ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طبق قوانین جدید آمریکا جف بزوس و ریچارد برانسون فضانورد نیستند

با پروازهای ریچارد برانسون و جف بزوس با فضاپیماهای خود به فضا، گردشگری یا توریسم فضایی اوج گرفته است. اما باید گفت که همه کسانی که به فضا می‌روند فضانورد نیستند. اداره هوانوردی فدرال ایالات ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

با پروازهای ریچارد برانسون و جف بزوس با فضاپیماهای خود به فضا، گردشگری یا توریسم فضایی اوج گرفته است. اما باید گفت که همه کسانی که به فضا می‌روند فضانورد نیستند. اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در قوانین خود تجدید نظر کرده است تا نشان «بال فضانوردی» را به هر مسافر پروازهای تجاری اهدا نکند و باعث شده تا به رسمیت شناختن فضانوردان در یک پرواز تجاری را سخت‌تر شود.

نشان «بال فضانوردی» اداره هوانوردی فدرال چیست؟

در ایالات متحده تنها سه سازمان وجود دارد که فضانوردان را تعیین می‌کنند: ارتش ایالات متحده، ناسا و اداره هوانوردی فدرال. دو سازمان اول به کارمندان خود نشان بال اهدا می‌کنند، بنابراین برای اینکه پس از انجام یک پرواز تجاری رسما به عنوان فضانورد شناخته شوید باید از اداره هوانوردی فدرال نشان بال را دریافت کنید. این نشان‌ به جز القای غرور و عزت نفس، امتیاز خاص دیگری ندارد.

قوانین کنونی برای فضانورد شدن در یک پرواز تجاری چیست؟

برای اینکه از اداره هوانوردی نشان بال را دریافت کنید، باید کارمند رسمی شرکتی باشید که پرواز تجاری را اجرا می‌کند. بنابراین مسافرانی که بلیت پرواز می‌خرند از دور خارج‌ می‌شوند. همچنین باید دوره‌ای آموزشی را تحت نظارت اداره هوانوردی فدرال بگذرانند و بیشتر از ارتفاع ۸۰ کیلومتری پرواز کنند. علاوه بر این، طبق قوانین جدید فضانورد حین پرواز باید فعالیت‌هایی را انجام دهند که برای امنیت پرواز ضروری است و یا در ایمنی پرواز همکاری کرده باشند.

نشان بال فضانوردی
نشان بال فضانوردی ناسا

چه کسی می‌تواند به ایمنی کمک کند؟

تعیین اجرا یا کمک به ایمنی فضایی مسافر پرواز تجاری، در حیطه اختیارات اداره هوانوردی فدرال است. در دهه گذشته، این اداره تنها به خلبان‌های پرواز نشان بال را اهدا کرده است. تنها یک مورد استثنا وجود داشت که در آن خلبان فضاپیمای SpaceShipeTwo ویرجین گلکتیک در سال ۲۰۱۹ نشانی دریافت نکرد. شاخص اصلی برای فضانورد بودن این است که فرد به عنوان یک عضو خدمه پرواز وظیفه‌ای انجام دهد و فقط مسافر نباشد.

آیا اعضای خدمه پروازهای اخیر ویرجین گلکتیک و بلو اوریجین فضانورد حساب می‌شوند؟

تعیین چنین چیزی کمی پیچیده است. اعضای خدمه ویرجین گلکتیک در پروازی آزمایشی بودند، اما هنوز مشخص نیست که آیا همکاری در ایمنی پرواز انجام داده‌اند یا خیر. همه چیز برای پرواز بلو اوریجین مشخص است: فضاپیمای این شرکت کاملا از زمین کنترل شد و هیچ یک از اعضای خدمه در کنترل آن نقشی نداشتند و تنها کاری که انجام دادند لذت بردن از پرواز بود. بنابراین طبق قوانین جدید اداره هوانوردی فدرال اعضای خدمه بلو اوریجین فضانورد به شمار نمی‌روند.

آیا استثنائی وجود دارد؟

اداره هوانوردی فدرال این اجازه را دارد تا به افرادی که همکاری یا کمک بیشتری در ایمنی و کنترل پرواز انجام داده‌اند نشان بال فضانوردی افتخاری اهدا کند. بنابراین والی فانک که دوره فضانوردی خود را در دهه ۶۰ میلادی گذراند اما نتوانست در آن زمان به فضا برود، احتمالا نشان بال را دریافت خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳ مرداد ۱۴۰۰

    واقعا حیفه به والی فانک نشانی داده نشه،ولی زورم هست به جف بزوس ک کلا ۱۴ ساعت دو روز قبل پرتاب آموزش دیده و چهار دقیقه کلا بی وزن بوده بگن فضانورد :))

مطالب پیشنهادی