ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ
نقد و بررسی‌

بررسی هدست گیمینگ XPG Precog ؛ هم برای گیمرها و هم برای عاشقان موسیقی

اگر به دنبال یک هدست گیمینگ پیشرفته باشید احتمالا مدل‌‌های متنوعی را در بازار دیده‌اید که گاه چندین روش اتصال از جمله جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و کابل USB-C را در اختیارتان می‌گذارند. هدست گیمینگ ای‌دیتا ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

اگر به دنبال یک هدست گیمینگ پیشرفته باشید احتمالا مدل‌‌های متنوعی را در بازار دیده‌اید که گاه چندین روش اتصال از جمله جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و کابل USB-C را در اختیارتان می‌گذارند. هدست گیمینگ ای‌دیتا XPG پریکاگ یکی از همین مدل‌‌ها است که در کنار قیمت منطقی، از درایورهای قدرتمند و میکروفن با کیفیت با قابلیت حذف نویز بهره می‌برد. اکس پی جی پریکاگ اما تنها برای گیمرها طراحی نشده و وعده کیفیت صدای بالا، گستره فرکانس پاسخ‌دهی ۵ هرتز تا ۵۰ کیلوهرتز یعنی بسیار فراتر از محدوده شنوایی بیشتر انسان‌ها و نیز پشتیبانی از Hi-Res Audio را می‌دهد. در این مطلب قصد دارم این هدست زیبا، با کیفیت و خوش صدا را بررسی کنم.

XPG برند زیر مجموعه کمپانی ADATA است که به گفته خود کمپانی، «محصولات با کاریی بالا برای گیمرها، حرفه‌ای‌های ورزش‌های الکترونیک و علاقه‌مندان به تکنولوژی» تولید می‌کند. محصولات XPG همچنین شامل لپتاپ، پی‌سی، ماژول‌های رم، SSD، ماوس و کیبورد، هدست و سایر قطعات کامپیوتر برای گیمرها هستند. اکس پی جی پریکاگ را شرکت آونگ نمایندگی رسمی ای‌دیتا و XPG در اختیار ما قرار داده است. این محصول با گارانتی ۲ ساله آونگ به فروش می‌رسد.

مشخصات هدست گیمینگ اکس پی جی پریکاگ

  • از نوع دورگوشی با طراحی پشت بسته
  • درایور دوگانه
  • میکروفن قابل جدا کردن و مجهز به سیستم حذف نویز محیطی
  • امکان اتصال از طریق کابل ۳.۵ میلی‌متری هدفون یا USB-C (مجهز به کارت صوتی جداگانه)
  • پشتیبانی از گواهینامه Hi-Res Audio و محدوده پاسخ فرکانسی از ۵ هرتز تا ۵۰ کیلو هرتز
  • محدوده پاسخ فرکانسی میکروفن از ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز
  • امپدانس ۳۲ اهم
  • امکان انتخاب ۳ پروفایل شبیه سازی صدای فراگیر ۷.۱ کاناله، موسیقی و بازی‌های FPS (تنها در صورت استفاده از اتصال USB-C)
  • ابعاد ۶۹ در ۲۳۷ در ۱۹۸ میلی‌متر و وزن ۳۶۲ گرم
  • نور پردازی LED قرمز رنگ (تنها در صورت استفاده از اتصال USB)
  • سازگار با دستگاه‌های مختلف از جمله نینتندو سوییچ، PS4، ایکس باکس، پی‌سی و گوشی موبایل
  • فرم‌ور زمان تست: نسخه ۰۰۱۱
  • قیمت ۲.۸ میلیون تومان

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

به گفته ای‌دیتا، ایکس پی جی پریکاگ اولین هدست حرفه‌ای گیمینگ مجهز به درایور دوگانه است که روانه بازار شده. از مشخصات این هدست به نظر می‌رسد با یک مدل پیشرفته روبرو هستیم که قیمت قابل قبولی دارد. در ادامه محتویات جعبه را مشاهده می‌کنید:

  • کیف حمل
  • هدفون
  • دفترچه‌های راهنما به همراه استکیرهای XPG
  • میکروفن جدا شونده
  • کنترل باکس USB-C به همراه کارت صوتی DSP (پردازشگر سیگنال دیجیتال) با طول کابل ۱.۳ متر
  •  کابل تبدیل مادگی USB-C به USB-A با طول ۱.۲۵ متر
  • کابل ۳.۵ میلی‌متری هدفون به همراه کنترل باکس با طول ۱.۲۵ متر
  • کابل تبدیل دو به یک ۳.۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون و میکروفن جداگانه با طول ۱.۳۶ متر

طراحی

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

ایکس پی جی پریکاگ با یک کیف مشکی رنگ سبک وزن و با کیفیت اما با ابعاد بزرگ همراه شده که جنسی نسبتا سخت و مشابه چرم دارد. طراحی کیف به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد حتی در سقوط از ارتفاع دست هم به خوبی از هدفون و متعلقاتش محافظت می‌کند. داخل کیف همچنین بخش‌هایی برای نگه‌داری دفترچه‌ها و تمامی کابل‌‌‌‌ها به طور مجزا در نظر گرفته شده است.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

اکس پی جی پریکاگ در نگاه اول، یک هدست زیبا و خوش ساخت است. با این که بخش‌هایی از جمله قسمت اتصال گوشی‌ها به بخش روی سر، جنسی فلزی دارد اما در کل پلاستیکی به نظر می‌رسد. گوشی‌ها در بخش بالای سر از طریق دو لوله پلاستیکی ضخیم به هم متصل می‌شوند. در پایین این دو لوله یک پارچه چرمی با دوخت‌های قرمز رنگ چشم نواز قرار گرفته که به شکل فنری و به گفته XPG به طور خودکار روی سر محکم می‌شود. دور گوشی‌های هدفون از چرم مصنوعی ساخته شده‌اند و ابعاد نسبتا بزرگی دارند. بخش بیرونی روگوشی‌ها از پلاستیک مشکی مایل به خاکستری ساخته شده و در بیرون هر کدام از آنها یک لوگوی XPG قرمز رنگ به چشم می‌خورد. در اطراف لوگو یک بخش دریچه مانند تعبیه شده که اگر هدست را با USB به منبع صدا متصل کنید با LED قرمز رنگ روشن می‌شود. شاید تصور کنید این دریچه‌ها با داخل هدفون مرتبط هستند اما پریکاگ در واقع به شکل یک هدفون پشت بسته طراحی شده است.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

روی گوشی سمت چپ سه پورت به چشم می‌خورد: یک USB-C، یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و یک پورت ۳.۵ میلی‌متری برای اتصال میکروفن جدا شونده هدست. میکروفن طول مناسبی دارد و انعطاف‌پذیری آن هم موجب می‌شود تا حدی بتوانید آن را خم کنید تا به صورتتان نزدیکتر یا دورتر شود. خود میکروفن هم با یک ابر نرم پوشانده شده تا صدای «پ» ناگهانی و گوش خراش به میکروفن نرسد.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ
کنترلر روی کابل ۳.۵ میلی‌متری (سمت چپ)، در کنار کارت صوتی روی کابل USB

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

ایکس پی جی پریکاگ امکان تنظیم شدت روشنایی LED یا تغییر رنگ را در اختیارتانی نمی‌گذارد اما از روی کنترلر ویژه کابل USB امکان خاموش و روشن کردن آن را دارید. در مجموع باید گفت که هدست اکس پی جی پریکاگ طراحی تهاجمی و گیمر پسند دارد و انگار به کاربر فریاد می‌زند که همین حالا آماده شروع جنگ هستم.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

بگذارید کمی بیشتر در مورد راحتی هدست صحبت کنم. داخل دورگوشی‌های هدست عمق بسیار زیادی دارد و بعید است که لاله گوش‌تان با بخش داخلی آن تماس داشته باشد و بیش از حد به درایورها نزدیک شود. لایه داخلی دورگوشی‌ها از مموری فوم ساخته شده‌اند و به همین دلیل نرم هستند و تا حدودی شکل گوش و اطراف آن را به خود می‌گیرند. همچنین طراحی دور گوشی‌ها به گونه‌ای است به میزان زیادی جلوی ورود نویز محیطی به گوش را می‌گیرند. در مجموع دورگوشی‌ها بسیار راحت روی گوش می‌نشینند و حتی در استفاده طولانی مدت هم آزارتان نمی‌دهند. علاوه بر این هر یک از دورگوشی‌ها امکان چرخش ۱۸۰ درجه‌ای را دارند.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

همان طور که گفتم زمانی که هدست را روی گوش می‌گذارید میزان سفت بودن بخش بالایی، به طور خودکار روی سر تنظیم می‌شود و به این ترتیب بر خلاف بسیاری از هدفون‌های دیگر، امکان تنظیم دستی این قسمت را ندارید. با وجود این که این بخش روی سر من به خوبی محکم می‌شود و سر را آزار نمی‌دهد، اما معمولا مو را به هم می‌ریزد. من ترجیح می‌دادم ایکس پی جی امکان تنظیم دستی این قسمت را فراهم می‌کرد تا به دلخواه خودم این بخش را کمی شل‌تر روی سر تنظیم کنم. با این حال در مجموع هدست پریکاگ روی سر بسیار راحت می‌نشیند و حتی در استفاده طولانی مدت هم احساس ناراحتی نمی‌کنید.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

هدست ایکس پی جی پریکاگ گزینه‌های مختلفی را برای اتصال پیش رویتان می‌گذارد و می‌توانید مشابه بیشتر هدفون‌ها از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون استفاده کنید یا در صورت پشتیبانی منبع صدا، به سراغ کابل USB-C (یا USB-A با استفاده از کابل تبدیل موجود در کیف هدست) بروید. البته برخی از قابلیت‌های هدست از جمله نور پردازی LED، افکت‌های صوتی و سیستم حذف نویز میکروفن،‌ تنها در صورت اتصال با USB قابل استفاده هستند. علاوه بر این XPG یک تبدیل USB-C به USB-A را در نظر گرفته تا بتوانید هدست را به دستگاه‌های قدیمی‌تر که فاقد USB-C هستند هم متصل کنید. کابل دیگری که در کیف هدست به چشم می‌خورد یک تبدیل ۳.۵ میلی‌متری ۲ به یک است که برای اتصال به سیستم‌هایی کاربرد دارد که خروجی هدفون آنها از ورودی میکروفن جدا هستند. با این تنوع کابل‌‌ها و نحوه اتصال، اکس پی جی پریکاگ می‌تواند به انواع کنسول‌های گیمینگ، گوشی‌های اندرویدی، لپتاپ و پی‌سی متصل شود؛ البته بر اساس تجربه من امکان اتصال به مک‌بوک با پورت USB-C وجود ندارد اما می‌توانید هدست را با کابل ۳.۵ میلی‌متری به هر دستگاهی که این پورت را داشته باشد (از جمله مک‌بوک) متصل کنید.

تمامی کابل‌ها روکش بافته با کیفیتی دارند و کانکتورهای آنها هم فلزی و محکم هستند. در میانه کابل ۳.۵ میلی‌متری هدفون، ولوم صدا و یک کلید برای قطع کردن میکروفن به چشم می‌خورد. ولی اگر از اتصال USB-C استفاده کنید انتخاب‌های بیشتری دارید. مبدل دیجیتال به آنالوگی که در میانه این کابل تعبیه شده علاوه بر ولوم صدا و کلید قطع و وصل میکروفن، از کلید فعال کردن حذف نویز میکروفن، کلید قطع و وصل LED قرمز رنگ روی هدست و مهم‌تر از همه کلید سه حالته انتخاب نوع صدای خروجی از هدفون بهره می‌برد. با کلید آخر می‌توانید نوع صدا را از بین ۳ حالت FPS برای بازی‌ها، صدای ۷.۱ برای شبیه سازی صدای فراگیر ۷.۱ کاناله و در نهایت Music برای گوش دادن به موسیقی، بدون اعمال هیچ‌گونه فیلتر روی صدا انتخاب کنید. در مورد این که هر یک از این ۳ مورد چه کاربردی دارند کمی بعد‌تر توضیح می‌ٔدهم.

کیفیت صدا

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

اکس پی جی پریکاگ اولین هدست گیمینگ با درایور دوگانه برای هر یک از گوشی‌ها است. یکی از این درایورها از نوع الکترواستاتیک است که معمولا در هدفون‌ها و اسپیکرهای رده بالا و با کیفیت دیده می‌شود. این درایور وظیفه پخش صدای قدرتمند، تمیز و بدون اعوجاج برای فرکانس‌های بالا و پایین را بر عهده دارد. درایور دیگر که از نوع داینامیک است گستره فرکانس‌‌های پایین تا متوسط را پخش می‌کند. هدست گیمینگ XPG همچنین محدوده فرکانسی بسیار وسیع ۵ هرتز تا ۵۰ کیلوهرتز را پوشش می‌ٔهد که بسیار فراتر از گستره شنوایی معمول انسان‌ها یعنی ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز است. برای مقایسه باید اشاره کنم که هدست ریزر BlackShark V2 امکان پخش محدوده ۱۲ هرتز تا ۲۸ کیلوهرتز را دارد. پریکاگ همچنین از گواهینامه Hi-Res Audio پشتیبانی می‌کند. اگر با اصطلاحات این چنینی و دیگر اصطلاحات مربوط به هدفون آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنم راهنمای خرید هدفون دیجیاتو که به طور فصلی به روز می‌شود را بخوانید.

حجم صدای هدفون چه در بازی‌ها، و چه در زمان گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم، بالا است و بعید به نظر می‌رسد بتوانید برای مدت طولانی، حداکثر ولوم را تحمل کنید. در مجموع صدا با کیفیت و واضح و بدون هرگونه تغییر قابل توجه در ولوم‌های بالا به گوش می‌رسد. البته «معمولا» بهترین صدا در حالتی پخش می‌شود که از اتصال USB-C استفاده کنید. به این دلیل می‌گویم «معمولا»، چون هنگامی که از طریق کابل USB-C به یک دستگاه متصل می‌شوید، جنس صدا تقریبا همیشه یکسان است. ولی کیفیت، حجم و جنس صدا هنگام اتصال با کابل ۳.۵ میلی‌متری هدفون کاملا بستگی به دستگاه منبع صدا دارد.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

در ابتدا از تجربه شنیداری در بازی، در زمان اتصال از طریق کابل USB-C می‌گویم. من پریکاگ را با بازی CS:GO آزمایش کردم که از نظر سیستم پخش جهت صدا بسیار عالی طراحی شده است. علاوه بر این بازی‌های دیگری از جمله ورد آو تانکز (نسخه ویندوز) و کال آو دیوتی موبایل (روی گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰) را امتحان کردم. برای تمامی بازی‌ها گزینه‌های FPS،‌ موزیک و نیز صدای فراگیر ۷.۱ را از روی کنترلر انتخاب کردم تا تفاوت کارایی آنها را بسنجم. حالت FPS به میزان محسوسی از حجم کلی صدا و مهم‌تر از آن میزان صدای بیس می‌کاهد تا تنها صداهایی از جمله جهت راه رفتن یک بازیکن دیگر در نقشه یا جهت شلیک را بهتر بشنوید و بر آنها تمرکز بیشتری داشته باشید. از طرف دیگر همین موضوع باعث می‌شود بخشی از تجربه لذت‌بخش بازی از جمله صدای بم شلیک یک اصلحه یا انفجار را از دست بدهید. به همین دلیل انتخاب بین FPS یا دو گزینه دیگر بستگی به اولویت‌هایتان دارد. می‌توانید قید بخشی از لذت صدای بازی را بزنید و در عوض تمرکز بیشتری داشته باشید، یا ترجیح دهید صدای دقیق‌تر و هیجان انگیز‌تری را تجربه کنید.

