ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل ترگمان: طرح مجلس برای فضای مجازی نیاز به اصلاح دارد

مدیرعامل ترگمان معتقد است که طرح جنجالی «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» مجلس اصلاح‌پذیر است و مخالفت کامل با آن به هیچ سرانجامی نمی‌رسد. «مهران ضیابری» در گفتگو با ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۰

مدیرعامل ترگمان معتقد است که طرح جنجالی «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» مجلس اصلاح‌پذیر است و مخالفت کامل با آن به هیچ سرانجامی نمی‌رسد.

«مهران ضیابری» در گفتگو با دیجیاتو ضمن انتقاد از رویه‌ای که طرح مجلس برای مدیریت و قانونمندی فضای سایبری در پیش گرفته، اذعان داشت که لزوم قانون‌گذاری در فضای سایبری کشور امری اجتناب‌ناپذیر است و کشورهای پیشرفته هم قوانین مشخص و سفت و سختی برای این موضوع دارند:

«ما در بحث فضای سایبری و اینترنت، یک سری خلاء قانونی داریم که باید برطرف شوند. شکی در این موضوع نیست. حتی اگر به کشورهای اروپایی هم نگاه کنید، می‌بینید که قوانین بسیار سخت‌گیرانه و البته کاملی برای مدیریت فضای سایبری دارند؛ از حاکمیت داده گرفته تا بحث‌های دیگری مثل حریم خصوصی. بنابراین در اینکه فضای سایبری کشور نیازمند قانون است شکی وجود ندارد.»

با این وجود ضیابری معتقد است که مجلس برای قانون‌گذاری در فضای سایبری، از مسیر نادرستی وارد شده و تلاش کرده که یک سری مشکلات بزرگ و پیچیده را تنها با یک طرح 34 ماده‌ای برطرف کند که این موضوع اصلا شدنی نیست:

«انتقاد بزرگ من به طرح این است که دارند یک سری قوانین خیلی بزرگ و پیچیده را خلاصه می‌کنند در 34 ماده. این اساسا بزرگترین اشکال طرح مجلس است. در واقع این طرح تلاش کرده که تمام خلاء قانونی را در 34 ماده و تشکیل یک کمیسیون و محول کردن همه این قوانین به آینده، حل بکند که این موضوع شدنی نیست.»

مدیرعامل ترگمان راه‌های مواجهه با طرح مجلس را در دو مسیر می‌بیند. یکی بحث مخالفت کامل با طرح و پافشاری برای جلوگیری از تصویب و اجرای آن است که به عقیده او این موضوع به سرانجام خوبی نمی‌رسد و در صورت ادامه این روش، همگان از آن متضرر خواهند شد:

«یک راه حل این است که با داد و بیداد و مخالفت، بخواهیم جلوی تصویب این قانون را بگیریم، کاری که این روزها در فضای مجازی زیاد انجام می‌شود و مطمئنا نتیجه خوبی نخواهد داشت. چرا که در نهایت این قانون تصویب خواهد شد و راه گریزی از آن نیست. در واقع انتقاد من از دوستانم در فضای مجازی این است که در عوض تلاش برای برطرف کردن مشکلات اساسی این طرح، بنای مخالفت کامل با آن را گذاشته‌اند که به نظر من این تلاش‌ها بیهوده است و در نهایت قانونی تصویب می‌شود که به ضرر همه خواهد بود.»

ضیابری راهکار مواجهه با طرح مجلس را اعمال اصلاحات و بررسی تخصصی محتوای آن می‌داند. به عقیده او تیمی که مسئولیت اصلاح طرح مجلس را پذیرفته، در پذیرش انتقادات منتقدین عملکرد قابل قبولی داشته و بسیاری از ایرادات وارده به طرح را قبول کرده و آن‌ها را ویرایش کرده است:

«یک راه دیگر این است که بیاییم و بند به بند و ماده به ماده قوانین را بررسی کرده و مشکلات اساسی‌اش را اصلاح کنیم. خوشبختانه تیمی که در حال حاضر مسئول اصلاح و تدوین طرح است، انتقادات را پذیرا شده‌اند و طی یک ماه گذشته‌ تغییرات بسیار بزرگ و فاحشی در پیش‌نویس طرح ایجاد کرده‌اند. مثلا بحث مهم مرزبانی فضای سایبری که در طرح اولیه کاملا به دست نیروهای مسلح سپرده شده بود، در طرح جدید ویرایش شده و مرزبانی به دست کمیته‌ای افتاده که نیروهای مسلح صرفا عضوی از آن هستند نه مسئول اصلی.»

طرح مجلس

ضیابری می‌گوید وقتی می‌توان این طرح را با مذاکره و گفتگو اصلاح کرد، حیف است فرصت‌سوزی کنیم و با داد و بیداد بخواهیم جلوی چیزی را بگیریم که می‌دانیم در انجام این کار موفق نخواهیم بود.

به گفته او پیش‌نویس طرح فعلی که آخرین ویرایش آن در تاریخ 26 تیر ماه به صورت عمومی منتشر شده، همچنان در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی است و احتمالا ویرایش‌های بیشتری در آینده روی آن انجام می‌شود. با این وجود ضیابری ابراز نگرانی می‌کند که اتفاقات و جار و جنجال‌های فضای مجازی درباره این طرح، خصوصا در اینستاگرام ممکن است باعث بسته شدن گوش مسئولین شده و همین اصلاحات ذره‌ای هم به سرانجام نرسد.

او در ادامه به دو مشکل دیگر هم اشاره می‌کند. اول اینکه به عقیده او، خیلی‌ها طرح جدید مجلس را نخوانده‌اند و بر اساس طرح قدیمی صحبت می‌کنند. نکته بعدی اینکه افراد خواهان توقف طرح به عقیده او روی مسئله‌ای دست گذاشته‌اند که مشکل اصلی آن نیست.

این افراد می‌گویند با اجرای این طرح شبکه‌های اجتماعی موجود همگی بسته می‌شوند اما این در صورتی است که تا پیش از مطرح شدن این طرح هم مسدودسازی‌ها انجام می‌گرفت و نیازی به قانونی مثل طرح فعلی نداشت.

مدیرعامل ترگمان با توجه به این تفاسیر، راهکار مواجهه با طرح مجلس را اصلاحات تدریجی و ویرایش بندها و ماده‌های اشتباه و اشکالات اساسی طرح می‌داند و این اقدام را نسبت به مخالفت کامل با اجرای آن، اقدام مؤثرتری توصیف می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی