ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید برق در اروپا با انرژی‌های تجدیدپذیر ۵۰ درصد ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است

طبق جدیدترین تحلیل‌ها، هزینه تولید برق با نیروگاه‌ها و سوخت‌های فسیلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو برابر هزینه تولید برق با منابع تجدیدپذیر است. چنین چیزی به این معنی است که تولید برق با ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

طبق جدیدترین تحلیل‌ها، هزینه تولید برق با نیروگاه‌ها و سوخت‌های فسیلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو برابر هزینه تولید برق با منابع تجدیدپذیر است. چنین چیزی به این معنی است که تولید برق با منابعی مانند انرژی باد و خورشید ۵۰ درصد ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است.

به دلیل کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید-۱۹ در اروپا، درخواست برق و به سبب آن هزینه تامین سوخت‌های فسیلی مثل زغال سنگ نیز افزایش یافته. موسسه سیاست‌گذاری‌های منابع و اقلیمی «Ember» پس از این بررسی‌ها، تمام دولت‌های عضو اتحادیه اروپا را فراخواند تا با کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به کاهش آلودگی‌ها کمک کنند.

با وجود اینکه متوجه شدیم هزینه سوخت‌های فسیلی دو برابر سوخت پاک است، تاکنون فرصت بهتری از این پیش نیامده بود تا بتوانیم هر چه سریعتر سوخت‌های فسیلی را با منابع تجدیدپذیر جایگزین کنیم. کشورهای ثروتمند دنیا طبق برنامه‌ای تا سال ۲۰۵۰ میلادی قصد دارند تا مقدار گازهای گلخانه‌ای تولید شده با مقدار گازهای پاک شده را به تعادل برسانند که به برنامه «Net Zero» معروف است.

موسسه امبر معتقد است که اگر این کشورها تا سال ۲۰۳۵ تماما از سوخت پاک استفاده نکنند، نمی‌توانند تا سال ۲۰۵۰ به Net Zero دست پیدا کنند. همچنین این موسسه افزود که بریتانیا هم باید به این تعهد پایبند باشد و برای تسریع دستیابی به این هدف به ائتلاف سوخت‌های پاک به جو بایدن بپیوندد.

گزارش منتشر شده داده‌های شش ماه ابتدایی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ را بررسی کرده. در واقع این گزارش مصرف سوخت قبل از شروع همه‌گیری، اوج همه‌گیری و پایان آن را مورد تحلیل قرار داده. این داده‌ها از ۲۷ کشور وابسته به اتحادیه اروپا مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا استخراج شده است.

طبق این گزارش، درخواست برق در شش ماه ابتدای سال ۲۰۲۱ به وضعیت قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ بازگشته است. با این حال، سوخت‌های فسیلی به دلیل رشد ثابت سوخت‌های تجدیدپذیر به سطح قبلی خود برنگشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی