ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماهواره چین از انتشار سالانه ۶ گیگاتن کربن در کره زمین خبر می‌دهد

بنابر اطلاعات ماهواره چینی «TanSat»، سالانه حدود ۶ گیگاتن کربن روی زمین تولید می‌شود. این میزان انتشار کربن چیزی حدود ۱۲ برابر جرم تمام انسان‌های زنده است. محققان با استفاده از اطلاعات مربوط به چگونگی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

بنابر اطلاعات ماهواره چینی «TanSat»، سالانه حدود ۶ گیگاتن کربن روی زمین تولید می‌شود. این میزان انتشار کربن چیزی حدود ۱۲ برابر جرم تمام انسان‌های زنده است.

محققان با استفاده از اطلاعات مربوط به چگونگی ترکیب کربن با هوای خشک در بازه زمانی مه ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ اولین دیتاست و نقشه جهانی انتشار کربن را ایجاد کرده‌اند. نقشه حاضر با کمک مشاهدات ماهواره‌ای و مدل‌های گردش گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر، خاک، آب و ارگانیزم‌های زنده زمین به دست آمده است. در فرآیند این گردش‌ها بیش از صد گیگاتن کربن وجود دارد اما افزایش انتشار کربن موجب افزایش خالص کربن اتمسفر شده است. این رقم حالا سالانه به شش گیگاتن رسیده است.

«جینگ وانگ»، از نویسندگان این مقاله می‌گوید اگرچه اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای دقت اندازه‌گیری‌های زمینی را ندارند، ولی مزیتشان فراهم‌سازی مشاهدات پیوسته جهانی است که نسبت به ایستگاه‌های محدود زمینی اطلاعات گسترده‌تری را ارائه می‌کنند. برای مثال، یک ایستگاه زمینی ممکن است مشاهدات بسیار متفاوتی با یک ایستگاه دیگر داشته باشد.

«لیانگ فنگ»، محقق مرکز ملی مشاهدات زمین در دانشگاه ادینبرو می‌گوید: «پراکندگی و ناهمگنی شبکه‌های زمینی موجود توانایی ما را در زمینه استنتاج اطلاعات جهانی و منطقه‌ای درباره منابع تولید کربن محدود می‌کند. ماهواره‌های هدفمند مثل TanSat برای بهبود پوشش این مشاهدات توسعه پیدا کرده‌اند تا اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری از میزان گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر ارائه کنند.»

به گفته «دانگشو ینگ»، نویسنده ارشد این مقاله و پژوهشگر موسسه IAP CAS، فرآیند مشاهدات ماهواره‌هایی مثل TanSat و OCO-2 آمریکا برای راستی‌آزمایی توسط پیمان‌نامه‌ سازمان ملل درباره‌ تغییرات اقلیمی تحت نظارت قرار می‌گیرد. «یی لیو»، دیگر محقق IAP CAS می‌گوید: «این فرآیند اعتبارسنجی برای درک بهتر میزان نشر لحظه‌ای کربن مفید خواهد بود و به شفافیت بیشتر در این زمینه کمک می‌کند.»

فرآیند اندازه‌گیری نشر کربن قرار است توسط نسل آینده همین ماهواره موسوم به TanSat-2 هم ادامه داده شود. TanSat-2 در حال حاضر در فاز طراحی قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی