ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

K132 - کا ۱۳۲
اخبار خودرو

ارزبری خودروهای داخلی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار کاهش داشته است

تولید خودرو در کشور، با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در جهت خودکفایی، همچنان با خروج ارز همراه است. در همین رابطه عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در سخنانی میزان ارزبری متوسط تولید هر دستگاه خودرو ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

تولید خودرو در کشور، با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در جهت خودکفایی، همچنان با خروج ارز همراه است. در همین رابطه عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در سخنانی میزان ارزبری متوسط تولید هر دستگاه خودرو در کشور را 1715 یورو اعلام کرده که با توجه به نرخ یورو رقم قابل توجهی است.

ارزبری خودروهای داخلی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار کاهش داشته است [به روز رسانی] - مرداد ۱۴۰۰

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «با اجرای برنامه میزهای داخلی‌ سازی و خودکفایی، متوسط ارزبری خودروهای داخلی کاهشی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار را تجربه کرده است.»

سهیل معمار باشی، با بیان این مطلب اظهار داشت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه کاهش ارزبری ۱۰ میلیارد دلاری طی سه سال (۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰) برنامه‌ ریزی کرده که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن مربوط به صنعت خودروسازی است.»

وی بیان‌ داشت: «به این منظور تاکنون چهار میز داخلی‌سازی برگزار شد و میز پنجم نیز هرچند به دلیل پاندومی کرونا تاکنون برگزار نشده، اما قراردادهای آن منعقد شده و از بین ۲۰ قطعه در نظر گرفته شده برای داخلی‌سازی، ۱۴ قطعه به مرحله تولید رسیده است.»

به گفته این مقام مسوول، با در نظر گرفتن میز پنجم تاکنون ۱۶۶ پرونده برای تولید انبوه ۳۰۳ قطعه تشکیل شده و با ۱۳۸ سازنده قرارداد منعقد شده است.»

وی خاطرنشان‌کرد: «ارزش این قراردادها ۵۲ هزار میلیارد ریال است که در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه، کاهش ارزبری ۳۸۳ میلیون یورویی را به دنبال خواهند داشت.»

ارزبری خودرو

معمارباشی ادامه ‌داد: «تاکنون ۸۶ قطعه از ۳۰۳ قطعه یاد شده در این میزها به مرحله تولید انبوه رسیده و صرفه‌جویی ارزی ۱۲۰ میلیون یورویی را نتیجه داده است و بقیه قطعات در حال طی کردن مراحل کار است.»

وی گفت: «برای امسال برگزاری سه میز داخلی‌سازی دیگر برای قطعات خودرو برنامه‌ریزی شده است که شامل ۳۷ قطعه و ۹۰ میلیون یورو کاهش ارزبری خواهد بود.»

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: «در یک سال گذشته و با اجرای برنامه‌های یاد شده، تاکنون کاهش ارزبری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلاری در هر خودروی داخلی محقق شده و از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار به کمتر از ۲ هزار دلار رسیده است.»

وی خاطرنشان‌کرد: «در خودروهای جدید داخلی که از گیربکس‌های اتوماتیک بهره می‌برند و بسیاری قطعات جدید آنها داخلی‌سازی نشده، ارزبری بیش از سه‌هزار دلار است که خودروهایی نظیر تارا، شاهین و دناپلاس اتوماتیک را شامل می‌شود.»

تولید هر خودرو در کشور، بیش از ۵۰ میلیون ‌تومان ارزبری دارد [به روز رسانی] - اردیبهشت ۱۴۰۰

گفته می‌شود میزان ارزبری متوسط تولید هر دستگاه خودرو در کشور را 1715 یورو است که با توجه به آنکه نرخ بیش از 27 هزار تومانی یورو می‌توان به رقمی بالغ بر 50 میلیون ‌تومان رسید.

نکته جالب آنکه با توجه به این رقم و با درنظر گرفتن تیراژ‌ بیش از 700 هزار دستگاهی تولید خودرو در سال‌های گذشته، می‌توان اینگونه برآورد کرد که مجموع ارزبری صنعت خوردو به بیش از 1.2 میلیارد یورو در سال می‌رسد که البته مشخصا باید تاکید کرد که سهم بیشتر این رقم مربوط به خودروهای مونتاژی عموما چینی می‌شود که با درصد کم داخلی‌سازی در کشور به تولید می‌رسند و سهم کمتری مربوط به خودروهای قدیمی با درصد داخلی‌سازی سنگین است.

هر چند در دوران تحریم، خودروسازان برنامه‌های داخلی سازی متعددی را پیش بردند و موفق هم شدند، اما کماکان بسیاری از قطعات حساس و مواد اولیه تولید خودرو، نیازمند واردات از خارج کشور هستند. مدیر عامل ساپکو در دومین جلسه ستاد ساخت داخل گروه صنعتی ایران خودرو با حضور انجمن‌های قطعه سازی، به سرمایه گذاری بیشتر بر روی صنعت خودرو و قطعه سازی اشاره کرده و این امر را لازمه بالا بردن داخلی سازی خودروها دانسته است.

ارزبری خودرو

عادل پیر محمدی، مدیر عامل ساپکو،  مچنین می‌گوید: «67 درصد از این ارزبری، متعلق به تولید کنندگان مواد اولیه و قطعات الکترونیکی است. بنابراین تنها 33 درصد خودکفایی انجام شده که برای افزایش آن، باید صنایع پتروشیمی، فولاد و الکترونیک هم دست یاری بیشتری برسانند.»

گروه ایران خودرو برای سال 1400 که سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامیده شده، 125 پروژه داخلی سازی در دستور کار دارد که البته بیشتر این پروژه‌ها به قطعات با فناوری بالا، اختصاص یافته اند. در صورت به ثمر نشستن این پروژه‌ها، سالانه 133 میلیون یورو صرفه جویی در خروج ارز از کشور انجام خواهد شد.

پیر محمدی برنامه‌های کلان خود کفایی آبی‌های جاده مخصوص برای سال 1400 را به ترتیب، 76 میلیون یورو صرفه جویی در حوزه قطعات ارزبر، 265 میلیون یورو خود کفایی در مواد اولیه، 24 میلیون یورو بهینه سازی و 7 میلیون یورو داخلی سازی قالب‌ها و ابزار عنوان کرده است.

او میزان سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌های داخلی سازی قطعات در سال جاری را 849 میلیارد و 13 میلیون یورو قلمداد می‌کند. بر اساس خط مشی فعلی مدیر عامل ایران خودرو، بخشی از فروش اموال و دارایی‌های غیر مولد این گروه صنعتی در سال جاری به تامین سرمایه در جهت پروژه‌های داخلی سازی، اختصاص خواهد یافت. مدیر عامل ساپکو، روش‌های دیگر تامین سرمایه برای این پروژه‌ها را آورده نقدی، سرمایه گذاری سازندگان و اختصاص مطالبات سازندگان به ساخت داخل و تسهیلات بانکی بر شمرد.

ارزبری خودرو

پیر محمدی همچنین از اجرای مشوق‌های مختلف برای تسهیل پروژه‌های ساخت داخل خبر داد. از جمله این مشوق‌ها می‌توان به عقد قرارداد با سازندگان به قیمت هزینه تمام شده قطعه یا بر مبنای فوب خلیج فارس و پرداخت مبلغ قطعه به صورت ماهیانه اشاره کرد. همچنین بنا بر این است که تعامل قطعه سازان با شرکت‌های دانش بنیان افزایش یابد تا مشکلات فنی نیز به شکلی سریع‌تر، حل شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Xperia_Sola
    Xperia_Sola | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

    به این جمله دقت فرمایید

    ۶۷ درصد از این ارزبری، متعلق به تولید کنندگان مواد اولیه و قطعات الکترونیکی است. بنابراین تنها ۳۳ درصد خودکفایی انجام شده که برای افزایش آن، باید صنایع پتروشیمی، فولاد و الکترونیک هم دست یاری بیشتری برسانند.

    الآن پاییز پارسال که گفتن 90 درصد بومی سازی شده صنایع خودروسازی دقیقا کجاهای خودرو رو بومی سازی کردن سرنشینا رو؟!
    به هر حال آماده باشید مجدد قراره قیمتا به بهانه بومی سازی و ساخت کارخانه جدید بالاتر بره از ما گفتن بود قبلنا بهونه دلار و تحریم الآن یک بهونه جدید هم پیدا شده

مطالب پیشنهادی