ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دیوان محاسبات آمریکا قرارداد ناسا با اسپیس ایکس بر سر فرودگر ماه را تایید کرد

دیوان محاسبات دولت آمریکا (GAO) اعتراض بلو اوریجین به ناسا مبنی بر اعطای قرارداد انحصاری فرودگر ماه به شرکت اسپیس ایکس را رد کرد. این سازمان می‌گوید ناسا در زمان انتخاب اسپیس ایکس هیچ قانون ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

دیوان محاسبات دولت آمریکا (GAO) اعتراض بلو اوریجین به ناسا مبنی بر اعطای قرارداد انحصاری فرودگر ماه به شرکت اسپیس ایکس را رد کرد. این سازمان می‌گوید ناسا در زمان انتخاب اسپیس ایکس هیچ قانون یا مقرراتی را زیر پا نگذاشته است.

دیوان محاسبات آمریکا اعتراض بلو اوریجین و دینتیکس به ناسا در موضوع قرارداد انحصاری فرودگر ما راه را رد کرد. «کنت پاتون»، مقام ارشد GAO در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ناسا در هنگام تصمیم‌گیری برای اعطای انحصاری این قرارداد قانون یا مقررات تدارکات را نقض نکرده است. ارزیابی هر سه پیشنهاد به شکلی معقولانه و منطبق با قانون تدارکات و شرایط اطلاعیه‌های قرارداد صورت گرفته است.»

با این حساب، حکم GAO از تصمیم ناسا در ماه آوریل برای عقد قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری با اسپیس ایکس حمایت می‌کند. اسپیس ایکس در این مسیر با بلو اوریجین و دینتیکس رقابت کرد و انتظار می‌رفت که ناسا با دو شرکت همکاری داشته باشد. ولی تخصیص بودجه پایین به این سازمان باعث شد آن‌ها فقط پیشنهاد یک شرکت را قبول کنند.

ناسا در واکنش به تصمیم دیوان محاسبات گفت تصمیم GAO به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بالاخره پس از ۵۰ سال زمان‌بندی اولین ماموریت سرنشین‌دار برای فرود روی ماه را آماده کنند: «ناسا در کمترین زمان ممکن اطلاعات جدیدی را پیرامون مسیر برنامه آرتمیس، سیستم فرود انسانی و بازگشت بشر به ماه منتشر خواهد کرد. ما با دولت بایدن و کنگره همکاری خواهیم کرد تا از دریافت بودجه کافی و مناسب برای بازگرداندن کشور به ماه با همکاری شرکای تجاری آمریکایی‌مان اطمینان حاصل کنیم.»

سخنگوی بلو اوریجین می‌گوید این شرکت همچنان باور دارد که تصمیم ناسا دارای مشکلات اساسی بوده است، اما GAO به خاطر حوزه قضایی محدود خود نتوانسته تمامی پرونده‌ها را بررسی کند: «ما هنوز اصرار داریم که همکاری با دو شرکت برای سیستم فرود انسانی بهترین راهکار ممکن است.»

اسپیس ایکس و دینتیکس هنوز به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی