ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین می‌خواهد اولین راکتور هسته‌ای پاک تجاری دنیا را بسازد

کشورها برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن و مقابله با گرمایش جهانی به سراغ راهکارهای مختلفی می‌روند، اما انرژی هسته‌ای بنابر مشکلات ایمنی و ضایعات گزینه چندان مناسبی نیست. با این حال چین می‌خواهد برای غلبه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

کشورها برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن و مقابله با گرمایش جهانی به سراغ راهکارهای مختلفی می‌روند، اما انرژی هسته‌ای بنابر مشکلات ایمنی و ضایعات گزینه چندان مناسبی نیست. با این حال چین می‌خواهد برای غلبه بر این مشکلات، اولین راکتور هسته‌ای پاک تجاری جهان را با استفاده از نمک مذاب و توریوم مایع بسازد. این راکتور برای خنک‌سازی نیازی به آب ندارد.

اولین نمونه اولیه این راکتور احتمالا در آگوست یعنی ماه آینده میلادی آماده می‌شود و اولین آزمایش‌ها هم یک ماه دیگر یعنی در سپتامبر شروع خواهند شد. نمونه نهایی و تجاری این راکتور هسته‌ای پاک باید در سال ۲۰۳۰ آماده شود.

فناوری مدنظر چین نه تنها آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند، بلکه برخی اختلافات سیاسی را هم کاهش می‌دهد. رآکتورهای اورانیم عادی ضایعاتی تولید می‌کنند که برای مدت ۱۰ هزار سال همچنان به صورت رادیواکتیو باقی می‌مانند که ایمنی آن‌ها را زیرسوال می‌برد و البته به محیط زیست هم آسیب وارد می‌کنند.

علاوه بر آسیب‌های زیست محیطی، ضایعات هسته‌ای حاوی پلوتونیم ۲۳۹ هستند که برای ساخت سلاح هسته‌ای هم کاربرد دارد. اگر با نشتی در نیروگاه هم مواجه شویم، یک فاجعه رخ می‌دهد درست مانند چیزی که جهان در فاجعه چرنوبیل تجربه کرد. در نهایت این راکتورها به حجم بالایی آب هم نیاز دارند که به ضرر محیط زیست است.

بنابراین همانطور که می‌بینید، راکتورهای هسته‌ای چندان هم پاک نیستند و می‌توانند خطرناک و آسیب‌زا هم باشند. اما راکتورهای توریوم برخی از این مشکلات را برطرف می‌کنند. این راکتورهای عنصر اصلی خود را در نمک فلوراید حل می‌کنند که خروجی‌اش اکثرا اورانیوم ۲۳۳ است که می‌توان آن را از طریق دیگر واکنش‌ها بازیافت کرد.

راکتور هسته‌ای پاک

دیگر ضایعات این نوع راکتورهای هسته‌ای نیمه عمری برابر ۵۰۰ سال دارند که اگرچه چندان چشمگیر نیست اما نسبت ضایعات عادی بسیار امن‌تر است. علاوه بر این اگر با نشت روبه‌رو شویم، نمک مذاب به اندازه‌ کافی خنک می‌شود تا بطور موثر توریوم را مهروموم کند و از نشت بیشتر و فاجعه‌بار جلوگیری به عمل آورد.

در نهایت باید گفت این راکتورها نیازی به آب هم ندارند و نمی‌توان به راحتی از آن‌ها برای تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای هم استفاده کرد. کشورها می‌توانند این نیروگاه‌ها را در بیابان‌ها و بسیار دورتر از شهرها بسازند و نگرانی زیادی هم درباره آن‌ها نداشته باشند.

حالا چین می‌خواهد اولین نمونه تجاری راکتور هسته‌ای پاک را در شهر صحرایی «وووی» در استان «گانسو» بسازد. این نوع راکتورها به چین کمک می‌کنند که بدون خطر تولید سلاح هسته‌ای، حضور قدرتمندتری در جهان داشته باشد.

چین برای اینکه بتواند به اهداف زیست محیطی‌اش دست پیدا کند، روی انرژی‌های نوین سرمایه‌گذاری زیادی کرده. برای مثال این کشور در گذشته نه چندان دور توانست با بیش از ۱ دقیقه فعالیت راکتور همجوشی هسته‌ای «خورشید مصنوعی»، رکورد بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی