ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ممنوعیت واردات موبایل
تکنولوژی

انجمن واردکنندگان موبایل در پی تلاطم بازار خواستار حل مشکل واردات برندهای پرمصرف شد

انجمن واردکنندگان موبایل با بیان این که در پی ممنوعیت واردات برخی از برندهای پرمصرف شاهد متلاطم شدن بازار تلفن همراه هستیم، از سازمان تنظیم مقررات رادیویی خواست تا با پذیرش ارائه مهلت سه ماهه ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

انجمن واردکنندگان موبایل با بیان این که در پی ممنوعیت واردات برخی از برندهای پرمصرف شاهد متلاطم شدن بازار تلفن همراه هستیم، از سازمان تنظیم مقررات رادیویی خواست تا با پذیرش ارائه مهلت سه ماهه به واردکنندگان موبایل به منظور ترخیص کالاهای دپوشده در گمرکات موافقت کند.

اواخر تیرماه بود که واردات برخی از گوشی‌های برندهای شیائومی، نوکیا، دوجی، آلکاتل و اوپو توسط رگولاتوری ممنوع اعلام شد. علت آن نیز عدم اتصال بعضی از این مدل‌ها به شماره‌های اضطراری کشور از جمله 115، 125و 110 عنوان شد که از همان ابتدا واکنش انجمن واردکنندگان موبایل را به همراه داشت.

این انجمن در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرده به علت عدم صدور مجوز ترخیص یا اصلاح ثبت سفارش برخی از مدل‌های پرطرفدار برندهای پرتقاضای بازار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شاهد آغاز دوباره تلاطم و برهم ریختگی نبض بازار موبایل هستیم.

رجیستری شیائومی

در ادامه بیانیه آمده است که در شرایط تحریم، بازرگانان موبایل با سختی فراوان و با استفاده از روش‌های گوناگون در دور زدن تحریم‌ها نیاز سالانه ۱۵ میلیونی موبایل کشور را با رقابتی‌ترین قیمت ممکن و به طور پیوسته تامین و موفقیت بزرگی در تامین و توزیع و حفظ آرامش بازار کسب کرده‌اند.

اما متاسفانه در شرایط حاضر، بازرگانان به واسطه تصمیم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر عدم صدور مجوز ترخیص، با مشکل دپوی محموله‌های وارداتی خود در گمرک مواجه شده‌اند و مسلما به دلیل سهم بزرگ بازار و همچنین میزان موجودی فعلی این برندها که قبلا توسط این انجمن در نامه‌­های متعدد به ذی‌نفعان دولتی اعلام شده بود، مواجهه با کمبود کالا و افزایش قیمت محتمل خواهد بود.

از همین روی انجمن از ذی‌نفعان دولتی علی‌الخصوص وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی درخواست کرده تا ضمن دریافت تعهد اطلاع‌رسانی به خریداران توسط واردکنندگان این گوشی‌ها، با پذیرش ارائه مهلت سه ماهه به واردکنندگان موبایل به منظور ترخیص کالاهای دپوشده در گمرکات اجرایی کشور و همچنین کالاهای در راه ایشان موافقت کنند.

آن طور که در این بیانیه آمده است از بازرگانان و واردکنندگان تقاضا شده به جهت اطلاع مصرف‌کنندگان در خصوص انتخاب گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه برندهای مذکور، با اطلاع‌رسانی همه‌جانبه در وب‌سایت‌ها و کلیه بسترهای ارتباطی خود و همچنین نصب برچسب روش صحیح شماره‌گیری سرشماره‌های اضطراری روی جعبه محصولات، آگاهی لازم و حق انتخاب در این خصوص را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

همچنین از کمیته راهبری طرح رجیستری که ذیل ریاست سازمان تنظیم مقررات قرار دارد تقاضا شده به‌منظور رفع مشکل فوق، از اپراتورهای تلفن همراه درخواست کند تا راه‌حل مناسبی جهت انتقال تماس‌­های ضروری به مراکز پلیس ۱۱۰، آتش‌نشانی ۱۱۵ و اورژانس ۱۲۵ طراحی و ارائه کند؛ علاوه بر این از سامانه همتا درخواست کرده تا روش صحیح شماره‌‌گیری با سرشماره­‌های مذکور را به دارندگان این گوشی‌­ها پیامک کند.

ممنوعیت واردات موبایل

این انجمن از تولیدکنندگان مطرح تلفن همراه از جمله شیائومی که سهم بزرگی از بازار موبایل ایران دارد، درخواست کرده تا در راستای مسئولیت اجتماعی خود و برای حفظ سلامت و امنیت مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایط اضطرار، به‌روزرسانی نرم‌افزاری ویژه محصولات خود را جهت برقراری تماس‌های اضطراری در اسرع وقت عرضه کنند:

«اکیدا اعلام می‌کنیم این مشکل و راه‌حل رفع آن هیچ ارتباطی به تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران ندارد و تنها به جهت حفظ امنیت و سلامت مصرف‌کنندگان محصولات تولیدی برندها است. بدیهی است بهانه‌های مرتبط با تحریم‌ها و عدم ارائه و انجام راه‌حل مناسب در خصوص موارد مذکور، در آینده فعالیت این برندها در ایران، تاثیرگذار خواهد بود.»

انجمن واردکنندگان موبایل در پایان ابراز امیدواری کرده بر اساس پیشنهادات مطرح شده، همه ذی‌نفعان با اجماع بر یک تصمیم عملیاتی صحیح، ضمن حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، آرامش و ثبات بازار را نیز رقم زنند و همچنان مصرف‌کنندگان بتوانند بدون کمبود کالا در بازار و به قیمت‌­های مناسب، محصولات مورد نظر خود را با حق انتخاب کامل تهیه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی