ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اثر واکسن سینوفارم بر امیکرون
علمی

پژوهشگران از کارایی پایین واکسن کرونا چینی سینوفارم روی افراد مسن خبر می‌دهند

کشورهای مختلفی در سراسر جهان از واکسن کرونا سینوفارم برای واکسیناسیون افراد مسن و قشر آسیب‌پذیر استفاده کرده‌اند، اما پژوهشی جدید نشان می‌دهد که این واکسن کارایی چندانی روی افراد مسن ندارد. بررسی نمونه‌های خون ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

کشورهای مختلفی در سراسر جهان از واکسن کرونا سینوفارم برای واکسیناسیون افراد مسن و قشر آسیب‌پذیر استفاده کرده‌اند، اما پژوهشی جدید نشان می‌دهد که این واکسن کارایی چندانی روی افراد مسن ندارد.

بررسی نمونه‌های خون ۴۵۰ نفر در کشور مجارستان دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن سینوفارم نشان می‌دهد که بدن ۹۰ درصد افراد زیر ۵۰ سال موفق به تولید آنتی‌بادی برای مقابله با کرونا شده‌. اما این عدد با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و ۵۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال اصلا آنتی‌بادی نداشته‌اند.

نتایج این پژوهش توسط محققان مجارستان بطور آنلاین منتشر شده، اما هنوز توسط دانشمندان مورد بررسی و البته تایید هم نشده است. در این میان ۳ دانشمند گفته‌اند که با شیوه این پژوهش مشکلی ندارند.

یکی از اساتید ویروس شناسی دانشگاه هنگ‌کنگ به نام «جین دونگ-یان» که نقشی در این پژوهش نداشته، نتایجش را نگران‌کننده خوانده:

«بسیار، بسیار نگران‌کننده است که این افراد واکنش آنتی‌بادی ضعیفی داشته‌اند. افرادی که بیش از هر گروه سنی دیگری در معرض خطر کووید-۱۹ قرار دارند.»

سطح آنتی‌بادی بطور قطع نمی‌تواند نشان‌دهنده محافظت از بدن در برابر کرونا باشد، اما در ماه‌های اخیر شواهد زیادی منتشر شده که آنتی‌بادی را یکی از راه‌های این هدف نشان می‌دهد. البته یکی از متخصصان هشدار داده که انتخاب کیت آزمایش می‌تواند دقت اندازه‌گیری‌ها را محدود کند.

واکسن کرونا سینوفارم

با وجود چنین واکنش‌هایی، به گفته برخی متخصصان یافته‌های پژوهش اخیر همچنان ارزشمند است چرا که برای اولین بار بطور عمومی اثربخشی واکسن کرونا سینوفارم در افراد مسن تجزیه و تحلیل شده است. کمیسیون سلامت عمومی چین از اظهارنظر درباره این پژوهش خودداری کرده و گفته تنها به تحقیقات صورت گرفته از سوی دولت‌ها و موسسات تحقیقاتی مطرح واکنش نشان می‌دهد.

این اولین باری نیست که پژوهشی از کارایی نه چندان مناسب واکسن کرونا سینوفارم خبر می‌دهد، اما این واکسن نه تنها در بسیاری از کشورها به افراد تزریق شده، بلکه چندین ماه پیش مجوز استفاده اضطراری هم از سازمان بهداشت جهانی گرفت.

این واکسن یکی از نمونه‌های توسعه یافته توسط سینوفارم است که در بیش از ۵۰ کشور مورد استفاده قرار گرفته. پژوهش‌های این شرکت دولتی چینی نشان می‌دهد که تمام افراد در فاز سوم آزمایش‌ها سنی کمتر از ۶۰ سال داشته‌اند و به گفته پژوهشگران همین شرکت، مدارک کافی برای اعلام اثربخشی واکسن روی افراد مسن وجود ندارد. با این حال، کارایی کلی آن را ۷۸ درصد اعلام کرده‌اند.

واکسن کرونا سینوفارم

باید منتظر ماند و دید پژوهش اخیر مورد تایید قرار می‌گیرد یا خیر و اگر چنین موضوعی ثابت شود، کشورها چه راهکاری را در پیش می‌گیرند. برخی کشورها هم اکنون به فکر تزریق دوز سوم سینوفارم هستند و تعدادی هم دوز سوم واکسن فایزر را با وجود دریافت دو دوز واکسن سینوفارم در برنامه دارند.

در حال حاضر بطور دقیق نمی‌دانیم چه میزان واکسن کرونا سینوفارم به کشورهای مختلف صادر شده است، اما اخیرا واکسیناسیون با این واکسن هم در کشورمان آغاز شده و به افراد مسن تزریق می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۴ مرداد ۱۴۰۰

    کاش ترامپ واکسن رو میتونست بده بازار و دنیا رو نجات بده
    هیچ کس باور نکرد خوردن محلول ضد عفونی کننده بهترین درمان کروناست

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۳ مرداد ۱۴۰۰

    فقط کارایی پایین؟
    الان باید بگید
    مادر من برای این واکسن جمعا پنج شش روز حالش بد(بعد هر دوز تقریبا دو سه روز که الیته دوز دوم خیلی بد بود براش) بود الان میگید کارایی هم نداره
    یعنی چی؟ تبش سردردش لرزش استخون دردش همش تحمل کرده بعد میگید کارایی نداره خب کی قرار یه محصول درست حسابی به مردم بدید یه بار هم مارو مثل فلسطینی ها لبنانی ها ادم حساب کنید

مطالب پیشنهادی