ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن کرونا فایزر تا شش ماه بعد از دریافت اثربخشی دارد

براساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی فایزر-بیونتک، واکسن کرونا فایزر در مقابل ابتلای شدید به کرونا تا ۶ ماه پس از اولین تزریق اثربخشی دارد، اما با گذشت این زمان به مرور از اثربخشی ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

براساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی فایزر-بیونتک، واکسن کرونا فایزر در مقابل ابتلای شدید به کرونا تا ۶ ماه پس از اولین تزریق اثربخشی دارد، اما با گذشت این زمان به مرور از اثربخشی آن کاهسته می‌شود.

داده‌های جدید می‌تواند موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها پیرامون زمان مناسب برای دریافت دوز تقویتی در افراد واکسینه شده، باشد، مسئله‌ای که در ماه‌های گذشته موجب بروز بحث‌های زیادی میان مسئولان دولت بایدن، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده و سایر کارشناسان بوده است. اهمیت چنین موضوعی پس از افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا پس از گسترش سویه دلتا در آمریکا، بسیار پر‌رنگ‌تر از قبل شده است. 

به طور کلی، واکسن فایزر-بیونتک در شش ماه پس از تزریق اول توانسته است میزان اثربخشی ۹۱ درصدی علیه ابتلا به کووید ۱۹ را به ثبت برساند. مقدار گفته شده در دو ماه اول پس از تزریق دوز دوم به ۹۶ درصد افزایش پیدا می‌کند که بیشترین میزان گزارش شده به شمار می‌رود؛ اما در دو ماه دوم شاهد کاهش ایمنی‌زایی آن به ۹۰ درصد بوده‌ایم و در نهایت در دو ماه سوم به ۸۴ درصد رسیده است. در واقع می‌توان الگوی کاهش اثربخشی واکسن را ۶ درصد به ازای هر دو ماه تخمین زد. 

واکسن کرونا

البته شایان ذکر است که کاهش شدیدی در اثربخشی واکسن علیه ابتلای شدید به کرونا گزارش نشده است. چنین مواردی شامل افت اکسیژن خود به میزان کمتر از ۹۳ درصد و افزایش چشمگیر نرخ تنفس و ضربان قلب می‌شود. قدرت ایمنی‌زایی واکسن در مقابل بروز چنین علائمی تا ۶ ماه پس از تزریق همچنان در حدود ۹۷ درصد باقی می‌ماند. البته داده‌های منتشر شده توسط فایزر هنوز توسط دانشمندان و کارشناسان مستقل مورد تایید قرار نگرفته است. همچنین گزارش‌های داخلی فایزر نشان می‌دهد که دوز تقویتی سوم می‌تواند افزایش میزان آنتی‌بادی‌ها برای جلوگیری از ابتلا به سوی دلتای کرونا، موثر باشد.

داده‌های فایزر از مطالعاتی منشاء می‌گیرد که شروع آن از تابستان گذشته اعلام شده است تا بتواند میزان ایمنی و اثربخشی واکسن این شرکت را ارزیابی کند. اولین گروه از داده‌های مطالعه مذکور به منظور تایید استفاده از واکسن، توسط FDA مورد سنجش و تایید قرار گرفت؛ اما فایزر پس از دریافت تاییدیه نیز به ادامه روند مطالعات خود پرداخت و عملکرد محصول خود را در بیش از ۴۲ هزار داوطلب، معین کرده است و رهگیری آن‌ها تا دو سال پس از دریافت اولین تزریق ادامه خواهد داشت. تاکنون نشانه‌ای از عوارض جانبی بلند مدت ناشی از تجویز واکسن تا ۶ ماه پس از اولین تزریق دیده نشده است. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۸ مرداد ۱۴۰۰

    پس چرا میگن با وجود زدن واکسن بازم ماک بزنید
    کی دروغ میگه؟

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۸ مرداد ۱۴۰۰

    این که فایزر وضعش اینه
    سینوفارم و کوبرکت دیگه چی میخواد باشه

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۸ مرداد ۱۴۰۰

    پس مال ما دو ماهش رفته 😀 😀

مطالب پیشنهادی