ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

PlasticARM
تکنولوژی

آرم از میکروچیپ انعطاف‌پذیر PlasticARM رونمایی کرد؛ آغازگر نسل جدید اینترنت اشیاء

اگر فکر می‌کنید این روزها میکروچیپ‌ها در همه جا حضور دارند، کافیست منتظر روزهایی بمانید که بتوان آن‌ها را روی سطوحی مثل پلاستیک، کاغذ یا پارچه سوار کرد، با هزینه‌ای آنقدر کم که در خیالاتتان ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

اگر فکر می‌کنید این روزها میکروچیپ‌ها در همه جا حضور دارند، کافیست منتظر روزهایی بمانید که بتوان آن‌ها را روی سطوحی مثل پلاستیک، کاغذ یا پارچه سوار کرد، با هزینه‌ای آنقدر کم که در خیالاتتان هم نگنجد. این دقیقا همان چیزی است که شرکت طراحی چیپ آرم با PlasticARM وعده آن را در آینده نزدیک داده است.

در همین راستا آرم به تازگی از یک میکروچیپ پلاستیکی با عنوان PlasticARM رونمایی کرده است. PlasticARM نخستین میکروچیپ پلاستیکی دنیا نیست، اما از لحاظ سخت‌افزاری پیشرفته‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. میکروچیپ انعطاف‌پذیر ARM مجهز به یک پردازنده Cortex-M0 سی و دو بیتی آرم (ارزان‌ترین و ساده‌ترین پردازنده خانواده Cortex-M آرم) بوده و از 456 بایت ROM و 128 بایت RAM برخوردار است.

به گفته آرم، میکروچیپ PlasticARM از بیش از 18,000 درگاه منطقی تشکیل شده که نسبت به چیپ پلاستیکی قبلی با افزایش 12 برابری در تعداد مواجه بوده است. این چیپ انعطاف‌پذیر با همکاری PragmatIC طراحی شده که یکی از شرکت‌های بزرگ ساخت لوازم الکترونیکی انعطاف‌پذیر به شمار می‌آید.

با تمام این اوصاف، هنوز میکروچیپ‌های پلاستیکی از منظر عملکرد با چیپ‌های سیلیکونی قابل قیاس نیستند. آرم با انتشار مقاله‌ای علمی در نشریه Nature، ضمن تشریح این موضوع گفته که چیپ‌های پلاستیکی در حال حاضر فقط قادر به اجرای سه برنامه آزمایشی به طور همزمان هستند، هرچند که محققین شرکت مشغول کارند تا این تعداد را در نسخه‌های آینده این میکروچیپ افزایش دهند.

آرم PlasticARM

اما نکته‌ای که PlasticARM و چیپ‌های مشابهش را به محصولی خاص و متمایز تبدیل کرده، استفاده آن‌ها از ترکیبات انعطاف‌پذیر است. به طور مثال برای ساخت PlasticARM از ترانزیستورهای نازکی از جنس اکسید فلز استفاده شده که می‌توانند بدون خدشه‌ای در عملکرد، خم شوند و روی سطوح مختلفی قرار بگیرند. همین موضوع سبب می‌شود که بتوان این چیپ‌ها را روی سطوحی مثل کاغذ و پلاستیک و ... سوار و از آن‌ها استفاده کرد.

به گفته محققان آرم، استفاده از این فناوری سبب می‌شود که در آینده بتوان میکروچیپ‌ها را تقریبا روی هر سطحی که شاید این روزها زائد به حساب بیاید، چسباند و آن‌ها را عملیاتی کرد. به طور مثال بعید نیست که در آینده نزدیک میکروچیپ‌های انعطاف‌پذیر روی بطری‌های شیر قرار بگیرند تا تاریخ انقضای آن‌ها را تشخیص داده و به شما اطلاع دهند.

به گفته محققین آرم، این موضوع می‌تواند آغازگر نسل جدید اینترنت اشیاء باشد، دورانی که به عقیده آن‌ها تا کمتر از ده سال دیگر از راه می‌رسد و در آن میکروچیپ‌ها با بیش از یک تریلیون شیء بی‌جان تعامل دارند.

البته شکی نیست که میکروچیپ‌های پلاستیکی به این زودی‌ها جایگزین چیپ‌های سیلیکونی نخواهند شد چرا که هم از منظر پرفرمنس سخت‌افزاری و هم از نظر مصرف انرژی، استفاده از آن‌ها هنوز توجیه منطقی ندارد. به طور مثال PlasticARM به طور کلی 21 میلی‌وات انرژی برق مصرف می‌کند، اما 99 درصد این انرژی هدر می‌رود و فقط 1 درصد آن در محاسبات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر این چیپ پلاستیکی ابعاد بسیار بزرگی دارد که به 59.2 میلی‌متر مربع می‌رسد، یعنی تقریبا 1500 برابر بزرگ‌تر از پردازنده سیلیکونی Cortex M0 که توسط آرم ساخته‌ می‌شود. اما شکی نیست که در آینده‌ای نزدیک، اوضاع به همین شکل نخواهد ماند و شاهد پیشرفت باورنکردنی میکروچیپ‌های پلاستیکی خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی