ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی ریلینک؛ سرویس کوتاه‌کننده لینک با قابلیت‌های پیشرفته و رایگان

با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک نیز با استقبال بیشتری مواجه شده‌اند. مسدود شدن برخی از معتبرترین سرویس‌های خارجی مانند بیتلی موجب شده که گزینه‌های داخلی به عنوان جایگزینی ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک نیز با استقبال بیشتری مواجه شده‌اند. مسدود شدن برخی از معتبرترین سرویس‌های خارجی مانند بیتلی موجب شده که گزینه‌های داخلی به عنوان جایگزینی برای آن‌ها مطرح شوند؛ اما آیا نمونه‌های بومی می‌توانند امکانات مشابهی را در سطح مناسب ارائه دهند؟

ریلینک (RiLink) یکی از جدیدترین بازیگران عرصه سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک محسوب می‌شود که توسط توسعه‌دهندگان ابزار محبوب زیلینک ساخته شده است. زیلینک به صورت گسترده برای فراهم کردن لینک‌های خروجی اختصاصی در صفحات شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگاه مناسبی در میان کاربران ایرانی بدست آورده است. اکنون ریلینک نیز سعی دارد با ارائه قابلیت‌هایی مانند آدرس دلخواه، لینک‌های رمزدار، دامنه اختصاصی و تاریخ انقضا، کاربران بومی را به سوی خود جلب کند، اگرچه برای استفاده از ویژگی‌های گفته شده نیاز به ثبت نام درون پلتفرم وجود دارد.

البته بدون ثبت‌نام در ریلینک نیز می‌توان از قابلیت پایه آن، یعنی کوتاه‌کننده لینک، استفاده کرد و تنها کافیست آدرس مورد نظر خود را در قسمت درنظر گرفته شده وارد کنید و پس از تکمیل فرم کپچا، لینک کوتاه شده خود را تحویل بگیرید. لینک‌های ایجاد شده ممکن است در ابتدا چندان کوتاه به نظر نرسند؛ برای مثال با وارد کردن آدرس دیجیاتو مانند تصویر بالا، با لینکی ۱۱ کاراکتری (بدون در نظر گرفتن نقطه و اسلش) مواجه خواهیم شد درحالی که آدرس اصلی دیجیاتو تنها ۱۰ حرف دارد! مشخص است که چنین سرویس‌هایی برای آدرس‌های طولانی، مانند آدرس همین صفحه، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مخصوصاً وقتی که وارد کردن عبارت‌های فارسی در آدرس موجب طویل شدن بیش از حد آن می‌شود.

همان طور که در قبل اشاره کردیم، اگر بخواهیم از قابلیت‌های پیشرفته ریلینک استفاده کنیم نیاز به ثبت‌نام در آن خواهیم داشت. درحال حاضر ثبت‌نام تنها از طریق ایمیل در دسترس کاربران قرار دارد و روش‌های دیگری مانند بهره‌گیری از شماره موبایل موجود نیستند. پس از وارد کردن آدرس ایمیل و رمز عبور دلخواه، ایمیل فعال‌سازی را دریافت خواهید کرد که حاوی لینک مورد نیاز برای تایید حساب کاربری در سرویس ریلینک خواهد بود.

اکنون با ثبت‌نام و فعال شدن حساب کاربری، به تنظیمات بیشتری در کوتاه‌کننده لینک دسترسی خواهیم داشت. کاربران تنها با کلیک روی گزینه «به همراه تنظیمات پیشرفته» در پایین محل وارد کردن آدرس می‌توانند گزینه‌های بیشتری را مشاهده کنند. در حال حاضر تنها گزینه موجود در منوی کشویی انتخاب دامنه، آدرس ریلینک است اما به احتمال زیاد توسعه‌دهنده قصد دارد در آینده، دامنه‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

با وارد کردن رمز عبور برای لینک‌های کوتاه شده می‌توانید دسترسی به آن را محدود کنید و تنها افرادی که از رمز عبور بهره می‌برند قادر خواهند بود تا به محتوای لینک دسترسی داشته باشند. به لطف گزینه «زمان انقضا» خواهید توانست تایمری برای از بین بردن لینک کوتاه شده ایجاد نمایید و در نهایت بخش «توضیح» جهت وارد کردن متن دلخواه در نظر گرفته شده است.

با اسکرول به پایین می‌توانید لیست لینک‌های کوتاه شده براساس تاریخ آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین سه آیکن موجود در سمت چپ هر لینک امکان حذف، ویرایش و دریافت کد QR را ممکن می‌سازند. تمامی موارد گفته شده در قسمت قبلی، از جمله خودِ لینک، قابلیت به روز رسانی در این بخش را خواهند داشت. محدودیتی از نظر تعداد لینک‌ها هم برای کاربران در نظر نگرفته شده است؛ در نتیجه نیازی به پرداخت مبلغی جهت ساخت لینک‌های بیشتر وجود ندارد. همچنین لینک‌های فراهم شده توسط ریلینک از گزند تبلیغات به دور مانده‌اند و کاربران به صورت مستقیم به آدرس نهایی هدایت می‌شوند.

توسعه‌دهندگان ریلینک ادعا دارند که تمامی خدمات سرویس در آینده نیز رایگان باقی خواهند ماند؛ در نتیجه کاربران می‌توانند با خیال راحت اقدام به ساخت آرشیوی از لینک‌های کوتاه شده خود در آن کنند. همچنین سایر توسعه‌دهندگان می‌توانند به کمک API ریلینک، از قابلیت‌های گفته شده درون سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود بهره بگیرند. 

یکی از ویژگی‌های کلیدی ریلینک، ارائه افزونه مخصوص برای تمامی مرورگرهای متداول است که بیشتر آن‌ها از هسته کرومیوم بهره می‌برند؛ در نتیجه افزونه مورد استفاده برای گوگل کروم با سایر مرورگرها از جمله Brave، اوپرا و مایکروسافت اج سازگار است و تنها افزونه موزیلا فایرفاکس با بقیه تفاوت دارد. امیدواریم سایر توسعه‌دهندگان داخلی نیز در آینده اقدام به انتشار افزونه مرورگر اختصاصی برای سرویس‌های خود کنند تا کاربران امکان دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به قابلیت‌های چنین پلتفرم‌هایی را داشته باشند.

در پایان می‌توان گفت که ریلینک توانسته امکانات مناسبی را برای کاربران بومی فراهم کند که استفاده از آن‌ها کاملاً رایگان است. رابط کاربری و ویژگی‌های تعاملی سرویس به خوبی طراحی شده‌اند و مانند محصول دیگر توسعه‌دهنده، زیلینک، عملکرد بی‌نقصی ارائه می‌کند. البته فقدان برخی ویژگی‌ها مانند عدم امکان ثبت‌ نام با شماره موبایل یا نبود اپلیکیشن مخصوص برای گوشی‌های هوشمند حس می‌شود؛ اگرچه ممکن است چنین مواردی چندان ضروری به نظر نرسند اما قطعاً می‌توانند در ترغیب کاربران به استفاده از سرویس موثر باشند.

نباید فراموش کنیم که با مسدود شدن سرویس‌های خارجی، نمونه‌های داخلی رقیب چندانی ندارند و امیدواریم در آینده، سرویس‌های مختلف بتوانند در عرصه‌ای آزاد توانایی‌ها و برتری‌های خود را به کاربران اثبات کنند. اگر شما هم تجربه استفاده از سرویس ریلینک را دارید، حتما نظر خود را با ما و خوانندگان دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mohammad fouladi
    mohammad fouladi | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

    adr3.ir هم خوبه قابلیت تبدیل لینکش به کار میاد

  • mohammad fouladi
    mohammad fouladi | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

    adr3.ir به نظرم بهتر از این سایته قابلیت تبدیل لینک هم داره که واقعا واسه تلگرام به کار میاد!

مطالب پیشنهادی