ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت ماهواره‌ای
تکنولوژی

عضو شورای عالی فضای مجازی: شاید تا یک سال دیگر اینترنت ماهواره‌ای به کشور بیاید

عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه نمی‌شود ظهور فناوری‌های جدید مانند اینترنت ماهواره‌ای را نادیده گرفت، پیش‌بینی کرد که این اینترنت شاید تا یک سال دیگر به کشورمان برسد. اما تا آن ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۲

عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه نمی‌شود ظهور فناوری‌های جدید مانند اینترنت ماهواره‌ای را نادیده گرفت، پیش‌بینی کرد که این اینترنت شاید تا یک سال دیگر به کشورمان برسد. اما تا آن موقع نباید توسعه و مقررات‌گذاری و نظم بخشی به فضای مجازی را کند یا متوقف کرد.

«رسول جلیلی» در این باره گفت: «همواره فناورهای جدید عالم گیر در راه هستند و خواهند بود، بدون شک وفاق بین‌المللی برای مواجهه قانونی با این پدیده‌ها شکل خواهد گرفت. اینکه فناوری‌های نوین در کوتاه مدت یا بلند مدت به کشور ما هم بیایند متصور است و نمی‌توان آن‌ها را دور از نظر داشت.»

او ادامه داد: «اینترنت ماهواره‌ای ممکن است تا یک سال دیگر به کشور ما بیاید، اما نباید به واسطه آن توسعه، مقررات‌گذاری و انتظام فضای مجازی کند یا متوقف شود. به عبارت دیگر نباید بگذاریم ترس از فناوری نوین قدرتمند، قانون‌گذاری را متوقف کند.»

البته جلیلی معتقد است که در قانون‌گذاری، سازگاری و همسو بودن آن با فناوری نوین باید مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت عملی نخواهد بود. او در همین رابطه به آزادی عمل مردم اشاره کرد و گفت: «مردم طبیعتا آزاد هستند از هر فناوری، متناسب با نیاز یا علاقمندی خود استفاده کنند، مشهود است این آزادی عمل برای آحاد مردم وجود دارد، اما باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که هر فناوری تهدیدات و امکان سوء‌استفاده به همراه دارد.»

اینترنت ماهواره‌ای

آزادی فردی، حریم خصوصی و همچنین امنیت شخصی یا اجتماعی مواردی هستند که به عقیده عضو شورای عالی فضای مجازی می‌توانند در این فضا مورد سوء استفاده قرار بگیرند.

جلیلی با یادآوری اینکه تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای فقط مختص ایران نیست، اظهار کرد: «تمام کشورهای دنیا با توجه به وسعت و همه‌گیری این فناوری در معرض تهدید نقض حکمرانی هستند و بدون شک وفاق بین‌المللی برای مواجه قانونی با این پدیده ‌ها شکل خواهد گرفت. هیچ کشوری نمی‌پذیرد، یک شرکت امریکایی بیاید و سرویسی ارائه دهد که بی‌هیچ چارچوبی حاکمیت کشورشان را نقض کند.»

عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: «این نگاه نیز نباید وجود داشته باشد که اگر فناوری نوظهوری بیاید کشور ما مقهور واقع می‌شود و به عنوان یک ملت سرافراز، تسلیم حکمروایی بیگانه می‌شود. علاوه بر راه حل‌های بومی خود که از استعدادهایمان بر خواهد آمد، در تعامل بین المللی همراه دیگر کشورها در مواجهه با تهدید احتمالی این فناوری بر خواهیم آمد، بنابراین نیاز است علاوه بر تلاش در همکاری در تدوین قوانین بین‌المللی، قوانین و مقررات ملی خود را داشته باشیم.»

شایان ذکر است که از چند روز پیش، آگهی‌های فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در وبسایت‌های خرید و فروش و شبکه‌هایی مثل تلگرام دیده می‌شود که عمده آن‌ها جعلی و حاوی اطلاعات اشتباه هستند. پلیس فتا در همین رابطه به مردم هشدار داده که فریب این آگهی‌ها را نخورده و در صورت برخورد، آن‌ها را به بخش ارتباطات مردمی فتا گزارش بدهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • best
    best | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

    مثل سگ ترسیدن اینترنت ماهواره ای داره میاد

  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

    ماه آینده پوشش ایران کامل میشه، سال آینده رو از کجا آوردی؟

مطالب پیشنهادی