ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نسل جدید آئودی RS3 معرفی شد؛ خط و نشان ارباب حلقه‌ها برای ب‌ام‌و M2 و AMG A45 S

آئودی از نسل جدید RS3 در دو نسخه سدان و هاچبک رونمایی کرد. این دو مدل به نوعی پرچمداران ارباب حلقه‌‌ها در کلاس خودروهای کامپکت به شمار می‌روند و با چهره جذاب‌تر و پیشرانه بروزتر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

آئودی از نسل جدید RS3 در دو نسخه سدان و هاچبک رونمایی کرد. این دو مدل به نوعی پرچمداران ارباب حلقه‌‌ها در کلاس خودروهای کامپکت به شمار می‌روند و با چهره جذاب‌تر و پیشرانه بروزتر آمده‌اند تا عرصه را بر رقبای عمدتا هموطن خود تنگ کنند.

طراحی خشن و تهاجمی

کیت اختصاصی چهره‌ای بسیار جسورانه و تهاجمی به هر دو نسخه آئودی RS3 بخشیده است، طوری که این نسخه با مدل استاندارد A3 و S3 اصلا قابل مقایسه نیست. البته باید اذعان کرد که نسل چهارم A3 به خودی خود چهره‌ای عضلانی و اسپرت دارد، اما در مقایسه با RS3 سر به زیر و معمولی دیده می‌شود!

مقایسه دو نسل آئودی RS3

مشکی شدن برخی قسمت‌های بدنه در کنار بهره‌گیری از ورودی‌های هوای حجیم و جلوپنجره یک تکه با ساختار لانه‌زنبوری، RS3 را به مدلی کاملا جذاب‌تر تبدیل کرده است. چراغ‌های LED با گرافیک راه‌راه و گلگیرهای متورم با شکاف مخصوص تخلیه هوا از دیگر وجوه تمایز RS3 با A3 و S3 هستند.

رینگ‌های 19 اینچی تیره‌رنگ نیز به طور اختصاصی برای RS3 طراحی شده‌اند. این رینگ‌ها به تایرهای نیمه‌مسابقه‌ای پیرلی P Zero Trofeo R مجهز هستند. در نمای عقب با توجه به ویژگی‌هایی چون شکاف‌های بزرگ، گرافیک راه‌راه چراغ‌ها، خروجی‌‌های بیضوی و حجیم اگزوز و دیفیوزر سرتاسری، آئودی RS3 به احتمال فراوان خشن‌ترین طراحی را در بین تمامی خودروهای اسپرت کامپکت دارد. بد نیست اشاره کنیم سیستم اگزوز این خودرو به فلپ کنترل مجهز شده و راننده می‌تواند نوع صدای خروجی را انتخاب کند.

کابینی با طراحی کاملا اسپرت

در داخل کابین هم بخش RS آئودی سنگ تمام گذاشته و فضایی کاملا اسپرت خلق کرده است. فرمان D شکل با پوشش آلکانتارا و نوار قرمز یا سبز رنگ در قسمت میانی، دکمه اختصاصی برای حالت RS Mode، پدال‎های تعویض دنده از جنس روی و صندلی‌های اسپرت با آپشن پوشش چرم ناپا برخی از خصوصیات RS3 در داخل کابین هستند. برای این خودرو یک آپشن دیگر با نام دیزاین پکیج ارائه شده که با سفارش آن رگه‌هایی از رنگ قرمز یا سبز به قسمت‌های مختلف افزوده می‌شود.

به غیر از موارد فوق، گرافیک به کار برده شده در نمایشگر 12.3 اینچی حاضر در پشت فرمان اختصاصی RS3 بوده و اطلاعاتی از قبیل نیروی g، زمان یک دور پیست و رکورد شتاب روی آن نمایش داده می‌شود. نمایشگر 10.1 اینچی سیستم اینفوتینمنت هم اطلاعات مفیدی در رابطه با وضعیت سیستم خنک کننده، موتور، گیربکس، دمای روغن و فشار باد تایرها را در اختیار راننده می‌گذارد.

عملکردی مثال‌زدنی در بخش فنی

در زیر کاپوت نسل جدید RS3 همان موتور 2.5 لیتری 5 سیلندر TFSI قرار دارد. این موتور توربوشارژ در نسخه مخصوص اروپا 394 اسب بخار قدرت و در نسخه مخصوص بازار آمریکا 401 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در هر دو نسخه میزان گشتاور خروجی روی 500 نیوتن متر تنظیم شده که این رقم در مقایسه با نسل قبلی 20 واحد رشد کرده است. نیروی تولیدی این موتور توانمند از طریق گیربکس هفت سرعته دو کلاچه به سمت هر چهار چرخ هدایت می‌شود.

اگرچه از لحاظ خروجی موتور، RS3 اسپرتبک (هاچبک) و سدان در پس رقبای مستقیمی چون AMG 45 S و CLA 45 S با 415 اسب بخار قدرت قرار می‌گیرند، ولی در عمل بهتر ظاهر شده و سریع‌تر از آنها هستند. به گفته ارباب حلقه‌ها، RS3 شتاب صفر تا صد را در زمان 3.8 ثانیه محقق می‌کند، این رقم در مقایسه با نسل قبلی 0.3 ثانیه و در مقایسه با رقبای مزین به نشان AMG برابر با 0.1 ثانیه بهتر است.

حداکثر سرعت آئودی RS3 در 250 کیلومتر در ساعت محدود شده، ولی امکان ارتقا به 280 و 290 کیلومتر در ساعت با سفارش پکیج داینامیک پکیج وجود دارد.

فناوری گشتاور برداری و حالت دریفت جدید

خبر خوب برای علاقه‌مندان RS3 جدید اینکه این خودرو به سیستم توزیع گشتاور مجهز شده و می‌تواند گشتاور ارسالی به هر چرخ را به صورت مجزا کنترل و مدیریت کند. با اتکا به این سیستم RS3 2022 در پیچ‌ها چابک‌تر ظاهر شده و کم‌فرمانی را به حداقل می‌رساند. همچنین یک حالت به نام RS Torque Rear تعریف شده که با فعال شدن آن تمام گشتاور تولیدی به محور عقب ارسال شده و انجام حرکت دریفت راحت‌تر می‌شود. البته این حالت مخصوص پیست است و نباید از آن در مسیرهای عمومی استفاده کرد.

برای رانندگی با آئودی RS3 2022 چند حالت وجود دارد که عبارتند از راحت، خودکار، داینامیک RS شخصی‌ساز، بهینه و RS Performance. در صورت انتخاب RS Performance بهترین تنظیمات برای رانندگی در پیست فعال می‌شود.

سیستم تعلیق ارتقا یافته و ترمزهای قدرتمندتر

آئودی RS3 در مقایسه با مدل S3 ده میلیمتر و در مقایسه با A3 بیست و پنج ارتفاع کمتری دارد، زاویه کمبر آن نیز در جلو یک درجه و در عقب نیم درجه منفی‌تر است تا در همکاری با سیستم متغیر فرمان، میزان فرمانپذیری را بهبود ببخشد.

سیستم تعلیق RS اسپرت پلاس به عنوان یک آپشن برای این نسل از RS3 عرضه شده، این آپشن سیستم کنترل تطبیقی کمک‌فنرها را به خودرو اضافه می‌کند. این سیستم وظیفه دارد با توجه به شرایط مسیر پیش رو و حالت رانندگی انتخابی هر کمک‌فنر را بطور جداگانه به منظور جذب بهینه ضربات تنظیم کند.

آئودی RS3 جدید به یک سیستم پیشرفته دیگر به نام mVDC مجهز شده، این سیستم برای دستیابی به هندلینگی مناسب‌تر، توزیع گشتاور و کمک‌فنرهای تطبیق‌پذیر را همگام‌سازی می‌کند.

مدل پایه از RS3 با دیسک‌های فولادی 375 میلیمتری خنک‌شونده در جلو و دیسک‌های 310 میلیمتری در محور عقب به دست مشتری خواهد رسید. این دیسک‌ها با کمک کالیپرهای شش پیستونه RS3 را متوقف می‌سازند و در مقایسه با نسل قبلی 10 کیلوگرم سبک‌تر هستند. برای کالیپرهای این دیسک‌ها، رنگ مشکی و قرمز قابل سفارش است.

برای کسانی که به دنبال قدرت توقف‌پذیری بیشتر و بهتر هستند، امکان سفارش دیسک‌های سرامیکی با قطر 380 میلیمتر در محور جلو وجود دارد. این دیسک‌ها جرم فنربندی نشده را 10 کیلوگرم کاهش می‌دهند و کالیپرهای آنها با رنگ‌های خاکستری، قرمز و آبی قابل انتخاب است.

قیمت و زمان عرضه

آنطور که آئودی اعلام کرده، مشتریان اروپایی می‌توانند از اواسط آگوست ثبت سفارش کنند. روند تحویل سفارشات نیز از پاییز پیش رو آغاز خواهد شد. در سرزمین مادری برای مدل پایه از RS3 اسپرتبک یا همان نسخه هاچبک قیمتی برابر با 60 هزار یورو تعیین شده و نسخه سدان با قیمت 62 هزار یورو به فروش خواهد رسید.

در آن سوی دنیا و در ایالات متحده فقط نسخه سدان عرضه خواهد شد. در رابطه با قیمت این خودرو در آمریکا حرفی به میان نیامده، اما مدل 2020 با پرداخت 56,200 دلار قابل خرید بود. با این حساب باید گفت نسل جدید RS3 سدان بهایی حدود 60 هزار دلار خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GT
    GT | ۳۰ تیر ۱۴۰۰

    من اون سبزرو میخوام🤩💚

مطالب پیشنهادی