ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ذوب قابل توجه دومین پهنه یخی بزرگ دنیا در پی موج گرما

به گفته محققان دانمارکی، موج گرما به وجود آمده باعث شده دما «یخسار بزرگ گرینلند» بیش از ۱۰ درجه بالاتر از حد معمول فصلی خود باشد و همین موضوع ذوب قابل توجه آن را در ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

به گفته محققان دانمارکی، موج گرما به وجود آمده باعث شده دما «یخسار بزرگ گرینلند» بیش از ۱۰ درجه بالاتر از حد معمول فصلی خود باشد و همین موضوع ذوب قابل توجه آن را در پی داشته است.

وب‌سایت Polar Portal که توسط محققان دانمارکی اداره می‌شود، گزارش داد که از روز چهارشنبه یخسار گرینلند که بخش وسیعی از قطب شمال را پوشانده، روزانه حدود هشت میلیارد تن ذوب شده که این میزان دو برابر متوسط آن در طول تابستان است. موسسه هواشناسی دانمارک نیز دمای بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد شمال گرینلند را گزارش داده که نسبت به متوسط دمای معمول آن بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این، فرودگاه «نرلریت اینات» که در شمال شرقی گرینلند قرار دارد دما ۲۳.۴ درجه را به ثبت رسانده که بالاترین رکورد ثبت شده توسط آن به حساب می‌آید.

یخسار گرینلند

با موج گرما به وجود آمده که بیشتر گرینلند را شامل می‌شود، محققان در این وب‌ سایت خبر داده‌اند که یخسار گرینلند به سرعت در حال ذوب شدن است و این امر، به اندازه آب ایجاد می‌کند که می‌توانند ایالت فلوریدای آمریکا را پوشش دهد. هرچند بیشترین میزان ذوب شدن سطح یخ‌های گرینلند به تابستان سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد، اما اکنون نسبت به دو سال گذشته منطقه‌ بیشتری را شامل می‌شود.

یخسار گرینلند با نزدیک به ۱.۸ میلیون کیلومتر مربع دومین توده بزرگ یخ آب شیرین در کره زمین محسوب می‌شود و تنها قطب جنوب از آن بزرگتر است.

ذوب لایه‌های یخ گرینلند در سال ۱۹۹۰ آغاز شد و از سال ۲۰۰۰ شتاب پیدا کرد. محققان عنوان می‌کنند که در سال‌های اخیر بخش‌های بسیار زیادی از این یخسار از دست رفته که این مقدار در مقایسه با قبل از سال ۲۰۰۰ تقریبا چهار برابر بیشتر بوده است. اگر یخسار گرینلند به طور کامل ذوب شود، سطح اقیانوس‌های کره زمین را شش تا هفت متر افزایش خواهد داد. انتظار می‌رود دوره ذوب آن تا اواسط شهریور ماه ادامه پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی