ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

توقف تولید نیسان آبی؛ شمارش معکوس تا خداحافظی

چند روزیست که در رسانه ها، نقل قولی از مدیرعامل سایپا مبنی بر توقف تولید وانت زامیاد یا همان نیسان آبی در پایان سال 97 شنیده می شود، وانتی که تولید اولین نسخه آن در ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

چند روزیست که در رسانه ها، نقل قولی از مدیرعامل سایپا مبنی بر توقف تولید وانت زامیاد یا همان نیسان آبی در پایان سال 97 شنیده می شود، وانتی که تولید اولین نسخه آن در ایران به 45 سال قبل باز می گردد و در هر مقیاس و معیاری که بنگرید، خودرویی باستانی محسوب می شود.

شمارش معکوس برای خداحافظی با نیسان آبی [به روز رسانی] - مرداد ۱۴۰۰

خبر‌هایی حاکی از توقف تولید وانت زامیاد یا همان نیسان آبی به گوش می‌رسد. البته آن دسته از خودرو‌هایی که در پارکینگ این خودروسازی هم هستند باید مجهز به استاندارد یورو پنج شده تا پلاک شوند. از این رو حدود ۶ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازی سایپا انبار شده است

توقف تولید نیسان آبی؛ آیا عمر جان سخت ترین وانت کشور به سر آمده؟ [به روز رسانی] - تیر ۹۶

با این حال این خودرو قدیمی، زشت، نا امن و بسیار مستحکم تنها به لطف وجود شاسی نردبانی و مستقل خود، ظرفیت حمل بارهای فوق سنگینی دارد و از همین رو تاکنون جایگزینی برای آن پیدا نشده است، اما حالا این سوال مطرح است که خبر توقف تولید این جان سخت محبوب می تواند پرونده تولید یکی از ترسناک ترین خودرهای تولیدی کشور را برای همیشه ببندد یا خیر؟

توقف تولید نیسان آبی

مسلما بسیاری افراد علیرغم مشکلات وانت زامیاد، از عملکرد این وانت در حمل و نقل بارهای فوق سنگین رضایت دارند و حتی ممکن است بعد از 45 سال تولید در ایران، افکار عمومی نیز نسبت به این خودرو احساسات نوستالژیکی داشته باشد، اما واقعیت این است که به طور کلی تولید یک خودرو با تکنولوژی چند دهه پیش نمی تواند منطقی باشد و دیر یا زود باید به تاخت و تاز چنین ارابه های مرگی در کشور خاتمه دارد.

با این حال مروری بر سوابق صنعت خودروسازی کشورمان در زمینه توقف تولید خودروهای قدیمی نشان می دهد که نمی توان به این مسئله چندان خوشبین بود.

برای مثال پیکان در سال 1384 از خط تولید خارج شد اما تولید نمونه وانت آن تا همین یکی دوسال قبل ادامه داشت و حتی هنوز نیز موتور و گیربکس آپدیت شده پیکان در وانت آریسان مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو می توان گفت که قلب فرتوت پیکان همچنان در خطوط تولید ایران خودرو می تپد.

قرار است از سال 1398 قوانین و استاندارد های سخت گیرانه تری برای خودروهای تولیدی کشور اعمال شود و از همین رو زمزمه توقف تولید پراید و وانت زامیاد نیز مطرح شده است، اما آنطور که از شواهد ماجرا بر می آید، زامیاد آبی معروف، به این آسانی ها خیال تسلیم شدن ندارد و در واقع قرار است با وانتی به نام پادرا جایگزین شود که خود از منظر فنی تفاوت عمده ای با وانت زامیاد ندارد.

پادرا محصولی است که حدودا 3 سال از معرفی آن در بازار می گذرد اما تاکنون نتوانسته در بازار عرضه و فروش چندان موفق ظاهر شود و علیرغم ظاهر مدرن تر خود نسبت به مدل فعلی زامیاد، مشتریان ظاهرا ترجیح می دهند تا زامیاد قدیمی ولی ارزان قیمت تر را بخرند و به سراغ پادرا نروند.

جزییات فنی پروژه پادرا چندان مشخص نیست و حتی ایرانی بودن طراحی بدنه نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما به گفته مسئولان زامیاد در طراحی پادرا پاره از اصلاحات انجام شده و به لطف بهبود مشخصات بدنه و آیرودینامیک بهتر، از مصرف سوخت خودرو نیز نسبت به زامیاد کاسته شده است.

توقف تولید نیسان آبی

با این حال با مرور جداول فنی منتشر شده در سایت زامیاد مشخص است که تفاوت های فاحشی بین موتور پادرا و زامیاد وجود ندارد و همچنان شاهد استفاده از موتور 2.4 لیتری قدیمی با توان تولیدی 95 اسب بخار و گشتاور 175 نیوتن متر هستیم که در مقایس های امروزی ارقامی مضحک به نظر می رسند، برای مقایسه خوب است بدانید که در نسل فعلی موتورهای اتمسفریک (فاقد توربو) استخراج قدرتی در حدود 170 اسب بخار از حجم 2.4 لیتر به راحتی امکان پذیر است.

توقف تولید نیسان آبی

شاسی و سیستم تعلیق نیز همچنان دست نخورده باقی مانده تا احتمالا میراث گرانقدر زامیاد در حمل بارهای فوق سنگین برای پادرا نیز حفظ شود.

توقف تولید نیسان آبی

با این تفاسیر شاید در ظاهر زامیاد آبی از خط تولید خارج شود و جای خود را به پادرای سفید بدهد اما در واقع پلت فرم 50 ساله زامیاد همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد و تنها باید منتظر ماند و دید که پس از اعمال استانداردهای تازه، پادرا می تواند از نقطه نظر مخاطرات رانندگی و ایمنی تصادفات برتر از زامیاد ظاهر شود یا نه.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۳ مرداد ۱۴۰۰

    زود نیست؟! حیفه ها!! هنوز 30-40 سال دیگه جا داره

  • pouya s
    pouya s | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

    مضحک را خوب اومدی

  • آریا . M
    آریا . M | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    پیکاپهای امریکایی وارد کنید هم قیمتش پایینه هم قدرتشون زیاده در مقام بعدی برندهای ژاپنی

  • behzad
    behzad | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    همه شون یه اشغال مثل قبلی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی