ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل پس از دو دهه تولید پردازنده‌های ۶۴ بیتی Itanium را متوقف کرد

اینتل فروش پردازنده‌های ۶۴ بیتی Itanium را متوقف کرد، پردازنده‌هایی که به عنوان جایگزینی برای طراحی x86 توسعه پیدا کردند و در سرورها و کامپیوترهای قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید این پردازنده‌ها دو دهه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۵

اینتل فروش پردازنده‌های ۶۴ بیتی Itanium را متوقف کرد، پردازنده‌هایی که به عنوان جایگزینی برای طراحی x86 توسعه پیدا کردند و در سرورها و کامپیوترهای قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید این پردازنده‌ها دو دهه ادامه داشت.

این پردازنده‌های ۶۴ بیتی که با استفاده از IA-64 ISA طراحی شدند، نتیجه همکاری با شرکت اچ‌پی بودند. نتیجه این همکاری توسعه پردازنده‌هایی با معماری جدید بود که عملکرد بهینه‌تری برای سازمان‌های مدرن داشت.

اچ‌پی بسیاری از سازمان‌ها را مجبور به استفاده از این پردازنده‌ها در سیستم‌های سرور کرد. اچ‌پی تنها شرکت درگیر در تولید سیستم‌های Itanium  نبود، اما بزرگترین منبع برای تولید آن‌ها و همچنین افزایش سیستم‌های مجهز به این پردازنده‌ها بود.

اچ‌پی برای این پردازنده‌ها سیستم عامل منحصر به‌فردی به نام HP-UX را هم توسعه داد که منشا اصلی‌اش Unix System V بود. این سیستم عامل برای بهبود عملکرد سرورهای HP با پردازنده‌های Itanium اینتل ساخته شد.

پردازنده‌های Itanium اینتل

معماری Itanium به یک کامپایلر نیاز داشت تا سریعتر از دستورالعمل‌ها محاسبات را انجام دهد و به صورت موازی کار می‌کرد تا هرگونه دستورالعمل‌های اتلافی را از بین ببرد. همین موضوع باعث می‌شد پشتیبانی نرم افزاری برای کارهای روزانه از طریق سرور محدود باشد.

با توقف تولید و فروش پردازنده‌های Itanium از سوی اینتل، اچ‌پی هم به پشتیبانی از آن‌ها پایان می‌دهد. پشتیبانی از این پردازنده‌ها تا دسامبر ۲۰۲۵ ادامه می‌یابد.

اینتل چند روز پیش آخرین نسل از این پردازنده‌ها را تحت نام Itanium 9700 در اختیار مشتریان قرار داد. در ادامه مسیر اینتل به استفاده از معماری پردازشی x86-64 برای سرورها و پردازش‌های سازمانی ادامه می‌دهد.

در حال حاضر نمی‌دانیم اینتل زودتر از ۲۰۲۵ به پشتیبانی از این پردازنده‌ها پایان می‌دهد یا نه، مخصوصا اگر بتواند در این زمان پردازنده‌های کارآمدتر با مصرف انرژی بهینه‌تر بسازد که جایگزین Itanium شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی