ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده چینی 3A5000 با عملکرد مشابه نسل اول رایزن AMD معرفی شد

بازار پردازنده‌ها در اختیار شرکت‌های آمریکایی اینتل و AMD قرار دارد، اما این موضوع باعث نشده که کشورهای دیگر به دنبال ورود به این بازار نباشند. در همین راستا توسعه‌دهنده چینی CPU به نام «Loongson» ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

بازار پردازنده‌ها در اختیار شرکت‌های آمریکایی اینتل و AMD قرار دارد، اما این موضوع باعث نشده که کشورهای دیگر به دنبال ورود به این بازار نباشند. در همین راستا توسعه‌دهنده چینی CPU به نام «Loongson» از نسل جدید پردازنده ۴ هسته‌ای خود با نام 3A5000 رونمایی کرده که فرکانسی در محدوده ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتز دارد.

این پردازنده جدید از ریزمعماری ۶۴ بیتی GS464V استفاده می‌کند که حاوی ۴ واحد محاسبه و منطق (ALU) و دو واحد وکتور ۲۵۶ بیتی به ازای هر هسته است. این پردازنده جدید برای لپ‌تاپ‌ها، محیط‌های صنعتی و حتی کاربردهای مربوط به سرور هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

پردازنده Loongson 3A5000 به ۲ کنترلر مموری DDR4-3200 و همچنین یک ماژول رمزگذاری اختصاصی مجهز شده. این پردازنده همچنین ۴ کنترلر HyperTransport 3.0 SMP دارد که امکان استفاده همزمان از چندین 3A5000 را در یک سیستم واحد فراهم می‌کند، درست مانند چیزی که در پردازنده‌های Xeon اینتل و Epyc شرکت AMD دیده‌ایم.

چیزی که پردازنده 3A5000 را خاص می‌کند، استفاده از یک معماری مجموعه دستورالعمل (ISA) نوین و نه مشخصات فنی‌اش است. این ISA که «LoongArch» نام دارد، مشابه x86 و ARM است اما برای اینکه دچار مشکلات دریافت حق امتیاز از شرکت‌های خارجی نشود، از پایه توسعه پیدا کرده است.

پردازنده 3A5000

LoongArch تقریبا ۲۰۰۰ دستورالعمل و افزونه اختصاصی برای تبدیل باینری، وکتور و پردازش پیشرفته وکتور و مجازی‌سازی دارد. این معماری با MIPS64 سازگار است و می‌تواند کدهای نوشته شده برای پردازنده‌های قبلی Loongson یعنی MIPS64 را اجرا کند. با این وجود، LoonArch از نظر تئوری مجموعه‌ای منحصر به‌فرد است.

به گفته Loongson، مجموعه دستورالعمل LoonArch نسبت به ISA قبلی ۱۰ تا ۲۰ درصد کارآمدتر است و همچنین در افزایش سرعت 3A5000 نقش دارد. این پردازنده جدید در مقایسه با نسل قبلی‌اش یعنی 3A4000 تا ۵۰ درصد سریع‌تر است و ۳۰ درصد هم انرژی کمتری مصرف می‌کند.

به دلیل تفاوت‌های معماری نمی‌توان به راحتی عملکرد 3A5000 را با رقبای آمریکایی مقایسه کرد، اما به گفته Loongson، این پردازنده در تست SPEC CPU2006 موفق به کسب امتیاز بیش از ۸۰ شده است. بنابراین عملکردش مشابه نسل اول پردازنده‌های رایزن AMD و همچنین پردازنده‌های نسل ششم اینتل Core است.

مسلما چنین عملکرد برای رقابت در بازار جهانی مناسب نیست، اما چند ماه دیگر باید منتظر بمانیم تا نمونه ۱۶ هسته‌ای‌ آن با نام 3C5000 از راه برسد که احتمالا عملکرد بسیار بالاتری داشته باشد. با سرعتی که چین پیشرفت می‌کند، احتمالا بتواند در آینده نزدیک با شرکت‌های آمریکایی مطرح رقابت کند، البته اگر صنعت فناوری آن تحریم نشود و سرنوشتی مانند هواوی پیدا نکند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳ مرداد ۱۴۰۰

    هیچ کس استفاده نکنه تا ورشکست بشن
    وگرنه مثل گوشی های شیائموی آشغال از فردا باید از اینها بخریم
    فقط اپل

  • parsa ebi
    parsa ebi | ۳ مرداد ۱۴۰۰

    شما به جای این که ناراحت کشور چین باشید
    یه نگاه به سرزمینت بنداز که چه سرش اوردند

مطالب پیشنهادی