ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فرانسه با استفاده از رادارهای صوتی وسایل نقلیه پر سر و صدا را جریمه می‌کند

مقامات شهر پاریس در نظر دارند کسانی را که خودروی آنها صدایی بلند و بیش از حد مجاز دارد، جریمه کنند. برای دستیابی به این هدف، از سال 2019 رادارهایی برای سنجش میزان بلندی صدا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

مقامات شهر پاریس در نظر دارند کسانی را که خودروی آنها صدایی بلند و بیش از حد مجاز دارد، جریمه کنند. برای دستیابی به این هدف، از سال 2019 رادارهایی برای سنجش میزان بلندی صدا در نقاط مختلف شهر نصب شده و بصورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ هر چند از آن تاریخ تاکنون این رادارها نقشی در جریمه کردن خاطیان نداشته‌ند، اما به نظر می‌رسد دیر یا زود بالاخره آنها وارد مدار خواهند شد.

حالا خبر می‌رسد به غیر از پاریس، رادارهای سنجش صدا در دیگر شهرهای فرانسه نیز به شکل آزمایشی به کار گرفته می‌شوند. نیس، برون و لیون برخی از این شهرها هستند که عملکرد رادارهای سنجش بلندی صدا در آنها ارزیابی می‌شود. ضوابط قانونی سیستم‌های مربوطه در پاییز امسال تدوین خواهد شد تا زمینه برای تست‌های نهایی فراهم شود. آنطور که اعلام شده این سیستم‌ها تا پایان سال 2022 یا نهایتا اوایل سال 2023 شروع به کار نموده و چپ و راست به جریمه کردن شهروندان خواهند پرداخت!

سیستم جریمه بر اساس میزان بلندی صدا شامل یک دوربین 360 درجه و یک آنتن آکوستیک با چهار میکروفن می‌شود. این میکروفون‌ها نه‌تنها دقت اندازه‌گیری را بالاتر می‌برند، بلکه جهت صدا را نیز تشخیص می‌دهند. چنانچه خودرویی هنگام عبور از کنار یکی از این سیستم‌ها صدایی بیشتر از حد مجاز تولید کند، بلافاصله عکس پلاک آن ثبت شده و جریمه‌ای برای مالک صادر می‌شود.

با توجه به مبانی کارکرد این سیستم، مالکین موتورسیکلت‌های قدیمی و مدل‌های جدیدی که سیستم اگزوز آنها دستکاری شده و همچنین دارندگان خودروهای مجهز به سیستم اگزوز اسپرت باید بیشترین نگرانی را نسبت به صدور جریمه داشته باشند.

حتما در جریان هستید برخلاف عموم ماشین‌بازان که شیفته صدای اگزوز و غرش‌های مهیب موتور هستند، بسیاری از شهروندان آنها را برهم‌زننده آرامش خود می‌دانند؛ به همین خاطر کم نیست تعداد پرونده‌هایی که در آنها به دلیل صدای بلند اگزوز خودرو – مخصوصا در اول صبح – از همسایه‌ای شکایت شده است.

برای مقابله با پرونده‌هایی از این دست و جلوگیری از آلودگی صوتی شهرها قوانین جدیدی تصویب شده که به موجب آنها سازندگان خودروهای اسپرت ملزم هستند صدای خروجی اگزوز را در بازه‌ای معین حفظ کنند. خودروسازان هم برای همخوانی با مقررات و جلب رضایت مشتریان دست به یک راهکار هوشمندانه زده و اگزوز این دست از خودروها را به فلپ‌های ویژه‌ای مجهز کرده‌اند که راننده از طریق آنها می‌تواند میزان بلندی صدا را تا حدودی تنظیم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی