ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

5G در ایران یک ساله شد

اول مردادماه، نخستین سالروز ورود فناوری نسل پنجم تلفن همراه به ایران توسط ایرانسل است. شبکه نسل پنج تلفن‌همراه یا همان 5G، جدیدترین نسل این فناوری است که همزمان با توسعۀ آن در دنیا، توسط ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱

اول مردادماه، نخستین سالروز ورود فناوری نسل پنجم تلفن همراه به ایران توسط ایرانسل است. شبکه نسل پنج تلفن‌همراه یا همان 5G، جدیدترین نسل این فناوری است که همزمان با توسعۀ آن در دنیا، توسط ایرانسل وارد ایران شد و در اختیار مردم ایران قرار گرفت.

این فناوری، از سرعت بالاتر، پایداری بیشتر و ضریب تأخیر کمتری نسبت به نسل‌های قبلی تلفن‌همراه بهره می‌برد و هوشمندسازی صنایع و زندگی روزمره، یکی از مهمترین کاربردهایی است که بر بستر آن قابل تحقق است.

ایرانسل از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و توانست در سال ۱۳۹۶، نخستین بار در ایران، نمونه‌ای از شبکۀ کامل 5G را آزمایش کند.

هم‌اکنون، هفت سایت تجاری 5G ایرانسل در چهار شهر تهران، مشهد، شیراز و کیش، در حال خدمت‌رسانی به مشترکان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران هستند.

نخستین سایت تجاری نسل پنجم تلفن‌همراه، اول مرداد ماه ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، توسط ایرانسل، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی شد.

هفتم مرداد ۱۳۹۹، دومین سایت تجاری 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل رونمایی شد و ۲۱ آبان ماه نیز، سومین سایت تجاری نسل پنج ایران که نخستین سایت outdoor نسل پنج بود، در دانشگاه تربیت‌مدرس به بهره‌برداری رسید.

چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ به صورت آنلاین افتتاح شد و خدمات آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت‌.

پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز، سوم اسفند ماه ۱۳۹۹ در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت. ششمین سایت نسل پنج ایرانسل هم، سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹در  منطقه آزاد کیش افتتاح شد.

هفتمین سایت 5G ایرانسل هم، چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، در محوطۀ باز دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی شده و خدمات آن در اختیار زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت.

در هشتمین ماه ارائۀ خدمات نسل پنج در ایران توسط ایرانسل، خوشبختانه همراه‌اول هم وارد عرصۀ ارائۀ 5G شد و توانست نخستین سایت نسل پنج خود را چهارم اسفند ماه ۱۳۹۹، در مشهد مقدس راه‌اندازی کند و هم‌اکنون، دارای پنج سایت 5G در سه شهر تهران، مشهد و قم است.

ایرانسل در آخرین تست‌های سرعت انجام شده در شبکۀ 5G خود، موفق به ثبت سرعت دانلود نزدیک به ۴ گیگابیت بر ثانیه در شبکۀ واقعی و تجاری نسل پنج شده است. بهمن‌ماه سال گذشته نیز تست سرعت 5G ایرانسل توسط دیجیاتو انجام شد که بالاتر از ۳.۲ گیگابیت بر ثانیه را تایید می‌کرد.

ایرانسل، اولین ارائه‌دهندۀ 5G در ایران، همزمان با گسترش پوشش شبکۀ نسل پنج، مطالعه بر روی نسل ششم تلفن‌همراه یا 6G را نیز از ابتدای سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تأکید بر بومی‌سازی این فناوری، آغاز کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ʜ ᴏ ᴊ ᴀ ᴛ
    ʜ ᴏ ᴊ ᴀ ᴛ | ۲ مرداد ۱۴۰۰

    ۴ جی واقعی بدید ۵ جیتونو نخواستیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی