ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات احتمالی نسل جدید چیپست پرچمدار کوالکام فاش شد

به نظر می‌رسد پرچمدار بعدی کوالکام، نام اسنپدراگون ۸۹۵ یا به احتمال قوی‌تر اسنپدراگون ۸۹۸ را یدک بکشد که احتمالا با کورتکس X2 و فرکانس ۳.۰۹ گیگاهرتز  معرفی خواهد شد.  نام‌گذاری پرچمداران سری اسنپدراگون از ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

به نظر می‌رسد پرچمدار بعدی کوالکام، نام اسنپدراگون ۸۹۵ یا به احتمال قوی‌تر اسنپدراگون ۸۹۸ را یدک بکشد که احتمالا با کورتکس X2 و فرکانس ۳.۰۹ گیگاهرتز  معرفی خواهد شد. 

نام‌گذاری پرچمداران سری اسنپدراگون از سوی کوالکام معمولاً الگوی خاصی ندارد و در هر سال شاهد تغییر رویه تولیدکننده بزرگ تراشه‌های موبایل در محصولات خود هستیم. در همین راستا احتمال دارد که پرچمدار جدید کوالکام، اسنپدراگون ۸۹۸ نام بگیرد که بهبود پردازشی چشمگیری را نسبت به نسل قبلی خود شاهد خواهد بود.

کوالکام پس از معرفی اسنپدراگون ۸۱۰، اقدام به رونمایی از اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ کرد اما نسل پس از آن‌ها، اسنپدراگون ۸۳۵ نام گرفت که از قاعده نام‌گذاری پیشین خود پیروی نمی‌کرد. کمی بعد اسنپدراگون ۸۶۵ عرضه شد و نسل بعدی نیز اسنپدراگون ۸۸۸ نام گرفت درحالی که اسنپدراگون ۸۷۰ هم در فاصله نزدیکی معرفی شد.

نسل بعدی تراشه اسنپدراگون شاهد بهبود قدرت در زمینه پردازش خام و عملکرد ویژگی‌های داخلی خواهد بود. کوالکام برای اولین بار از هسته‌های نسبتاً جدید کورتکس X1 توسعه یافته توسط ARM در اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده کرد و اکنون نیز شاهد مهاجرت به سمت کورتکس X2 در اسنپدراگون ۸۹۸ خواهیم بود. طبق گفته ARM، نسل جدید هسته‌های این شرکت، افزایش عملکرد چشمگیری نسبت به گذشته را شاهد بوده‌اند. 

طبق گزارش منتشر شده توسط یکی از افشاکنندگان، فرکانس کاری هسته‌های کورتکس X2 به ۳.۰۹ گیگاهرتز رسیده است که نسبت به مقدار ۲.۸۴ گیگاهرتزی در کورتکس X1، جهش ۱۰ درصدی محسوب می‌شود. افزایش سرعت هسته‌ها در کنار بهره‌گیری از معماری ۴ نانومتری می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد تراشه آتی کوالکام داشته باشد. پردازنده Kryo 780 مورد انتظار در اسنپدراگون ۸۹۸ نیز احتمال دارد از طراحی جدید هسته‌های ARM بهره‌مند شود که پردازنده گرافیکی آدرنو 730 به همراه مودم ۴ نانومتری X65 5G آن را همراهی می‌کنند. چندی پیش گزارشی منتشر شد که ادعا داشت کوالکام قصد استفاده از طراحی خوشه‌ای ۱+۳+۲+۲ را در اسنپدراگون ۸۹۸ دارد که شامل یک هسته کورتکس X2 اصلی، سه هسته کورتکس A710، دو هسته کورتکس A510 و دو هسته کورتکس A510 با فرکانس کاری پایین‌تر می‌شود.

اما بزرگ‌ترین نگرانی پیرامون عملکرد اسنپدراگون ۸۹۸ می‌تواند مرتبط با سیستم مدیریت دفع حرارت آن باشد که در گذشته نیز شاهد مشکلات مشابه با آن در دستگاه‌های مبتنی بر اسنپدراگون ۸۸۸ بوده‌ایم. وان پلاس یکی از شرکت‌هایی بود که از چنین مشکلی در محصول خود رنج می‌برد و در نهایت مجبور شد بدون اطلاع به خریداران، بیشینه عملکرد تراشه را برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد در وان پلاس ۹، پایین بیاورد. اکنون با افزایش فرکانس کاری پردازنده، احتمال تولید گرمای بیشتری وجود دارد و امیدواریم کوالکام بتواند به راه‌حل مناسبی جهت ممانعت از ازدیاد حرارت در پرچمداران سال آینده دست پیدا کند. همچنین ممکن است شاهد معرفی نسخه قدرتمندتر از پرچمدار آتی کوالکام در اواسط سال آینده باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی