ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان می‌گویند نئاندرتال‌ها گروه‌های خونی مشابه ما داشته‌اند

تحقیقی تازه روی ژنوم نئاندرتال‌ها نشان می‌دهد خون کهنی که روزگاری در رگ‌های این اجداد باستانی انقراض‌ یافته از نسل بشر وجود داشته، بیشتر از آن‌چه که دانشمندان انتظار داشتند با نمونه‌های خون موجود در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

تحقیقی تازه روی ژنوم نئاندرتال‌ها نشان می‌دهد خون کهنی که روزگاری در رگ‌های این اجداد باستانی انقراض‌ یافته از نسل بشر وجود داشته، بیشتر از آن‌چه که دانشمندان انتظار داشتند با نمونه‌های خون موجود در رگ‌های ما وجه اشتراک دارد.

اگرچه قبلا تصور می‌شد که همه نئاندرتال‌ها گروه خونی O داشته‌اند، ولی حالا تحقیقی جدید می‌گوید خون نئاندرتال‌ها هم گونه‌های چندریختی داشته است. به عبارت دیگر، رگ‌های آن‌ها هم شامل گروه‌های خونی ABO بوده است.

این یافته‌ها که مبتنی بر دامنه‌ای از دگره‌ها یا الل‌های گروه خونی در دنباله‌های ژنتیکی سه نئاندرتال بوده، به شکل عجیبی از دید محققان پنهان مانده است. پژوهشگرانی که این مطالعه را انجام داده‌اند می‌گویند ظهور فناوری‌های جدید تحلیل DNA باعث شده بود در تحقیقات قبلی این گروه‌های خونی را پیدا نکنیم.

«سیلوانا کاندمی» از دانشگاه «اکس-مارسی» فرانسه که محقق ارشد این مطالعه بوده، می‌گوید: «گروه‌های خونی گلبول‌های قرمز شاخص‌های قدرتمندی برای انسان‌شناسی هستند. نکته جالب این‌جاست که به‌رغم اهمیت و مقدار اطلاعات ژنوتیپی موجود از انسان‌های مدرن که دائما در حال بیشتر شدن است، تقریبا هیچ کس به چندریختی‌های مهم گلبول‌های قرمز در مطالعات ژنتیک دیرین توجهی نداشته است.»

پژوهشگران می‌گویند علاوه بر کشف گروه‌های خونی ABO، از طریق بررسی ژن‌ها توانسته‌اند تایید کنند که نئاندرتال‌ها و دنیسوواها از آفریقا پدید آمده‌اند. زیرا یک آنتی‌ژن به‌خصوص در خون آن‌ها غایب است و دارای گروه‌های خونی نزدیک به جمعیت‌های آفریقایی هستند.

محققان می‌گویند این ویژگی‌ها با منبع ژنی که از نئاندرتال‌ها و دنیسوواها پیش از خروج انسان‌های خردمند از آفریقا وجود داشته، مطابق است. سایر سرنخ‌های ژنتیکی نشان‌دهنده الل ژن RHD است (که پروتئین گروه خونی Rh را کد می‌کند) و در انسان‌های مدرن پیدا نمی‌شود؛ مگر در دو گروه بومیان استرالیا و پاپوآ گینه نو.

به همین دلیل محققان مدعی شده‌اند که این پیوند رمزآلود گواهی مبنی بر پیوند نسل میان نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند پیش از مهاجرت به جنوب شرق آسیا بوده است. اشتراک بالای الل‌های موجود در ژنوم‌های باستانی این سه نئاندرتال و دنیسووا نشان از تنوع پایین ژنتیکی دارد و احتمال پیوند نسل نئادرتال‌ها را افزایش می‌دهد. به‌علاوه، گونه‌های ژنتیکی در نمونه‌های خونی حاصل از نئاندرتال‌ها احتمالا شانس به وجود آمدن بیماری‌های همولیتیک نوزادان را افزایش داده و ممکن است منجر به انقراض نسل آنان شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی