ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل آینده کارت‌های گرافیک انویدیا احتمالا انرژی بالایی مصرف می‌کنند

انویدیا در آینده از نسل جدید کارت‌های گرافیک خود با معماری «ایدا لاولیس» رونمایی می‌کند. حالا اطلاعاتی درباره توان طراحی حرارتی (TDP) این محصولات منتشر شده. ظاهرا کارت‌های گرافیک بعدی انویدیا TDP بالاتر از ۴۰۰ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

انویدیا در آینده از نسل جدید کارت‌های گرافیک خود با معماری «ایدا لاولیس» رونمایی می‌کند. حالا اطلاعاتی درباره توان طراحی حرارتی (TDP) این محصولات منتشر شده. ظاهرا کارت‌های گرافیک بعدی انویدیا TDP بالاتر از ۴۰۰ وات خواهند داشت.

اخیرا دو منبع حوزه فناوری به نام‌های «kopite7kimi» و «Greymon55» در توییتر اعلام کرده‌اند که TDP گرافیک‌های ایدا لاولیس بالاتر از ۴۰۰ وات خواهد بود و احتمالا در محدوده ۴۵۰ تا ۵۰۰ وات قرار می‌گیرد.

کارت‌های گرافیک سری RTX 40 با معماری ایدا لاولیس از راه می‌رسند و انتظار می‌رود توان طراحی حرارتی مدنظر این دو منبع برای GPUهای پرچمدار باشد. در حقیقت این گرافیک‌ها جایگزین RTX 3080 و RTX 3090 به حساب می‌آیند.

در کنار افزایش تعداد هسته‌های کودا، استفاده از حافظه اختصاصی GDDR6X هم می‌تواند در افزایش TDP کارت‌های گرافیک بعدی انویدیا نقش داشته باشند.

البته انویدیا در این زمینه تنها نخواهد بود و ظاهرا گرافیک‌های مبتنی بر معماری RDNA 3 شرکت AMD هم توان طراحی حرارتی نزدیک به ۵۰۰ وات خواهند داشت. این TDP مربوط به گرافیک مولتی چیپلت (MCM) این کمپانی می‌شود.

انتظار می‌رود ابعاد این کارت گرافیک به ۸۰۰ میلی‌متر مربع برسد و توان طراحی حرارتی در محدوده ۴۵۰ تا ۴۸۰ وات داشته باشد.

کارت‌های گرافیک انویدیا

اگرچه فاصله تقریبا طولانی تا معرفی نسل بعدی کارت‌های گرافیک داریم، اما افزایش TDP می‌تواند برای کاربران نگران‌کننده باشد. در کنار نیاز به واحد منبع تغذیه (PSU) و سیستم خنک‌کننده قدرتمند، لپ‌تاپ‌های گیمینگ نمی‌توانند به چنین GPUهایی مجهز شوند.

محدودیت‌های وزن و ابعاد لپ‌تاپ‌های گیمینگ باعث می‌شود عملکرد سیستم خنک‌کننده آن‌ها ضعیف‌تر از نمونه دسکتاپ باشد. بنابراین GPUهای مخصوص لپ‌تاپ‌ها TDP پایین‌تری نسبت به نمونه دسکتاپ دارند.

در سال‌های اخیر توان طراحی حرارتی کارت‌های گرافیک افزایش پیدا کرده. برای مثال TDP در GTX 1080 به ۱۸۰ وات می‌رسد، در RTX 2080 این توان به ۲۱۵ وات افزایش یافت و حالا در RTX 3080 به ۳۲۰ وات رسیده. حالا تصور کنید در RTX 4080 به ۴۵۰ یا ۵۰۰ وات برسد. بنابراین احتمالا نسخه‌های مخصوص لپ‌تاپ RTX 40 قدرت بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه‌های دسکتاپ خواهند داشت، البته شاید اطلاعات اخیر هم اشتباه باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی