ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارزار مخالفت با طرح صیانت مجلس در آستانه نیم میلیونی شدن قرار گرفت

هم‌زمان با رای نمایندگان مجلس به بررسی طرح صیانت ذیل اصل 85 قانون اساسی، تعداد امضاکنندگان کارزار مخالفت با این طرح نزدیک به 500 هزار نفر رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است. در ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۰

هم‌زمان با رای نمایندگان مجلس به بررسی طرح صیانت ذیل اصل 85 قانون اساسی، تعداد امضاکنندگان کارزار مخالفت با این طرح نزدیک به 500 هزار نفر رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است.

در حالی که نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» ذیل اصل 85 قانون اساسی رای دادند، تعداد امضاهای کارزار اینترنتی مخالفت با طرح مجلس در کمتر از یک ماه به 499 هزار و 958 نفر رسیده است. تعداد افرادی که این کارزار را امضا کرده‌اند از آرای برخی از نمایندگان که به مجلس شورای اسلامی راه یافتند بیشتر است.

کارزار طرح صیانت

این موضوع نشان می‌دهد اکثریت مردم با تصویب چنین طرحی مخالف هستند. همچنین پیش از این کارشناسان بسیاری در گفتگو با دیجیاتو، با طرح مجلس مخالفت کرده و به آسیب‌های آن اشاره کرده بودند.

کارزار «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» از 15 تیرماه آغاز شده است و فعالان فضای مجازی از رئیس مجلس خواسته‌اند با توجه به اشکلات زیاد این طرح، جلوی تصویب آن گرفته شود تا به کسب‌وکارها آسیب وارد نشود.

در بخش دیگری از نامه تاکید شده که در این شرایط اقتصادی، نباید مردم را از موهبت‌های فناوری‌های نوین محروم کرد و با اشاره به تجربیات مسدودسازی پلتفرم‌های گوناگون در دوران گذشته خواسته شده که که برای کسب و کارهای خرد و کلان و به طور کلی تمام مردم ایران مشکل جدیدی ایجاد نشود.

کسب‌وکارهای آنلاین نیز در کنار مردم به مخالفت با این طرح پرداخته و برخی همانند زرین‌پال، سایر کسب‌وکارها را به مشارکت در این کارزار تشویق کردند.

لازم به ذکر است در بخشی از اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده که مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • lawyermarjan22
    lawyermarjan22 | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    #طرح_صیانت_از_حقوق_کاربران

    ⭕️بازی قدرت ها/ دعوا سر کجاش؟

    امروز بعد از کلی بالا پایین گشتن بلاخره یکی و پیدا کردم که بتونه چهار کلمه بهم توضیح بده در مورد این طرح مجلس که نقاط مهم اون رو خدمتتون مطرح میکنم ؛
    اولا دعوای طرح سر اینه که تا امروز فضای مجازی قانونی نداشته.

    مثلا در بحث زیرساخت،حفاظت از اطلاعات مشترکان و... تا امروز شرکت ها هر جوری که دوست داشتن با مردم تا میکردن، و هیچ قانونی برای داده های مردم وجود نداشته، و حتی پلتفرم های داخلی مثل کافه بازار، اسنپ و ... هیچ مسئولیتی در قبال نشت داده ها نداشتن.

    اما توی این طرح جریمه مالی سنگین(تا ۳۰ درصد درآمد سالیانه) براشون دیده شده.
    یا مثلا تا قبل از این وزارت ارتباطات خودش در مواردی قانون مینوشت، خودش اجرا میکرد و خودش ناظر خودش بود. اما طبق طرح قانون نویسی(سیاست گذاری و رگولاتوری) و نظارت از دست قوه مجریه خارج میشه.

    به جاش طبق این طرح قانون گذاری به کمیسیون زیر نظر شورای عالی فضای مجازی منتقل میشه که:

    ۱- حاکمیتی و نه دولتی شده و با تغییر دولت ها قوانین به نفع عده ای تغییر نمیکنه
    ۲-ناظر از مجری قانون جدا میشه

    در بحث ترافیک هم نظارت به تخلفات دولت بیشتر میشه؛ مثلا دولت روحانی که از طریق ارمنستان CDN (سرور مثلا) اینستاگرام رو راه انداخته دیگه حق نداره هزینه اینترنت اینستاگرامی که برای ایرانی ها داخلی باید حساب بشه رو مثل الان با نرخ ترافیک خارجی با مردم حساب کنه.
    [یعنی ۲ برابر!!]

    یک نقطه ضعف دیگه هم این بود که تا امروز یک کمیته (تعیین مصادیق) میومد هرچی رو که میخواست فیلتر میکرد، الان اگه خدمتی مشابه ایرانی (با لفظ جایگزین مناسب- یعنی باید دقیقا مثل همون باشه توی کارکرد و...) نداشته باشه فیلتر نمیشه. یعنی #اینستاگرام و سایر پلتفرم ها فیلتر نمیشه.

    مورد دیگه رسمیت بخشی به پلتفرم های خارجی که حتا تو افغانستان هم دفتر رسمی دارن ولی تو ایران ول شدن، الان میتونن بیان دفتر بزنن توی ایران، ما هم ملزمیم بهشون امکانات بدیم و حتی مجوز های مالی مثل ابزار پرداخت به اینستاگرام داشته باشیم.

    یه نکته دیگه هم در مورد دیتای مردم این بود که هرکسی با دستور پلیس فتا میتونست دیتای پلتفرم ها رو ببره ولی از موقع تصویب قانون همه دیتا بیس ها میره ذیل اصل ۲۵ قانون اساسی و امنیتی ها هم دیگه بهش دسترسی ندارن مگر با حکم قاضی اصل۲۵ .

    حالا دعوا کجاس؟
    همونطور که میدونید کلی آدم دارن غیرقانونی با داده مردم کاسبی میکنن، دستشون بسته میشه.
    اینا از ناراضیای اتفاقا قدرتمندن...
    از طرفی کلی شرکت رانتی مثل دیجی کالا و بازار و...که انحصار داشتن توی حوضه شون، الان با باز شدن و اومدن رقیب داخلی و خارجی احساس خطر میکنن.

    یه چیز مهم دیگه اینه که کلی از روابط و حمایت ها و وام ها که تا دیروز تو عرصه نت رفاقتی داده می شد الان باید شفاف بشه و اعلام بشه...
    [به نظرتون نباید مافیا با کمک شهروندا کارآگاه و شهردار و بزنه؟]
    بله خب اگر فضای مجازی صاحب دار بشه دیگه هر دولتی هر کاری دلش میخواد توش نمیکنه

    نکته مهم دیگه که هی میگن چرا الان چرا این دولت و...
    در حالیکه این طرح از مرداد پارسال توی مجلس بوده، دی گفتن الان وقت بودجه اس، اردیبهشت گفتن انتخاباته الانم میگن تا اومدن دولت جدید صبر کنید...
    علت این تاخیر چیه؟

    یا میخوان گندکاری ها رو جمع کنن یا رانت ها رو تکمیل کنن یا...
    درباره فیلتر شدن خارجی ها هم
    اولا خیلی از این شرکت ها خواستن توی ایران دفتر بزنن، ما جلوشون رو گرفته بودیم...
    حالا از فردا بیان تکذیب و تمسخرکنن آبروشون نره.
    دوما برای بخشی هم که شامل تحریم آمریکا میشه و نمیان هم قانون شفاف گفته، تا نبود جایگزین مناسب محدود نخواهد شد

    • realtime
      realtime | ۸ مرداد ۱۴۰۰

      اصلا داخلی باشه، به چه اجازه ای فیلتر میکنن؟ از ما بهتر میفهمن؟

    • gh.zati
      gh.zati | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

      اااااااااااااای جاااااااااااااااااااان، چقدر خوبه اینایی که گفتی، ... یعنی واقعا این طرح اینقدر خوبه ما نمی دونستیم ...

    • gh.zati
      gh.zati | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

      یعنی این طرح اصلا نیم درصد هم برای محدود کردن و مدیریت کردن اخباری که مربوط به فساد و رانتخواری و اختلاس و گه کاری های مقامات باشه طراحی نشده؟ یعنی دیگه از این به بعد قراره اختلاس های مرجان آل آقا ها و گندکاری های آقازاده ها و روابط پنهانی باندهای قدرت رو صدا و سیما و کیهان خودشون به مردم خبر بدن، آخ جون، چه خوب میشه، اخبار مدیریت نشدۀ سانسور نشدۀ مفتی بدون دردسر، خدا خیرت بده خیالمون رو راحت کردی ها

  • naser
    naser | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    بزار خود رئیسی بیاد ببینید چه بلاهایی که سر مردم و ایران نمیاره

  • Seyed Amin
    Seyed Amin | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    در یک سیستم توتالیتر سرکوبگر تعداد مخالفین اهمیتی نداره، فقط منافع اقلیت حاکم مهمه.

  • moshavereh13
    moshavereh13 | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    به به. خطاب به اون عقل کل هایی که رفتن با افتخار رای دادن و منتظر پیشرفت هایی بالاتر از اروپایی ها بودن . حال کنید حالا با این دولت انقلابی تون

  • Amir
    Amir | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    عواقب اجرای طرح صیانت ( خیانت ) به پای خودتون

مطالب پیشنهادی