ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تقی‌پور در تشریح طرح حمایت از حقوق کاربران: گوگل و اینستاگرام فعلا فیلتر نمی‌شوند

نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از موافقان طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، پیش از رای گیری امروز مجلس به تشریح این طرح پرداخته و اعلام کرد مجلس در ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از موافقان طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، پیش از رای گیری امروز مجلس به تشریح این طرح پرداخته و اعلام کرد مجلس در این طرح به دنبال توسعه کسب‌وکار و به کارگیری افراد متخصص در فضای مجازی است. به گفته وی براساس این طرح گوگل، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های خارجی تا زمانی که نمونه‌های داخلی رشد نکنند، مسدود نخواهند شد.

«رضا تقی‌پور» در صحن علنی مجلس به تشریح ضرورت موافقت نمایندگان با طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی براساس اصل 85 قانون اساسی پرداخت:

«این طرح یک پیش نویس اولیه داشت که مردادماه سال گذشته اعلام وصول شد و بعد از ارجاع به کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها طبق ماده 142 آیین نامه با تغییرات اساسی و بنیادی مواجه شد، چرا که حدود 70 درصد این طرح در این مدت تغییر کرده است و مرکز پژوهش ها در این مدت کار سنگین کارشناسی را با حضور کارشناسان از محافل مرتبط و مختلف انجام داد.»

او اعتقاد دارد مخالفت‌هایی که طی چند روز گذشته با این طرح شده، مربوط به پیش‌نویس قبلی بوده است و این نقدهای خلاف واقع یکی از آفت‌های فضای مجازی است که با تصویت این طرح، شاهد فضای مثبتی برای نشر دانش، کمال جامعه، راستگویی و ... خواهیم بود.

گوگل و اینستاگرام فعلا فیلتر نمی‌شوند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه به شبهات پیرامون این طرح مانند فیلتر گوگل و اینستاگرام اشاره کرده و می‌گوید تا زمانی که نمونه‌های داخلی ایجاد نشده، رشد نکرده و نتوانند تمام سرویس‌ها را ارائه کنند، پلتفرم‌های خارجی مسدود نخواهند شد.

او معتقد است موضوع این طرح، مسدود سازی نیست: «با دقت به ماده 28 می‌بینید این طرح دست مسئولان را باز می‌گذارد تا با پلتفرم‌های خارجی مذاکره کنند تا در چارچوب قوانین و مقررات ما فعالیت خود را ادامه دهند. این گونه اگر اتفاقی در آن پلتفرم خارجی افتاد یا پول کاربری خورده شد، می‌تواند پیگیری کرد و این فضا را قانونمند ساخت.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس در مجلس تاکید دارد این طرح شروع قانونمند کردن فضای مجازی برای حمایت از کاربران است. از همین روی صاحبان برخی از پلتفرم‌ها و اپراتورها که با قانونمندسازی مخالفند، از این طرح انتقاد می‌کنند.

بخش دیگری از صحبت‌های او به عدم مالیات‌دهی پلتفرم‌های خارجی اختصاص داشت. وی معتقد است پلتفرم‌های خارجی با وجود درآمد زیاد از تبلیغات و پهنای باند، هیچ آورده و مالیاتی به ایران نداده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس عدم برخورد با تخلف پلتفرم‌های خارجی را ناشی از همین بی‌قانونی دانست که چون به آن‌ها دسترسی وجود ندارد هیچ قاعده و قانونی را رعایت نمی‌کنند. اما در مقابل با داخلی‌ها برخورد شده و کسب‌وکارها پلمب می‌شوند. در حالی که اگر قانون داشته باشیم، پلیس نمی‌تواند بدون جهت پلمب کرده و این به معنای حفاظت از کسب وکارهای داخلی است.

فرصت سازی برای کسب‌وکارها

تقی‌پور در ادامه سخنان خود به فرصت‌هایی که طرح مذکور برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند، اشاره کرده و گفت:

«در ماده 13 صندوقی برای حمایت از کسب‌و‌کارها پیشنهاد داده شده است. امروز کسب و کارهای ما مشکلات جدی دارند. در سال 96 شورای‌عالی فضای مجازی مصوبه داشت، ولی کل حمایتی که از پیام‌رسان‌ها شد این بود که 5 میلیارد تومان وام دادند. این مبلغ در مقابل 350 میلیون دلاری که در تلگرام برای ایجاد و توسعه هزینه شده است، قابل مقابله و مقایسه نیست.»

او تاکید دارد تا از صنعت داخلی حمایت نشود نمی‌توان در برابر خارجی‌ها قد علم کرد از همین روی در این طرح یک صندوقی در نظر گرفته شده است تا کسب و کارهای داخلی را حمایت کند.

تقی‌پور با اشاره به نمونه‌های موفق داخلی مانند آپارات،دیجی‌کالا، اسنپ و تپسی می‌گوید اگر تاکنون نتوانسته‌ایم در کنار این پلتفرم‌های موفق، یک پیام‌رسان بزرگ و موفق در داخل داشته باشیم، به دلیل عدم حمایت از آن‌هاست.

رفع تبعیض بین پلتفرم‌های داخلی و خارجی

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس این طرح به دنبال رفع تبعیض بین پلتفر‌م‌های داخلی و خارجی است:

«ما تاکنون برای پهنای باند اینترنت خارجی، به آن‌ها پول می‌دادیم و همچنان نیز می‌دهیم، اما هیچ سهمی به داخلی‌ها تعلق نمی‌گیرد. حتی گاهی پول پهنای باند هم از آن‌ها می‌گیریم، لذا باید رفع تبعیض شود. همان طور که برای پهنای باند خارجی پول می‌دهیم، به تولید کننده محتوای داخلی نیز باید حق السهم بدهیم. که این حق‌السهم از محل همان صندوق و درآمدهای پیش بینی شده پرداخت خواهد شد. این یعنی حمایت از تولید محتوا و خدمات داخلی.»

او با بیان این که 400-500 هزار نفر دانش آموخته رشته‌های مرتبط با فضای مجازی در کشور داریم، می‌گوید اگر نخواهیم این فضا را باز کنیم، این افراد فرصتی برای اشتغال در حوزه مرتبط با دانش خود را ندارند.

تقی‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد این قانون شروعی باشد بر بحث حمایت از کسب‌وکارهای داخلی و نمایندگان در مجلس انقلابی با طرح مذکور در جهت توسعه کسب‌وکار و به کارگیری افراد متخصص در فضای مجازی حرکت کنند.

در پایان لازم به ذکر است نمایندگان، ظهر امروز به بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، طبق اصل ۸۵ رای مثبت دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Reza
    Reza | ۷ مرداد ۱۴۰۰

    این پیرمرد امکاناتی که گوگل داره اصلا واسش قابل درک نیست ، همین الان گوگل لنز با اون عملکرد اعجاب انگیز چرا فیلتره تو ایران؟ مگه مشابه ش رو دارید شما؟ گوگل پلی اگه فیلتر بشه دیگه هیچ نوتیفیکیشنی رو هیچ اپلیکیشنی نمیاد ، چه داخلی چه خارجی ، بعدشم مردم چجوری اندروید رو آپدیت کنن یا آپدیت های امنیتی رو بگیرن ، واسه یه ایمیل ساده ساختن باید احراز هویت کنی و مجوز بگیری ، حالا اومدیم و اپلیکیشن قابل مقایسه مثلا با اینستاگرام داشتید ، پس رقابت و حق انتخاب مردم چی میشه؟ نه آقا شما دردتون فقط امنیتی هستش ، امنیت خودتون و جلوگیری از گردش آزادانه اطلاعات دسترسی به اطلاعات مردم در اپ های داخلی

  • herogame
    herogame | ۷ مرداد ۱۴۰۰

    این شو آف ها دیگه جواب نمیده شما عملا اسلحه بگیرین رو سر مردم با اینکاری که دارین میکنین هیچ فرقی نداره، عملا نمیخوان دیگه مردم اینترنت رو به این شکل داشته باشن و می خوان محدود سازی شدید (کره شمالی، روسیه و چین) داشته باشن و مردم رو سرکوب کنن و جامعه به خفقان بره این اصل مطلب این طرح هست و برعکس اسم مسخره ای که داره نابودی کاربر و فضای مجازی رو مد نظر داره

  • z.gasedak
    z.gasedak | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    هر روز پیامک می آید که
    مشترک گرامی
    ذره‌بین یک وبگرد فارسی است که دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تری به اطلاعات و خدمات دنیای وب فراهم می‌کند، اطلاعاتی چون نرخ روز طلا و ارز، آخرین وضعیت آب‌وهوا و... و نیز خدماتی از قبیل:
    -پخش زنده مسابقات ورزشی
    -تماشای فیلم و سریال‌های روز ایران و جهان
    -جست‌وجو و پخش آهنگ‌ها، سخنرانی‌ها، کتب صوتی و پادکست‌های جدید
    -جست‌وجو و پخش ویدئوها و کلیپ‌های متنوع
    -جست‌وجو و خرید انواع کالاها
    -پیش‌بینی مسابقات فوتبال و شرکت در قرعه‌کشی
    و .....
    نصب رایگان و دریافت ۲ گیگ اینترنت هدیه مخصوص استفاده در اپ ذره‌بین
    دوباره حرف این یارو را بخوانید
    پس این می خواد جای گوگل را بگیره در صورتی که مردم زیاد به ذره بین بروند

  • naser
    naser | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    عن تو روحت که بنیانگذار این رژیم فاسد بودی

  • مهدی
    مهدی | ۶ مرداد ۱۴۰۰

    آخه مرتیکه دیجیکالا و اسنپ و آپارات نمونه موفقه ؟
    آمازون و اوبر و یوتیوب داشتیم سگ میومد از اینا استفاده کنه ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی