ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران بریتانیایی: در آینده گونه جدیدی از کرونا واکسن‌های کنونی را بی‌اثر می‌کند

تحلیل جدید دانشمندان بریتانیایی که در سایت رسمی دولت این کشور منتشر شده، از شکست واکسن کرونا توسط گونه‌ای جدید خبر می‌دهد. به باور پژوهشگران این کشور، در آینده به احتمال بسیار زیاد گونه جدیدی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

تحلیل جدید دانشمندان بریتانیایی که در سایت رسمی دولت این کشور منتشر شده، از شکست واکسن کرونا توسط گونه‌ای جدید خبر می‌دهد. به باور پژوهشگران این کشور، در آینده به احتمال بسیار زیاد گونه جدیدی از کرونا ظهور می‌کند که واکسن‌های کنونی را شکست می‌دهد.

این پژوهش هنوز مورد داوری دقیق قرار نگرفته، یک تحقیق تئوری اولیه است و همچنین مدرکی مبنی بر شیوع کنونی این گونه ارائه نکرده. این تحقیق که چند روز پیش تهیه شده، به تازگی در وب‌سایت رسمی دولت بریتانیا منتشر شده. هدف از این پژوهش ارائه شواهد به دولت بریتانیا در مواقع اضطراری است.

به باور دانشمندان از آنجایی که احتمال نابودی این ویروس پایین است، آن‌ها تقریبا مطمئن هستند که کرونا به جهش‌هایش ادامه می‌دهد و بشر با گونه‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود. دانشمندان بریتانیا تقریبا با قطعیت گفته‌اند که در آینده یک تجمع تدریجی یا نقطه‌ای آنتی‌ژن وجود خواهد داشت که در نهایت منجر به شکست خوردن واکسن‌های کنونی می‌شود.

آن‌ها به مقامات بریتانیا پیشنهاد کرده‌اند که تا جای ممکن از شیوع ویروس میان مردم جلوگیری کنند تا شانس شکل‌گیری گونه جدید و مقاوم در برابر واکسن کاهش یابد.

پژوهشگران همچنین توصیه‌ کرده‌اند که روی نوع جدیدی از واکسن‌ها تمرکز شود که نه تنها از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر جلوگیری کنند، بلکه سطح بالایی از ایمنی به وجود آورند.

به گفته آن‌ها، هدف باید کاهش انتقال ویروس و همچنین سرایت آن از طریق افراد واکسینه شده باشد. در حال حاضر چندین تحقیق درباره واکسنی که روی گونه‌های جدید کارایی داشته باشد را شروع کرده‌اند.

محققان گفته‌اند که در ماه‌های گذشته چندین گونه از کرونا شیوع پیدا کرده‌اند که توانسته‌اند ایمنی ناشی از واکسن در برابر این ویروس را کاهش دهند، البته ظاهرا هیچ کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند بطور کامل واکسن را بی‌اثر کنند و آن را دور بزنند. با وجود این موضوع، پژوهشگران هشدار داده‌اند که این گونه‌ها پیش از واکسیناسیون گسترده ظهور پیدا کرده‌اند، بنابراین گونه جدید در دوره کنونی می‌تواند واکسن را بی‌اثر کند.

گونه دلتا کرونا که از چندین ماه پیش در جهان شیوع پیدا کرده و حالا در برخی کشورها به سویه غالب تبدیل شده، نگرانی‌های زیادی به وجود آورده. برای مثال گزارش داخلی اخیر CDC نشان می‌دهد که گونه دلتا برای مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند که می‌تواند مدت زمان قرنطینه را افزایش دهد.

از سوی دیگر CDC گفته این گونه بسیار مسری است و افراد واکسینه شده همچنان بهتر است ماسک بزنند. با توجه به اینکه دلتا پس از چند گونه دیگر از راه رسید و سرعت سرایت بالاتری نسبت به گذشته دارد و حتی می‌تواند افراد واکسینه شده را هم آلوده کند، احتمال اینکه در آینده سویه جدید و خطرناک‌تری از راه برسد، چندان دور از ذهن نیست، هرچند زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد و شاید بشر بتواند زودتر از اینکه سروکله سویه جدیدتری پیدا شود، کرونا را بسیار محدود کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی