ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قابلیت‌هایی که با مهاجرت از ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ از دست می‌دهید

ویندوز ۱۱ چند ماه دیگر و قبل از پایان ۲۰۲۱ عرضه می‌شود و کاربران بی‌شماری می‌خواهند آن را تجربه کنند. این سیستم عامل در کنار طراحی تازه، قابلیت‌های جدیدی هم دارد و می‌تواند عملکرد سیستم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

ویندوز ۱۱ چند ماه دیگر و قبل از پایان ۲۰۲۱ عرضه می‌شود و کاربران بی‌شماری می‌خواهند آن را تجربه کنند. این سیستم عامل در کنار طراحی تازه، قابلیت‌های جدیدی هم دارد و می‌تواند عملکرد سیستم را بهبود دهد. با این حال در صورت مهاجرت از ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ چه ویژگی‌هایی را از دست می‌دهید؟

مایکروسافت تا به امروز چندین پیش نمایش از ویندوز ۱۱ منتشر کرده و از ویژگی‌هایش به اندازه‌ای اطلاع داریم. هرچند در نسخه نهایی با قابلیت‌های بیشتری روبه‌رو خواهیم شد و ردموندی‌ها از این فرصت برای بهبود عملکرد سیستم عامل جدیدشان استفاده می‌کنند، اما از همین حالا می‌دانیم که برخی قابلیت‌های ویندوز ۱۰ جایی در ویندوز ۱۱ ندارند یا حضورشان بسیار کم‌رنگ‌تر خواهد بود. برای اطلاع از این ویژگی‌ها تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

اینترنت اکسپلورر

مرورگر افسانه‌ای مایکروسافت سال‌های سال است که مهمان سیستم عامل ویندوز و سیستم کاربران است، اما ردموندی‌ها در ویندوز ۱۱ به عمر اینترنت اکسپلورر (IE) پایان می‌دهند. در این سیستم عامل به مایکروسافت اج دسترسی پیدا می‌کنید، مرورگری که مایکروسافت سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام داده و در ماه‌های گذشته هم سهمش در بازار افزایش پیدا کرده.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه بلایی سر سایت‌هایی می‌آید که برای اینترنت اکسپلورر بهینه شده‌اند و با این مرورگر کار می‌کنند. باید بگوییم شما همچنان می‌توانید به این سایت‌ها دسترسی پیدا کنید، اما با حالت IE در مایکروسافت اج.

تایم‌لاین

احتمالا تا به امروز از تایم‌لاین استفاده نکرده‌اید و یا حتی اسمش را هم نشنیده‌اید. همین محبوبیت کم حذفش از ویندوز 11 را منطقی می‌کند. ویژگی تایم‌لاین به شما اجازه می‌دهد که فعالیت‌هایتان مانند فایل‌ها و وب‌سایت‌های مدنظرتان را در چندین کامپیوتر ویندوزی همگام‌سازی کنید. بنابراین اگر با یک حساب مایکروسافت میان چندین دستگاه جابه‌جا شوید، همچنان به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

کاشی‌های زنده

سال‌هاست که کاشی‌های زنده در سیستم عامل مایکروسافت وجود دارند، اما توسعه‌دهندگان چندان به آن روی خوش نشان نداده‌اند. قابلیت کاشی‌های زنده یا Live Tiles در منوی استارت به شما اجازه می‌دهد به اطلاعات دست پیدا کنید و این اطلاعات بروزرسانی هم می‌شوند.

کاشی‌های زنده را می‌توان به نوعی ویجت درنظر گرفت و به همین دلیل ردموندی‌ها تصمیم گرفته‌اند با حذف آن‌ها از ویندوز ۱۱، دوباره به سراغ ویجت‌ها بروند. مایکروسافت امیدوار است با حمایت توسعه‌دهندگان از ویجت‌ها، محبوبیت آن‌ها از کاشی‌های زنده بیشتر باشد.

گروه‌بندی در منوی استارت

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از منوی استارت ویندوز ۱۱ حذف می‌شود، امکان گروه‌بندی کاشی‌های زنده و نام‌گذاری آن‌هاست. علاوه بر این، نمی‌توان ابعاد گزینه‌های منوی استارت ویندوز 11 را هم تغییر داد و ظاهرا ردموندی‌ها می‌خواهند تمام کاربران تجربه یکسانی داشته باشند. همانطور که می‌دانید، منوی استارت ویندوز ۱۱ در مرکز تسکبار قرار می‌گیرد.

Quick Status

در ویندوز ۱۰ اپ‌ها می‌توانند مقدار کمی اطلاعات روی لاک اسکرین به نمایش بگذارند تا به شما مواردی مانند ایمیل‌های دریافتی یا قرار ملاقات‌های بعدی تنظیم شده در تقویم دست پیدا کنید. به این قابلیت، Quick Status یا وضعیت سریع گفته می‌شود که با انتشار ویندوز ۱۱، دیگر برنامه‌ها به آن دسترسی نخواهند داشت. البته شاید در ویجت‌ها با کارکرد مشابهی روبه‌رو شویم.

تغییر محل تسکبار

یکی دیگر از شخصی‌سازی ویندوز ۱۰ که جایی در ویندوز 11 ندارد، امکان تغییر محل قرارگیری تسکبار است. در ویندوز ۱۱ تسکبار تنها در بخش پایینی قرار می‌گیرد که متفاوت با چیزی است که در ویندوز ۱۰ می‌بینیم. در ویندوز 10 می‌توانید تسکبار را به سمت چپ، راست و یا حتی بالای صفحه منتقل کنید. اگر به دنبال چنین ویژگی باشید، متاسفانه مایکروسافت شما را از آن محروم می‌کنند.

حالت تبلت

ویندوز ۱۰ برای تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها عملکرد مناسبی از خودش نشان می‌دهد، اما در ویندوز ۱۱ خبری از حالت اختصاصی تبلت نیست. البته این موضوع به معنای آن نیست که ویندوز ۱۱ از تبلت‌ها پشتیبانی نمی‌کند، بلکه چنین حالتی بطور خودکار فعال می‌شود. برای مثال در هنگام قطع و وصل کیبورد بلوتوثی، عملکردهای مربوطه فعال یا غیرفعال می‌شوند.

کورتانا

دستیار دیجیتال مایکروسافت بطور کامل از ویندوز ۱۱ حذف نمی‌شود، اما دیگر جایی در فرایند نصب نخواهد داشت و البته دیگر در تسکبار هم پین نمی‌شود. در حال حاضر بطور دقیق نمی‌دانیم ردموندی‌ها چه برنامه‌ای برای کورتانا درنظر گرفته‌اند، اما با توجه به ویژگی‌هایی که در سال‌های اخیر به آن اضافه شده، شاید کورتانا کارش را به عنوان یک ابزار کسب‌و‌کار ادامه دهد.

ویندوز S Mode

سرفیس لپ‌تاپ ۴

این قابلیت هم مانند کورتانا بطور کامل از ویندوز ۱۱ حذف نمی‌شود، اما کمتر با آن روبه‌رو خواهیم شد. حالت S Mode تنها به اپ‌های موجود در فروشگاه رسمی مایکروسافت استور امکان نصب را می‌دهد تا عملکرد و امنیت سیستم بهبود یابد. این قابلیت تنها در نسخه هوم ادیشن ویندوز ۱۱ وجود خواهد داشت. در حال حاضر می‌توان ویندوز ۱۰ هوم و پرو را با فعال بودن S Mode سفارش داد.

اسکایپ

در نهایت با اسکایپ روبه‌رو هستیم که مسلما می‌توانید آن را دانلود و روی سیستم عامل جدید ردموندی‌ها نصب کنید، اما در ویندوز ۱۱ ادغام نمی‌شود، رویکردی که در ویندوز ۱۰ شاهدش بودیم. مایکروسافت حالا روی تیمز تمرکز کرده و می‌خواهد پاسخگوی تمام نیازهای ارتباطی کاربران و البته کسب‌و‌کارها با تیمز باشد. بنابراین شاهد ارتباط عمیقی میان ویندوز ۱۱ و مایکروسافت تیمز خواهیم بود.

همانطور که در بالا دیدید، برخی قابلیت‌ها بطور کامل از ویندوز ۱۱ حذف نمی‌شوند اما حضورشان بسیار کم‌رنگ‌تر از گذشته خواهد بود. نظر شما درباره موارد بالا چیست؟ آیا مایکروسافت با حذف آن‌ها اشتباه می‌کند یا در مسیر درستی قرار دارد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • enrix
    enrix | ۷ مرداد ۱۴۰۰

    سخت افزار پیش نیازشم باید بروز باشه ، طبق پیش نیازی هایی که خودشون گفتن! عملا خیلی از کاربرای البته آسیا و آفریقا هنوز قابلیت چنج به نسل جدید رو ندارن

    • Ali ghasemian
      Ali ghasemian | ۷ مرداد ۱۴۰۰

      طبق گفته ماکروسافت و حداقل نیازهای ویندوز ۱۱ ، تقریبا شبیه ویندوز ۱۰ هست ، رم ۴ و ۳۲ گیگ حافظه بیشتر هارد ، فقط TPM2 فراتر از ویندوز ۱۰ مورد نیاز هست که باید مادربرد چیپ اون رو داشته باشه و پردازنده نسل ۸ یا بالاتر باشه که این محدودیت فقط مشکل ساز هست برای عده زیادی، که ماکروسافت اعلام کرد یک نسخه ویندوز ۱۱ هم برای سیستم هایی که این امکان رو ندارند ارئه میکنه، البته شما نباید آسیا رو در لیست خودتون بزارید، کشورهای آسیایی از اکثر عربی تا شرق آسیایی ها ، در ورود تکنولوژی و استفاده تکنولوژی از غربی ها جلوتر و حتی قدرت خرید بهتری دارند، بجز چند کشور آسیایی مثل ایران و افغانستان ، سوریه

مطالب پیشنهادی