ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تندا TX9 Pro
نقد و بررسی‌

معرفی روتر اقتصادی تندا TX9 Pro ؛ وای‌فای ۶ با قیمت اقتصادی

کمپانی چینی تندا که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده محصولات متنوعی در حوزه شبکه خانگی و تجاری را روانه بازار می‌کند. اما در بین کاربران خانگی، محصولات این شرکت به قیمت مقرون به صرفه مشهور ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

کمپانی چینی تندا که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده محصولات متنوعی در حوزه شبکه خانگی و تجاری را روانه بازار می‌کند. اما در بین کاربران خانگی، محصولات این شرکت به قیمت مقرون به صرفه مشهور است. این کمپانی همچنین از تمرکز خود بر ارائه راهکارهای شبکه با راه‌اندازی ساده می‌گوید. تندا TX9 Pro از روترهای جدیدی است که از وای‌فای ۶ یا به عبارتی 802.11ax پشتیبانی می‌کند و با آنتن‌های قدرتمند همراه شده است. در این مطلب قصد دارم نگاهی به این روتر خوش قیمت داشته باشم.

روتر تندا TX9 Pro را شرکت آواژنگ در اختیار ما قرار داده است. این محصول با گارانتی ۱۸ ماهه آواژنگ به زودی روانه بازار می‌شود.

مشخصات فنی تندا TX9 Pro

  • پشتیبانی از وای‌فای ۶ (استاندارد 802.11ax) به همراه پشتیبانی از MU-MIMO و OFDMA
  • مجهز به یک پورت WAN گیگابیتی و ۳ پورت LAN گیگابیتی
  • پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز به همراه پردازشگر عصبی با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز
  • ۱۲۸ مگابایت رم و ۱۶ مگابایت حافظه فلش
  • ۴ آنتن بدون امکان جدا شدن با قدرت 6dBI
  • مجموع سرعت شبکه وای‌فای تا حداکثر ۵۷۴ مگابیت بر ثانیه روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۲۴۰۲ مگابیت بر ثانیه روی فرکانس ۵ گیگاهرتز (در کل حداکثر ۲۹۷۶ مگابیت بر ثانیه)
  • پشتیبانی از پروتکل امنیتی WPA3
  • دمای کارکرد ۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد
  • ابعاد ۲۷۲.۴۴ در ۱۶۲.۸۵ در ۴۳.۷۱ میلی‌متر
  • فرم‌ور زمان تست: ۲۲.۰۳.۰۲.۰۹
  • قیمت حدود ۲.۵ میلیون تومان

تندا TX9 Pro یک روتر وای‌فای و فاقد مودم ADSL یا VDSL است. به همین دلیل باید از طریق یک مودم یا روتر دیگر اینترنت را به پورت WAN آن برسانید تا در اختیار تمامی دستگاه‌های متصل به آن قرار بگیرد. TX9 Pro در کنار یک پورت WAN‌ گیگابیتی، به ۳ پورت شبکه گیگابایتی مجهز شده است. وای‌فای، روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز از سرعت مجموع حداکثر ۵۷۴ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز امکان دستیابی به مجموع سرعت ۲۴۰۲ مگابیت بر ثانیه را دارد. به این ترتیب در کل می‌تواند به حداکثر سرعتی نزدیک به ۳ گیگابیت بر ثانیه روی وای‌فای دست یابد. البته نباید این اعداد را با سرعت قابل دستیابی روی هر یک از دستگاه‌های متصل به وای‌فای اشتباه بگیرید. چون سرعت مورد اشاره کمپانی‌های سازنده، مجموع سرعت تئوری برای تمامی دستگا‌ه‌هایی است که به طور همزمان به وای‌فای متصل شده‌اند و در عمل سرعت یک دستگاه پایین‌تر از این میزان است. علاوه بر این پس از اعمال پروتکل‌های امنیتی وای‌فای از جمله نسخه‌های مختلف WPA این میزان کمتر از مقدار مورد ادعا می‌شود.

روتر تندا همچنین از دو تکنولوژی MU-MIMO و OFDMA پشتیبانی می‌کند. به کمک تکنولوژی MU-MIMO روتر می‌تواند به طور همزمان با چندین دستگاه وای‌فای ارتباط برقرار کند. به این ترتیب دستگاه‌های تحت شبکه زمان کمتری برای ارسال و دریافت داده منتظر می‌مانند. این تکنولوژی به ویژه در زمانی که تعداد کاربران شبکه وای‌فای افزایش پیدا می‌کند کارایی شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. OFDMA که در اصل یکی از تکنولوژی‌های همراه با وای‌فای ۶ است، هر کانال شبکه وای‌فای را به کانال‌های کوچکتر تقسیم می‌کند و موجب می‌شود سیگنال‌های چندین دستگاه به طور موازی و همزمان ارسال شوند. در نتیجه تاخیر شبکه به میزان محسوسی کاهش می‌یابد و سرعت شبکه بیشتر می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های مهم روتر تندا TX9 Pro‌ باید به پشتیبانی از استاندارد امنیتی WPA3 برای وای‌فای اشاره کرد. این استاندارد در مقایسه با WPA و WPA2‌ امنیت به مراتب بالاتری دارد. پشتیبانی از این استاندارد امنیتی یکی از گزینه‌های اختیاری برای روترهای سازگار با وای‌فای ۶ است اما به طور معمول بسیاری از روترهای وای‌فای ۶ از آن پشتیبانی می‌کنند.

تندا همچنین مدل TX9 Pro را نیز تولید کرده که بر اساس تحقیقات من هیچ تفاوتی با مدل RX9 Pro ندارد و احتمالا بازار هدف این دو محصول متفاوت است. دیگر روترهای تندا با پشتیبانی از وای‌فای ۶ مدل‌های RX3 و TX3 هستند که حداکثر سرعت ۱۸۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند.

در جعبه تندا TX9 Pro علاوه بر خود روتر، آداپتور ۱۲ ولت ۱.۵ آمپر، دفترچه راهنما و کابل شبکه لن به چشم می‌خورد. در ادامه به طراحی روتر می‌پردازم اما پیش از آن اگر با وای‌فای ۶ و استاندارد 802.11ax آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنم مقاله دیجیاتو درباره این تکنولوژی را مطالعه کنید.

طراحی

تندا TX9 Pro

تندا TX9 Pro ظاهری محافظه‌کار و تا حدودی از مد افتاده دارد و جذابیت چندانی ندارد ولی اگر به دنبال روتری هستید که روی میز یا کنار تلویزیونتان چندان جلب توجه نکند، احتمالا ظاهر بسیار ساده این مدل می‌تواند راضی‌تان کند. تمام بدنه روتر مشکی رنگ است و پلاستیکی و تا حدودی کم کیفیت به نظر می‌رسد. بخش رویی با وجود این که یک تکه است اما در ظاهر سه تکه به نظر می‌رسد. دو طرف این بخش ظاهری مات دارند و کمی مستعد جذب چربی دست هستند. قسمت میانی کمی براق‌تر و با خطوط عمودی طراحی شده و در میان آن لوگوی طلایی رنگ Tenda خودنمایی می‌کند. هر یک از این سه قسمت رویی در پایین با یک قوس مقعر همراه شده‌اند تا ظاهر روتر از سادگی بیش از حد فاصله بگیرد.

پایین‌تر از لوگوی Tenda تنها LED موجود روی روتر به چشم می‌خورد. اگر LED روشن باشد یعنی به اینترنت دسترسی دارید و اگر به آرامی چشمک بزند نشان از این دارد که به اینترنت وصل نشده است. در صورتی که یک دستگاه از پورت‌های اترنت جدا یا به آنها متصل شود LED برای مدت ۳ ثانیه به سرعت چشمک می‌زند. اگر هم روتر را به حالت WPS‌ برای اتصال ساده دستگاه‌های وای‌فای ببرید، به مدت ۲ دقیقه چشمک می‌زند. با وجود این که با همین یک LED بیشتر عملکردهای روتر نمایش داده می‌شود اما بهتر بود مشابه بیشتر روترهای خانگی، چندین LED برای کارکردهای مختلف از جمله شبکه LAN، هر یک از دو باند شبکه وای‌فای و نیز عملکرد WPS‌ در نظر گرفته می‌شد.

تندا TX9 Pro

یکی از بخش‌های روتر که جلب توجه می‌کند آنتن‌های بزرگ با قدرت نسبتا بالای ۶dBi در دو طرف و نیز پشت روتر هستند. هر یک از آنتن‌ها امکان چرخش کمی بیش از ۱۸۰ درجه را دارند و به راحتی می‌توانید در هر جهتی که مایل بودید تنظیم‌شان کنید. البته متاسفانه امکان جدا کردن و تعویض آنتن‌ها را ندارید. سوراخ‌های تهویه در فریم چپ و راست و نیز تقریبا در تمام سطح زیر روتر تعبیه شده‌اند. با وجود حفره‌های متعدد، روتر حتی هنگامی که هیچ فعالیتی ندارد هم به میزان محسوسی داغ می‌شود. با این حال خوشبختانه حین چند روزی که از روتر استفاده کردم شاهد هنگ کردن یا ریست شدن ناگهانی آن نبودم و به همین دلیل نیازی نیست نگران گرم شدن باشید.

تندا TX9 Pro

اما به سراغ مهم‌ترین بخش روتر یعنی قاب پشتی برویم که در مقایسه با بسیاری از روترها نسبتا خلوت است. ورودی آداپتور ۱۲ ولت ۱.۵ آمپر، کلید ترکیبی ریست و WPS، یک پورت WAN برای اتصال به اینترنت و ۳ پورت شبکه تنها اجزای این بخش هستند. از مواردی که کمبودشان در این بخش احساس می‌شود، کلید روشن و خاموش کردن روتر و نیز پورت USB برای اتصال حافظه فلش،‌ هارد دیسک یا پرینتر است.

در مجموع در مورد طراحی باید گفت که با ظاهری بسیار ساده طرف هستیم. از نظر پورت‌ها هم تندا TX9 Pro یک روتر کاملا اقتصادی به نظر می‌رسد ولی از نظر پشتیبانی از وای‌فای AX در بین مد‌ل‌های به روز محسوب می‌شود.

تجربه کاربری

تندا TX9 Pro

فرایند راه‌اندازی تندا TX9 Pro ساده است. کافی‌ست آداپتور روتر را به برق بزنید، دستگاه خود را به وای‌فای یا یکی از ۳ پورت لن متصل کنید و سپس از طریق مرورگر به آدرس tendawifi.com (یا آدرس 192.168.0.1) بروید تا به صفحه تنظیمات روتر دست پیدا کنید. روتر ابتدا از شما درخواست می‌کند اینترنت خود را از یک مودم یا روتر دارای اینترنت دیگر به پورت WAN متصل کنید. به محض اتصال،‌ به طور خودکار به صفحه بعدی هدایت می‌شوید که نوع اتصال (شامل PPPOE، آدرس آی‌پی داینامیک یا استاتیک) را از شما سوال می‌کند. پس از اعمال تنظیمات و گذر از این مرحله امکان انتخاب نام وای‌فای و پسورد آن و نیز پسورد پنل تنظیمات روتر را دارید. در نهایت باید کمی صبر کنید تا تنظیمات اعمال شوند و نام هر دو وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز نمایش داده شود.

با ورود به صفحه اصلی تنظیمات، وضعیت دسترسی به اینترنت نمایش داده می‌شود. در پایین آن امکان مشاهده سرعت لحظه‌ای دستگاه‌هایی را دارید که به روتر متصل هستند. منوهای تنظیمات هم در سمت چپ قرار گرفته‌اند. در منوی Internet Settings امکان تغییر همان تنظیمات اینترنت را دارید که پیش از این در مراحل اولیه راه‌اندازی روتر انتخاب کرده بودید. برای تغییر تنظیمات وای‌فای باید به منوی WiFi Settings بروید. در این منو علاوه بر تغییر نام وای‌فای و پسورد، گزینه‌های دیگری از جمله زمان‌بندی روشن و خاموش شدن خودکار وای‌فای، تغییر کانال، قدرت خروجی آنتن‌ها (در سه حالت ضعیف،‌ متوسط و قوی)، غیر فعال کردن کلید WPS و فعال کردن حالت اکسس پوینت را در اختیار دارید. گزینه بعدی منوی اصلی، Guest Network برای محدود کردن سرعت اینترنت میهمانان از طریق یک شبکه وای‌فای با نام متفاوت است. از طریق بخش Parental Control هم می‌توانید برای هر یک از کاربرانی که به روتر وصل شده‌اند محدودیت‌هایی برای دسترسی به سایت‌ها تعریف کنید.

منوی Advanced Settings شامل تنظیمات متنوعی است که تنها به توضیح برخی از آنها خواهم پرداخت. اگر بخواهید حداکثر سرعت دانلود و آپلود هر یک از دستگاه‌ها را به طور جداگانه تنظیم کنید کافی‌ست به بخش Bandwidth Control بروید. در آزمایش‌هایی که داشتم این قابلیت کم و بیش کارکرد درستی دارد اما از آنجایی که مشابه بیشتر روترهای خانگی، نه امکان اولویت بندی دستگاه‌ها وجود دارد و نه امکان تنظیم حداکثر سرعت قابل دستیابی روی اینترنت ورودی، انتظار می‌رود با افزایش تعداد کاربران و نیز پر شدن پهنای باند، عملکرد صحیحی نداشته باشد.

یکی از قابلیت‌های مفید تندا TX9 Pro ، امکان اتصال به روتر از راه دور برای اعمال برخی از تنظیمات است. برای این کار باید به بخش Tenda WiFi App بروید. در مورد نحوه کارکرد اپ و قابلیت‌های آن کمی بعدتر توضیح می‌دهم. از امکانات جالب و شاید کم کاربرد برای بیشتر افراد، گزینه Sleeping Mode است. با فعال کردن این قابلیت می‌توانید یک محدوده زمانی برای خاموش شدن خودکار وای‌فای و LED روی روتر را تنظیم کنید. اما شاید برایتان سوال باشد که اگر نیاز داشتید مجددا وای‌فای را فعال کنید چه باید بکنید؟ تندا فکر این مورد را هم کرده و کافی‌ست از طریق اپلیکیشن موبایل تندا، روتر را مجددا بیدار کرده و وای‌فای را فعال کنید. روش دیگر برای فعال کردن مجدد،‌ ورود به رابط کاربری تحت وب از طریق یک دستگاه متصل به LAN و غیر فعال کردن این گزینه است.

سایر تنظیمات سیستمی روتر در بخش System Settings قرار گرفته‌اند. در این منو گزینه‌هایی از جمله آپدیت فرم‌ور، ریبوت و ریست، بکاپ گرفتن از تنظیمات روتر، مشاهده تنظیمات کلی و لاگ‌ها به چشم می‌خورند. یکی از نکاتی که در تنظیمات روتر باید به آن اشاره کنم عدم امکان تنظیم تایم زمانی ایران است و به این ترتیب مجبور می‌شوید مکان‌های با محدوده زمانی نزدیک از جمله مسکو را انتخاب کنید.

در مجموع رابط کاربری تحت وب طراحی کاربر پسندی دارد و کار با آن ساده است و البته بی مشکل هم نیست. من حین کار با رابط کاربری تنها با دو مشکل مواجه شدم. اول این‌که گاه بدون هیچ دلیلی از رابط کاربری بیرون می‌افتادم و مجبور به لاگین دوباره بودم. مشکل دیگر مربوط به وارد کردن پسورد در رابط کاربری است که به طرز عجیبی، به طور پیش فرض کاراکترها را مخفی نمی‌کند و هر فردی که در اطراف‌تان باشد می‌تواند پسورد وارد شده را ببیند. گزینه‌های اضافی رابط کاربری از جمله شبکه میهمان و کنترل پهنای باند هم برای بیشتر کاربران خانگی با تعداد دستگاه‌های محدود کافی هستند.

تندا TX9 Pro
برخی از قسمت‌های اپلیکیشن اندروید تندا برای کنترل و اعمال تنظیمات روتر

اپلیکیشن موبایل تندا امکانات مفیدی در اختیارتان می‌گذارد که حتی برخی از آنها از جمله بررسی تداخل وای‌فای و تنظیم خودکار فرکانس و بررسی وضعیت امنیت روتر و اعمال بهترین تنظیمات به طور خودکار، در رابط کاربری وب هم به این سادگی وجود ندارد. اگر با موبایل خود به روتر متصل شده باشید به راحتی می‌توانید به تنظیمات روتر در اپلیکیشن دسترسی داشته باشید. ولی اگر بخواهید از راه دور و با یک اینترنت دیگر از اپلیکیشن استفاده کنید باید ابتدا در وبسایت تندا ثبت‌نام کنید. البته اپلیکیشن در برخی موارد بسیار محدودتر از دسترسی به پنل تحت وب روتر است. به عنوان مثال گزینه‌های بخش Guest Network در اپلیکیشن محدودتر هستند. در مجموع کار با اپلیکیشن نسبتا ساده است با این حال گاهی هر چند به ندرت پیش می‌آید که با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌توانید تنظیمات را اعمال کنید یا در کل اتصال با روتر قطع می‌شود.

در چند روزی که از روتر تندا TX9 Pro استفاده کردم، به طور همزمان چند دستگاه را با تنظیم پهنای باند وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز روی حالت خودکار ۲۰ و ۴۰ مگاهرتز و نیز تنظیم وا‌ی‌فای ۵ گیگاهرتز روی پهنای باند خودکار ۲۰، ۴۰، ۸۰ و ۱۶۰ مگاهرتز متصل کردم و بدون هیچ مشکلی به گشت و گذار در اینترنت و اشتراک گذاری فایل بین دستگاه‌ها پرداختم. علاوه بر این با موبایل سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ بدون هیچ‌گونه مشکلی با وای‌فای ۶ و استاندارد امنیتی WPA3 متصل شدم. در طول این مدت شاهد قطع شدن یا کندی ناگهانی و بی دلیل در اتصال به روتر نبودم و روتر با هیچ‌گونه هنگ یا ریست شدن ناگهانی مواجه نشد. به این ترتیب می‌توانم بگویم که در استفاده‌های خانگی روتر به خوبی از پس وظایف خود بر می‌آید. البته شکی نیست که اظهار نظر دقیق‌تر در مورد کارایی روتر نیاز به بررسی کامل و طولانی مدت دارد و در این مطلب تنها به معرفی تندا TX9 Pro پرداخته‌ام.

در بین قابلیت‌های مفید روتر باید به امکان تنظیم خودکار فرکانس از طریق اپلیکیشن موبایل تندا اشاره کنم. این قابلیت عملکرد بسیار خوبی دارد و کار من برای یافتن بهترین فرکانس‌ در محیطی با شبکه‌های وای‌فای پر تعداد را بسیار راحت و بی دردسر می‌کند. آنتن‌دهی قدرتمند هم از دیگر ویژگی‌های روتر تندا است و حتی اگر محدوده پوشش وای‌فای کوچکی دارید و نیازی به حداکثر قدرت آنتن‌ها نیست می‌توانید به سادگی از رابط کاربری روتر، قدرت متوسط یا ضعیف را تنظیم کنید؛ البته روتر اجازه تنظیم قدرت برای وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به طور جداگانه را نمی‌دهد.

سخن پایانی

تندا TX9 Pro

شاید تندا TX9 Pro از نظر ظاهری بسیار ساده و بدون زرق و برق به نظر برسد اما داخل آن متفاوت است. این روتر از استاندارد نسبتا جدید و پر سرعت وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند، آنتن‌دهی، پایداری و سرعت بسیار خوبی دارد و رابط کاربری وب و موبایل آن برای کاربران خانگی بسیار مناسب طراحی شده است. اگر به دنبال روتری با پشتیبانی از وای‌فای ۶ هستید و ظاهر مدرن و فقدان پورت USB برایتان در اولویت نیست، تندا TX9 Pro می‌تواند در بین خوش قیمت‌ترین انتخاب‌هایتان باشد.

مزایا
  • قدرت مناسب آنتن‌ها
  • قیمت مناسب
  • طراحی مناسب رابط کاربری
  • امکان کنترل عملکرد از راه دور توسط اپلیکیشن موبایل
  • پشتیبانی از وای‌فای ۶
  • پشتیبانی از WPA3
  • قابلیت شبکه وای‌فای میهمان
معایب
  • طراحی بدنه کم کیفیت و فاقد جذابیت
  • آنتن‌های غیر قابل جدا شدن
  • فقدان LEDهای جداگانه نشان دهنده عملکرد پورت‌های LAN، وای‌فای و WPS
  • باگ‌های هر چند کم در رابط کاربری
  • فاقد کلید روشن و خاموش و پورت USB
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir Khodakarami
    Amir Khodakarami | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    سلام وقت بخیر
    با چند فروشگاه، (آونگ، ایزی مارکت و...) تماس گرفتم، جالب اینکه هیچکدوم از تنظیمات و ویژگی های parental control چیزی نمیدونستن،، لطفا یه پست در مورد شخص سازی اینترنت برای فرزندان زیر سن قانونی با کمک مودم، روتر و... بذارید، به عنوان مثال چطور میشه، هم گوشی دست فرزند(زیرسن 18) باشه،با اینحال نتونه یوتوب یا اینستا و... بره ،

مطالب پیشنهادی