ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش سال 99 تپسل
تکنولوژی

مروری بر گزارش سال ۹۹ تپسل: از ۵ میلیارد نمایش تبلیغ ماهانه تا رشد تبلیغات ویدیویی

پلتفرم تبلیغات اینترنتی تپسل به رسم هر سال، گزارش سالیانه خود را منتشر کرد. گزارش سال 99 آمار و ارقام تبلیغات درون برنامه‌ای تپسل و همچنین تبلیغات در جستجوی بازار که توسط آژانس تپسل اجرا ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

پلتفرم تبلیغات اینترنتی تپسل به رسم هر سال، گزارش سالیانه خود را منتشر کرد. گزارش سال 99 آمار و ارقام تبلیغات درون برنامه‌ای تپسل و همچنین تبلیغات در جستجوی بازار که توسط آژانس تپسل اجرا شده را ارائه می‌کند.

در سال 99 تپسل موفق شده که به رکورد نمایش بیش از 5 میلیارد تبلیغ ماهیانه دست پیدا کرده و تعداد کاربران منحصر به فرد ماهانه خود را به رقمی بالغ بر 45 میلیون نفر برساند. همچنین بر اساس این گزارش، بالغ بر 50 درصد درآمدهای ناشران تپسل از تبلیغات ویدیویی بوده است.

تپسل به عنوان یک شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال، به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کند که تبلیغات بنری و ویدیویی خود را درون اپلیکیشن‌های پرمخاطب نمایش دهند و از سوی دیگر توسعه‌دهندگان ایرانی را یاری می‌کند تا از طریق نمایش تبلیغات درون اپلیکیشن به درآمدزایی دست یابند.

در ادامه چکیده‌ای از گزارش سال 99 تپسل را با هم مرور خواهیم کرد.

تپسل در یک نگاه 

بر اساس گزارش سال 99 تپسل، این پلتفرم تبلیغاتی موفق شده که ماهانه بیش از 5 میلیارد تبلیغات را به نمایش بگذارد. همچنین تعداد کاربران منحصر به فرد ماهانه تپسل به رقم قابل توجه 45 میلیون نفر رسیده و حالا بیش از 34 هزار ناشر و توسعه‌دهنده با این پلتفرم همکاری داشته‌اند.

تفکیک ترافیک تبلیغاتی تپسل در سال 99 

بر اساس آمار و ارقام و نمودارهای ارائه شده در گزارش سال 99 تپسل، ترافیک تبلیغاتی تپسل در اپلیکیشن‌های موبایل، به مراتب بالاتر از بازی‌ها بوده که یکی از دلایل آن احتمالا به حضور مخاطبین حرفه‌ای‌‌تر در اپلیکیشن‌ها باز می‌گردد.

نکته جالب این آمار، در قسمت توزیع ترافیک تبلیغاتی تپسل به تفکیک دیوایس‌‌ها به چشم می‌خورد. بر اساس آمار دیوایس‌های سامسونگ 62.6 درصد از ترافیک تبلیغاتی تپسل را به خود اختصاص داده‌اند که از محبوبیت این برند گوشی و تسلط آن به بازار موبایل و تبلت کشورمان حکایت می‌کند. در رتبه‌های بعدی هم برندهای هواوی و آنر به چشم می‌خورند.

بیش از 21 درصد از مشاهده‌کنندگان تبلیغات، از نسخه 9.0 اندروید استفاده می‌کنند و جالب است که 13 درصد از این آمار، به استفاده‌کنندگان از اندروید 6.0 اختصاص یافته. همچنین در این آمار اثری از اندروید 11.0 و آی او اس به چشم نمی‌خورد.

شایان ذکر است که 63 از ترافیک تبلیغاتی تپسل از اینترنت 4G بدست آمده است.

شاخص‌های تبلیغات موبایلی تپسل در سال 99  

بر اساس این گزارش، موفق‌ترین شاخه تبلیغات تپسل تبلیغات ویدیویی بوده‌اند که میزان نمایش کامل آن‌ها نسبت به سال گذشته با 186 درصد رشد مواجه بوده است. کمترین رشد نیز مربوط به تبلیغات کلیکی بوده و این موضوعی است که کسب و کارها باید نسبت به آن توجه کافی را داشته‌ باشند.

نکته مهم در مورد آمار و ارقام شاخص‌های تبلیغات موبایلی تپسل، رشد «میزان نمایش» و «میزان نصب» در اپلیکیشن‌های کاربردی در قیاس با بازی‌هاست. این در حالیست که طبق آمار، «تبلیغات کلیکی» در بازی‌ها بهتر جواب پس داده‌اند و رشد بیشتری در سال 99 داشته‌اند.

اما در ادامه گزارش سال 99 تپسل، شاخص «تعداد نصب» در روزهای هفته و ساعات شبانه‌روز در چهار فصل سال بررسی شده است. بر این اساس در فصل‌های بهار و تابستان، از ساعت 10 صبح تا 16 عصر بهترین و بیشترین میزان نصب حال شده است.

اما در فصول پاییز و زمستان، بیشترین میزان نصب در ساعات پایانی روز (ده الی دوازده بامداد) بدست آمده است. همچنین با مستثنی در نظر گرفتن فصل بهار (که ایام تعطیلات نوروزی بخش بزرگی از آن را تشکیل داده و آمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد) در هر سه فصل تابستان، پاییز و زمستان روز شنبه و ایام اول هفته بیشترین تعداد نصب را به خود اختصاص داده‌اند.

از آماری که در ادامه ارائه شده نیز می‌توان اینطور برداشت کرد که «تبلیغات همسان» محبوب‌ترین جایگاه‌های تبلیغاتی کل سال بر اساس «تعداد کلیک» بوده‌اند.

اما این «تبلیغات ویدیویی» هستند که در سال 99 موفق به آوردن «بیشترین نصب» برای تبلیغ‌دهندگان شده‌اند.

همچنین بیشترین تعداد کلیک روی تبلیغات بر اساس توزیع جغرافیایی در کشور، به ترتیب در استان‌های تهران، فارس و خراسان رضوی حاصل شده‌ است.

درآمد ناشران تپسل در سال 99 

درآمد ناشران تپسل در سالی که گذشت، به طور کلی با رشد مواجه بوده که از این میان، بازی‌های موبایل نقش پررنگ‌تری نسبت به اپلیکیشن‌های کاربردی ایفا کرده‌اند.

همچنین از نمودار «وضعیت رقابت و درآمد تبلیغاتی اپلیکیشن‌ها» هم پیداست که بازی‌های ژانر «کلمات» (همچون آمیرزا) بیشترین درآمد و کمترین رقیب را در سال 99 داشته‌اند. هر چند به نظر می‌رسد که بازی‌های «خانوادگی» و «دانستنی» با سرعت خوبی در حال نزدیک شدن به بازی‌های ژانر کلمات هستند.

ضمنا بر اساس این نمودار، کمترین درآمد تبلیغاتی و بیشترین رقیب مربوط به دسته «کتاب‌ها و مراجع» در اپلیکیشن‌های کاربردی بوده است.

گزارش تپسل در ادامه به توزیع درآمد ناشران تپسل به تفکیک «جایگاه‌های تبلیغاتی»، و در بازی‌ها و غیربازی‌ها به تفکیک «ژانر» پرداخته‌ است. بر همین اساس تبلیغات ویدیویی بالاتر و مؤثرتر از تبلیغات همسان و بنری ظاهر شده‌اند.

همچنین بازی‌های «تفننی» و «کلمات» و اپلیکیشن‌های «کاربردی» و «کسب و کار» بهترین عملکرد درآمدزایی تبلیغاتی را در سال 99 از همکاری با پلتفرم تپسل داشته‌اند.

تصویر بالا نیز مربوط به برترین ناشران تپسل در سال 99 بوده است.

تبلیغات در جستجوی بازار 

65 الی 85 درصد از نصب‌ها پس از جستجو در استورها حاصل می‌شوند. به همین دلیل است که تبلیغات در جستجو به عنوان یکی از انواع تبلیغات همسان (Native) از اثربخشی بالایی برخوردار است و همیشه مورد توجه توسعه‌دهندگان بوده است.

تپسل از سال ۹۸ به عنوان تنها آژانس تبلیغاتی طرف قرارداد کافه بازار معرفی شد. در گزارش سال 99 تپسل، بخشی از نتایج تبلیغات در جستجوی بازار که توسط این پلتفرم اجرا شده در قالب نمودار ارائه شده‌اند.

بر همین اساس در سال 99، بیشترین میانگین هزینه کلیک تبلیغات در جستجو مربوط به اپلیکیشن‌های «نقشه و مسیریابی» و در درجات بعدی مربوط به اپ‌های «آشپزی و رستوران» و «خانواده» بوده است. آمار نصب بالای اپلیکیشن‌هایی مثل مسیریاب نشان و بلد هم کاملا مؤید این موضوع است.

همچنین اپلیکیشن‌های «امور مالی» و «خرید» بهترین نرخ تبدیل تبلیغات در جستجو را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته مهم این آمار، پرتکرارترین جستجوهای موضوعی است که در سال 99 رکورد آن متعلق به کلمه «بازی» بوده است. اینستاگرام و واتس اپ جایگاه‌های دوم و سوم را پر کرده‌اند و مقام چهارم، کلیدواژه «بازی دخترانه» را داریم که جزو آمار جالب و بسیار مهم گزارش سال 99 تپسل به شمار می‌آید.

این موضوع پیام مهمی دارد و آن هم این است که آمار گیمرهای دختر به طور روزانه در حال افزایش است و بازیسازان و ناشران فعال در کشور و نباید از این پتانسیل ایجاد شده غافل بمانند.

تپسل در انتهای گزارش خود، به پرتکرارترین جستجوهای نام اپلیکیشن هم اشاره کرده که اینستاگرام، واتس‌اپ و دیوار در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌‌اند. برای دانلود فایل پی دی اف گزارش تپسل می‌توانید از این لینک استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی