ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین ماهواره تجاری دنیا با قابلیت برنامه‌ریزی مجدد در مدار قرار گرفت

اولین ماهواره تجاری قابل برنامه‌ریزی مجدد دنیا، «Eutelsat Quantum» در بامداد امروز از گویان فرانسه واقع در آمریکای جنوبی به فضا رفت. این ماهواره با راکت آریان ۵ به ورای زمین رفت و عصر جدیدی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

اولین ماهواره تجاری قابل برنامه‌ریزی مجدد دنیا، «Eutelsat Quantum» در بامداد امروز از گویان فرانسه واقع در آمریکای جنوبی به فضا رفت. این ماهواره با راکت آریان ۵ به ورای زمین رفت و عصر جدیدی از ارتباطات منعطف‌تر را آغاز کرد.

تمام ماهواره‌های مرسوم روی زمین طراحی می‌شوند و پس از قرارگیری در مدار زمین نمی‌توان برنامه آن‌ها را تغییر داد. اما ماهواره ارتباطی جدید به کاربران خود اجازه می‌دهد تا طبق نیازهای خود و تقریبا بدون تاخیر بتوانند برنامه ماهواره را تغییر دهند.

طبق گفته‌های سازمان فضایی اروپا، این ماهواره به دلیل قرارگیری در ارتفاع ثابت (حدود ۳۵ هزار کیلومتری از زمین) می‌تواند به تغییرات در نحوه انتقال اطلاعات و ارتباط ایمن واکنش نشان دهد. عمر مفید این ماهواره‌ها تا ۱۵ سال است.

ماهواره مدل کوانتوم ۳.۵ تنی، هشت آنتن ارتباطی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند ناحیه تحت پوشش خود را تغییر دهند. همچنین می‌توانند قدرت سیگنال‌های مخابراتی خود را تغییر دهند. طبق گفته‌های یوتل‌ست، با نرم‌افزاری که به مشتریان داده می‌شود می‌توانند این تغییرات را در عرض چند دقیقه انجام دهند.

چنین چیزی به این معنی است که این ماهواره می‌تواند آنتن موبایل‌ها را در اشیا متحرکی مانند هواپیما و کشتی‌ها تامین کند. همچنین می‌تواند پس از فاجعه‌ای طبیعی و یا رویدادی خاص موبایل‌ها را پوشش دهد.

اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که امنیت دیجیتال و احتمال مسلح شدن فضا وجود دارد. مدل «کوانتوم» می‌تواند سیگنال‌هایی را شناسایی کند که با اهداف مخرب فرستاده شده‌اند و منشا ارسال این سگنال‌ها را شناسایی کند.

کوانتوم می‌تواند ناحیه وسیع جغرافیایی را از غرب آفریقا تا آسیا را برای ۱۵ سال پوشش دهد. این ماهواره ۳۶ دقیقه پس از پرتاب در مدار قرار گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • keihannobakht6355
    keihannobakht6355 | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

    سلام ، متن مقاله اصلاح شود . گویان فرانسه واقع در آمریکای جنوبی به نظرم درست نیست

    • ریحانه ولی‌پور
      ریحانه ولی‌پور | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

      کشور گویان در آمریکای جنوبی از مستعمره‌های کشور فرانسه بوده و همچنان جز خاک این کشور محسوب می‌شه.

مطالب پیشنهادی