در بازی‌هایی که از نظر طراحی جهت صدا بسیار دقیق هستند، حالت FPS کارایی بهتری نسبت به صدای معمول هدست (یعنی حالت Music) دارد اما نباید از آن انتظار معجزه را داشته باشید. در مجموع در بازی‌های شوتر اول شخص، حالت FPS نسبت به حالت ۷.۱ بهتر عمل می‌کند. البته باید اشاره کنم که این گزینه به هیچ وجه مناسب گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم نیست و در صورت انتخاب آن در موسیقی یا فیلم، بسیاری از جزئیات صدا را ازدست می‌دهید و حس گوش دادن با یک هدفون کم کیفیت به شما القا می‌شود. برای فیلم یا موسیقی، بهترین گزینه انتخاب حالت Music است. در برخی از فیلم‌های معدود، با انتخاب گزینه ۷.۱ صدای کمی هیجان انگیزتری را تجربه می‌کنید که البته با واقعیت فاصله قابل توجهی دارد.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

به سراغ تجربه موسیقی برویم. گوش دادن به موسیقی با ایکس پی جی پریکاگ، تجربه‌ای لذت بخش است؛ البته میزان این لذت بستگی به این موضوع دارد که کدام روش اتصال به منبع صدا را انتخاب کنید. همان طور که کمی قبل‌تر گفتم، با اتصال از طریق کابل USB-C به هر دستگاهی، جنس صدا، میزان ولوم و کیفیت صدا تقریبا همیشه یکسان است. به همین پیشنهاد می‌کنم که اگر دستگاه پخش کننده صدا امکان اتصال با کابل USB-C را فراهم می‌کند، از این گزینه استفاده کنید. برای محک زدن کیفیت صدا در موسیقی، با اکس پی جی پریکاگ چندین ساعت آهنگ گوش کردم تا کیفیت و کارایی آن را محک بزنم. ابتدا از تجربه گوش دادن به آهنگ‌هایی از سبک‌های مختلف با اتصال USB-C و تنظیم کنترلر هدست روی حالت Music می‌گویم. کمی بعدتر به سراغ تجربه استفاده با کابل ۳.۵ میلی‌متری هدست روی دو کارت صوتی حرفه‌ای و نیز لپتاپ می‌روم.

آهنگ Brass Monkey از Beastie Boys به دلیل بیس فوق‌العاده‌ای که دارد لرزه بر اندامتان می‌اندازد. این آهنگ یکی از بهترین‌ها برای تنظیم ساب ووفرهای سیستم‌های صوتی است. هدفون اکس پی جی در این آهنگ بیس قابل قبولی دارد که البته چندان بلند نیست. حجم صدا هم با این که پایین نیست اما می‌توانست بالاتر باشد.

همه با آهنگ Axel F از Harold Faltermeyer آشناییم. این آهنگ بارها ریمیکس شده اما نسخه‌ای که من به آن اشاره می‌کنم آهنگ اصلی فیلم «پلیس بورلی هیلز» سال ۱۹۸۴ است. در این آهنگ صداهای با فرکانس‌های مختلف از جمله بیس قدرتمند را می‌شنوید و در بخش‌هایی هم تنها سکوت را تجربه می‌کنید. همچنین در پس زمینه یک صدای کلیک خاص با فرکانس بالا شنیده می‌شود که ممکن است برخی از هدفون‌‌ها یا اسپیکرها قادر به پخش دقیق و قوی آن نباشند. در این آهنگ میزان و دقت صدای بیس خوب است اما انتظار داشتم با حجم بالاتری پخش می‌شد. صدای کلیک‌ها هم کیفیت بالایی دارد اما بهتر بود کمی تیزتر پخش می‌شد.

قطعه Bohemian Rhapsody از Queen از پیچیده‌ترین آهنگ‌های راک تاریخ است و بسیاری از متخصصان حوزه صدا معتقدند که اگر می‌خواهید فقط یک آهنگ را روی هدفون یا اسپیکر تست کنید، بوهمین رپسودی همان قطعه است. در این قطعه، گاه صدای پیانو گوش خراش و البته بدون اعوجاج پخش می‌شود. صدای فرکانس‌های میانه تا بالا هم می‌توانست کمی دقیق‌تر و تند و تیزتر باشد. در مجموع در این آهنگ با پریکاگ لذت بردم.

در آهنگ Caribbean Blue از Enya چندین صدای ضبط شده خواننده به صورت لایه‌لایه روی هم قرار گرفته‌اند تا ترکیب آرامش بخش و رویایی خلق شود. پخش این آهنگ در هدفون، آن قدرها که انتظار داشتم حس فراگیری نداشت و چندان تحت تاثیر قرار نگرفتم.

نسخه لایو Hotel California از The Eagles را همه علاقه‌مندان به موسیقی می‌شناسند. بسیاری از مهندسان حوزه صدا برای آزمایش فرکانس‌های پایین و بالا در تجهیزات صوتی به این قطعه اعتماد می‌کنند. این آهنگ در هدفون زیبا پخش شد البته فرکانس‌های بسیار پایین بیس می‌توانست کمی با حجم بالاتری پخش شود. سایر فرکانس‌ها با کیفیت و دقت بالایی پخش می‌شوند.

اگر بخواهید صداهایی با فرکانس‌های متنوع و البته صدای سکوت هدفون را بشنوید نسخه اصلی سمفونی William Tell Overture از Gioachino Rossini که در حدود ۱۲ دقیقه است یکی از بهترین‌هاست. در این آهنگ لذت متوسطی را تجربه کردم که باز هم به دلیل صدای تریبل نه چندان تند و تیز بود.

آهنگ «غلط کردم غلط» از محسن چاوشی بیس قدرتمند و زیبایی دارد و حتی در بعضی از اسپیکرها یا هدفون‌های ارزان قیمت، در ولوم‌های بالا با اعوجاج پخش می‌شود. اکس پی جی پریکاگ صدای بیس این آهنگ را بدون هیچ‌گونه اعوجاج پخش می‌کند اما در حداکثر ولوم، دور گوشی‌های هدست شروع به لرزش می‌کنند. اگرچه این لرزش چندان زیاد نیست اما گاهی من را آزار می‌دهد.

در آهنگ «پرنده» از آلبوم برکت محمد اصفهانی صدای زیر لذت بخش در شروع، با کیفیت خوبی پخش می‌شود اما نمی‌توانم بگویم که گوش نواز و کاملا لذت بخش است و بهتر بود کمی تند و تیزتر پخش شود.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

در مجموع در مورد تجربه گوش دادن به موسیقی در حالت اتصال با کابل USB-C باید بگویم که کیفیت اکس پی جی پریکاگ بسیار خوب است؛ به ویژه اگر این موضوع را در نظر بگیریم که این هدست قیمت معقولی دارد و از سوی دیگر بیشتر با هدف کاربری گیمینگ طراحی شده است. هنگام گوش دادن به موسیقی، در ولوم‌های مختلف تغییر چندانی در اکولایزر صدا به گوش نمی‌رسد و در مجموع صدا، فلت،‌ بدون اعوجاج و البته بدون هیچ‌گونه صدای هوا شنیده می‌شود. صدای بیس قدرتمند است و صداهای فرکانس‌های میانه و بالا هم با جزئیات بالایی پخش می‌شوند.

اما از آنجایی که بسیاری از کاربران، از طریق اتصال با کابل ۳.۵ میلی‌متری هدفون، به موسیقی گوش می‌کنند،‌ می‌خواهم در مورد اتصال هدست به دستگاه‌های مختلف بگویم. برای این که کیفیت صدا را بیشتر محک بزنم، ایکس پی جی پریکاگ را با کابل ۳.۵ میلی‌متری هدفون به دو کارت صوتی حرفه‌ای Creative Sound Blaster ZxR و فوکوس‌رایت اسکارلت 2i4 و نیز خروجی هدفون مک‌بوک ایر M1 متصل کردم.

کارت صوتی کریتیو به آمپلی‌فایر هدفون مجهز است و حتی از پس خروجی صدا برای هدفون‌های استودیویی ۶۰۰ اهمی هم بر می‌آید. با این حال از آنجایی که امپدانس ایکس پی جی پریکاگ به حدود ۳۲ اهم محدود است، نیازی به فعال کردن آمپلی‌فایر هدفون نیست و این مدل اکس پی جی حتی با کارت‌های صوتی معمول پی‌سی و لپتاپ هم سازگار است. در تجربه‌ای که با اتصال به هر دو کارت صوتی کریتیو و فوکوس‌رایت داشتم، کیفیت صدا بسیار نزدیک به حالت Music در اتصال با USB-C است اما حداکثر ولوم، به مقدار بسیار کمی بالاتر احساس می‌شود. در تست صدا با خروجی ۳.۵ میلی‌متری مک‌بوک ایر M1 متوجه شدم که حجم و کیفیت صدا به مراتب پایین‌تر است. در نهایت می‌توانم بگویم که بیشتر موبایل‌ها، لپتاپ‌ها یا کارت‌‌های صوتی معمول پی‌سی‌ها امکان استفاده از حداکثر توان هدفون در اتصال با جک ۳.۵ میلی‌متری را ندارند. به همین دلیل بهتر است تا جای ممکن از اتصال USB-C استفاده کنید؛ مگر این که کارت صوتی حرفه‌ای داشته باشید.

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

میکروفن اکس پی جی پریکاگ کیفیت بسیار بالایی دارد و به گفته سازنده فرکانس پاسخ‌دهی آن بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز است. میکروفن از طریق یک کابل ۳.۵ میلی‌متری به گوشی سمت چپ متصل می‌شود و در صورتی که به آن نیازی نداشته باشید، به راحتی می‌توانید جدایش کنید. در میکروفن هیچ‌گونه صدای «س» یا «پ» ناهنجار، گوش خراش یا بی کیفیت شنیده نمی‌شود. علاوه بر این در زمانی که از رابط USB-C هدست استفاده کنید، از روی کنترلر می‌توانید حذف نویز محیطی را فعال کنید. اکس پی جی به این منظور از یک میکروفن اضافه روی گوشی‌ها بهره می‌برد تا به طور دقیق‌تری نویزهای محیطی را حذف کند. در عمل قابلیت‌ حذف نویز میکروفن عملکرد خوبی دارد و می‌تواند به میزان محسوسی از صداهایی نظیر تایپ کردن با کیبورد بکاهد؛‌ البته نویزها به طور کامل حذف نمی‌شوند. نکته مثبت دیگر هدست این است که با روشن کردن قابلیت حذف نویز، صدای ضبط شده توسط میکروفن، تفاوت چندانی با صدای ضبط شده در حالت معمول ندارد و بر خلاف بسیاری از سیستم‌های حذف نویز میکروفن، به سمت بم گرایش پیدا نمی‌کند. ولی اگر یک کارت صوتی حرفه‌ای داشته باشید و از میکروفن در حالت آنالوگ،‌ یعنی اتصال با کابل ۳.۵ میلی‌متری استفاده کنید، صدای شفاف‌تر و با کیفیت‌تر به ویژه در فرکانس‌های بالا را تحویلتان می‌ٔدهد.

XPG هیچ نرم‌افزاری را برای کنترل قابلیت‌های هدست در نظر نگرفته و تنها امکان آپگرید فرم‌ور از طریق ویندوز را دارید. البته برای بیشتر کاربران هم نیازی به هیچ‌گونه اپلیکیشن اضافه نیست؛ چون کلیدهای روی کابل USB-C امکانات مورد نیاز بیشتر کاربران را فراهم می‌کنند. با این حال وجود یک نرم‌افزار پیشرفته می‌توانست برای آن دسته از کاربران که به دنبال تنظیمات بیشتر هستند، مفید باشد. موضوع دیگری که البته برای بیشتر کاربران اهمیت چندانی ندارد، شنیده شدن یک صدای کلیک ضعیف هنگام خاموش یا روشن کردن LED روی هدست، از طریق کنترلر USB-C است که از یک هدست با کیفیت و خوش ساخت کمی بعید به نظر می‌رسد. از نکات منفی و البته کم اهمیت دیگر که باید داغ شدن کنترلر USB-C اشاره کنم. میزان داغ شدن اما در حدی نیست که آزار دهنده باشد، با این حال ممکن است این موضوع برای برخی از کاربران چندان خوشایند نباشد.

اکس پی جی همچنین یک بازی به نام XPG Epic را در صفحه پشتیبانی این محصول در وبسایت خود در نظر گرفته است. این بازی FPS گرافیک چندان بالایی ندارد ولی از نظر طراحی جهت پخش صدا، می‌تواند به خوبی قابلیت‌های پریکاگ را نشان دهد.

سخن پایانی

بررسی هدفون گیمینگ ایکس پی جی پریکاگ

ایکس پی جی با پریکاگ مجموعه‌ای از قابلیت‌های متنوع و کاربردی را کنار هم گرد آورده. این هدفون با تمرکز بر گیمرها طراحی شده، ولی حتی اگر از عاشقان موسیقی باشید هم در رده قیمت خود می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. پریکاگ روی گوش بسیار راحت می‌نشیند و طراحی زیبا و با کیفیتی دارد. علاوه بر این گزینه‌های متعددی را برای اتصال پیش رویتان می‌گذارد. برای بیشتر کنسول‌ها و نیز پی‌سی و لپتاپ اتصال با کابل USB-C بهترین کیفیت را دارد ولی در اکثر شرایط، با اتصال از طریق جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، حجم صدای کمتر و معمولا کیفیت پایین‌تری نصیبتان می‌شود؛ مگر این که کارت صوتی یا تجهیزات صوتی با کیفیتی داشته باشید. میکروفن پریکاگ هم کیفیت بسیار بالایی دارد و حذف نویز آن هم بسیار خوب و با کیفیت عمل می‌کند.

از رقبای اکس پی جی پریکاگ باید به کینگستون هایپرایکس Cloud Alpha اشاره کرد که قیمت کم و بیش مشابهی دارد اما فاقد مبدل دیجیتال به آنالوگ USB است و بیش از حد پلاستیکی به نظر می‌رسد. ریزر بلک شارک V2 رقیب دیگری با قیمت نزدیک به پریکاگ است که امکان اتصال از طریق کابل ۳.۵ میلی‌متری هدفون یا USB-A را در اختیارتان می‌گذارد و در عین حال کیفیت بالایی دارد ولی بر خلاف پریکاگ برای موسیقی یا فیلم‌ دیدن چندان مناسب نیست. اگر به دنبال یک هدست با کیفیت برای گوش دادن به موسیقی یا بازی کردن هستید، خرید اکس پی جی پریکاگ را پیشنهاد می‌کنم اما قبل از خرید باید در مورد نحوه اتصال هدست تصمیم بگیرید. اگر به فکر اتصال از طریق کابل USB هستید، بالاترین کیفیت هدفون نصیبتان می‌شود. ولی برای اتصال از طریق جک ۳.۵ میلی‌متری، بهتر است به فکر استفاده از کارت صوتی حرفه‌ای هم باشید؛‌ مگر این که با کیفیت صدای پایین‌تر و حجم صدای کمتر مشکلی نداشته باشید.

اکس پی جی پریکاگ با گارانتی ۲ ساله آونگ به فروش می‌رسد. 

 

مزایا
  • صدای بالانس و حداکثر ولوم بالا
  • کیفیت بالای میکروفن
  • بدنه با کیفیت
  • قابلیت چرخش گوشی‌ها
  • گزینه‌های متنوع برای اتصال
  • کیف خوش ساخت و با کیفیت
  • قرارگیری راحت روی سر
  • با ارزش نسبت به قیمت
معایب
  • فقدان نرم‌افزار برای کنترل قابلیت‌های هدست
  • صدای ضعیف‌تر و کیفیت پایین‌تر در اتصال با جک ۳.۵ میلی‌متری در بیشتر شرایط
  • سیستم تنظیم اتوماتیک هدست روی سر
  • افزایش قابل توجه دمای کنترلر USB
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی