۸ استادیوم زیبا و مدرن قطر که برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۰ طراحی و ساخته شده اند

الماس صحرا ؛ سومین استادیوم قطر برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ افتتاح شد

بدون نظر

ورود