ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرمایه‌گذاری در بازار خودرو
اخبار خودرو

خرید خودرو سود ده تر از سرمایه گذاری در طلا؛ شرایط بی‌مانند بازار خودرو ایران

بررسی روند بازار طلا و سکه در کنار بازار خودرو نشان می‌دهد که در چهار ماه نخست امسال سرمایه‌گذاری در بازار خودرو به عنوان یک کالای بادوام سود بیشتری را از آن سرمایه‌گذاران کرده است. ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

بررسی روند بازار طلا و سکه در کنار بازار خودرو نشان می‌دهد که در چهار ماه نخست امسال سرمایه‌گذاری در بازار خودرو به عنوان یک کالای بادوام سود بیشتری را از آن سرمایه‌گذاران کرده است. بازار خودرو در چهار ماه نخست امسال رشد قیمتی حدوداً ۹ درصدی را تجربه کرده است در حالی که هر گرم طلا در این مدت ۲.۸ درصد افت قیمت داشته و بهای هر عدد سکه امامی نیز ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

به این ترتیب بازار خودرو از جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار بوده و نسبت به سایر بازارهای مالی نیز رشد قیمت بیشتری را در مقابل تورم تجربه کرده است.

به عبارت دیگر اگر شما اوایل فروردین ماه یک دستگاه خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ را خریداری می‌کردید سرمایه شما امروز از ۲۳۵ میلیون تومان به ۲۶۶ میلیون تومان افزایش می‌یافت اما با پرداخت همین ۲۳۵ میلیون تومان در فروردین ماه شما می‌توانستید حدودا ۲۱ عدد سکه طرح جدید خریداری کنید. با توجه به بهای روز سکه طرح جدید در این حالت سرمایه شما در آخرین روز تیرماه به کمتر از ۲۲۳ میلیون تومان می‌رسید.

چرا بازار خودرو از سایر بازارها رشد قیمت بیشتری را تجربه کرده است؟

به نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیلی که سبب شده بازار خودرو از سایر بازارها رشد قیمت بیشتری را تجربه کند افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها باشد. تا اواسط اردیبهشت ماه بازار خودرو نیز همچون سایر بازارها یک روند نزولی را در پیش گرفته و قیمت‌ها به سمت کاهشی شدن پیش می‌رفت.

در واقع در آن زمان بازار به رکود کامل رسیده و خریداران منتظر بودند که با کاهش بیشتر قیمت خودروها به سراغ خرید روند. اما یکباره ضمن افزایش قیمت کارخانه‌ای و همچنین با نا امیدی از نتایج مذاکرات مجدد برجام قیمت‌ها دوباره روند صعودی به خود گرفته و بازار مجددا ملتهب شد.

در حال حاضر نه تنها قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش قابل توجه یافته است که رشد بهای کارخانه‌ای آن نیز به عاملی تبدیل شده که روند زیان‌ده بودن تولید خودروها متوقف کند. البته نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که خودروسازان استراتژی تولید محصولات خود را تغییر داده و به سمت تولید خودروهایی گران‌تر و با زیان‌ کمتر حرکت کرده‌اند. در حال حاضر شیب مسیر زیان‌دهی خودروسازان کاهش یافته و آن‌ها با افت زیان مواجه‌اند.

در همین راستا خبر می‌رسد که پس از توقف تولید پراید٬ مدل‌های ساده تیبا و پژو ۲۰۶ نیز قرار است از خط تولید خارج شوند تا جا برای تولید خودروهای گران قیمت‌تر و البته سود‌ده تر باز شود.

با این حساب پرواضح است که طی ماه‌های آینده نیز در صورت تغییر نکردن شرایط سیاسی و اقتصادی٬ زمینه رشد قیمت خودروهای اقتصادی در بازار فراهم خواهد بود چرا که خودروسازان عملا ترجیح داده‌اند به جای تولید پرتیراژ خودروهایی با سود کم٬‌ به تولید کم تیراژ‌ محصولاتی با سود بیشتر تغییر رویه دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Seyed Amin
    Seyed Amin | ۵ مرداد ۱۴۰۰

    عملا در هرج و مرج و انحصار هر کاری دوست دارند انجام می‌دن.

مطالب پیشنهادی